חברת החשמל תפצה צרכנים ב-6,923,472 שקל על כך שערכה הערכת חשבון במקום קריאת חשבון חשמל, במקרים בהם הייתה לבודקים גישה למונה. כך נקבע בהסכם פשרה בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה נגד החברה. התובעים הייצוגיים יקבלו 300 אלף שקל, ובא כוחם 1.2 מיליון שקל.
הצרכנים שיפוצו הם צרכנים ששעוני החשמל שלהם סווגו כנעדרי גישה, שלא בצדק. חלוקת הסכום וסכום הפיצוי לכל משק בית ייקבעו בהמשך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מונה חשמל
מונה חשמל
מונה חשמל
(צילום: גלעד קוולרציק)
בקבוצה נכללים כל מי שחויב בתעריף קריאת מונה בחשבון תקופתי המבוסס על הערכה, מ-18 בפברואר 2012 ועד יום אישור הסדר הפשרה, כשלא נמנעה מבודקי החברה הגישה למונה.
חברת החשמל נעזרה בבדיקה של סטטיסטיקאי כדי להעריך כמה מהמונים עבורם נערכה הערכת קריאה הם מונים שניתן היה לבדוק בקלות.
נערך מדגם ובעקבותיו נקבעו מונים משבע קטגוריות שעל פי מיקומם אמורים להיות נגישים בסבירות גבוהה: מונה שיש לו גישה מהרחוב בבתים צמודי קרקע, מונה המצוי בארון חשמל המאפשר קריאה, מונה בחצר פתוחה ללא שער, מונה בחצר עם שער פתוח, מונה בחצר בניין, מונה בשטח ציבורי של בניין פתוח ומונה בריכוז מונים.
המדגם העלה ששיעור חשבונות הערכה מחמת היעדר גישה שהונפקו לצרכנים במונים נגישים לכאורה עומד על 28%. תדירות קריאות המונה באותם מונים לרוב הייתה נמוכה באופן יחסי - קריאה אחת בשנה עבור מונה שאמור להיבדק פעם בחודשיים, או שתי קריאות בשנה עבור מונה שאמור להיבדק פעם בחודש.
החברה נוהגת להשיב לצרכנים פערים שנוצרו לרעתם בין הערכת מונה לקריאת מונה, לכן כאן הוחלט על השבה של תעריף קריאת מונה כפיצוי לצרכנים.
עד תחילת 2018 תעריף קריאת מונה לא הוגדר כרכיב ספציפי בתעריף הקבוע הכולל. אחרי שהופרדו הרכיבים עמד התעריף על 8.64% מהתעריף הקבוע הכולל, ואז על כ-9.56%. התעריף הממוצע לתקופה הרלוונטית היה 2.77 שקלים לחודשיים לפני מע"מ.
לכן, נקבע כי הסכום המרבי שניתן לפסוק לצרכנים הוא הכפלה של הממוצע השנתי של קריאות הערכה ב-2020-2012 (1,109,048) בתעריף הקריאה הדו חודשי הממוצע (2.77 שקלים), ובשיעור המונים הנגישים לכאורה לפי המדגם (28%). המכפלה לשבע השנים שקדמו להגשת הבקשה ולשנתיים שחלפו ממנה היא 7,741,598 שקל בתוספת מע"מ.
הוסכם כי החברה תשיב לצרכנים 6,000,000 שקל פלוס מע"מ, סכום המהווה 77.5% מסכום הגבייה המרבי שנגבה לכאורה שלא כדין בתקופה הרלוונטית, שעומד על 8,933,512 שקל, סכום הגבייה בצירוף הפרשי הצמדה לאורך התקופה ובסך הכל: 6,923,472 שקל.
הוחלט כי כיוון שהוחלפה מערכת החיובים ב-2017 בחברה, לקוחות שקיבלו חשבונות הערכה משנה זו ועד 31 בדצמבר 2020, יקבלו עבור כל חשבון הערכה שהונפק להם זיכוי בסכום המתקבל לאחר חלוקת סכום הפשרה בסך חשבונות הערכה מפאת היעדר גישה. הסכום יושב תוך 90 יום.
אם חלק מהקבוצה לא נשארו צרכני החברה, אז הסכום הנותר יחולק בקרב שאר המפוצים תוך 60 יום.
לגבי העתיד: לקוחות יזוכו מעתה אם הבודקים לא הצליחו לקרוא את המונה שלהם, אלא אם הסיבה היא באשמת הלקוח: ארון מונים סגור, מקום סגור, אין מענה באינטרקום, אין גישה למונה, כלב מפריע, הצרכן מונע גישה, שער נעול וחוסר גישה בגלל קורונה או מצב בטחוני. חברת החשמל מחויבת לעדכן את הנהלים ואת עובדיה וכן להעביר זאת לאישור רשות החשמל.
מחברת החשמל נמסר כי במקביל להחזרת הכספים ללקוחות, עודכן נוהל החברה הרלבנטי ורועננו ההנחיות לקוראי המונים.