כשבחו"ל הקורונה עדיין משתוללת, רשימת המדינות הירוקות הולכת ומצטמצמת, ובשביל חופשה במלון בארץ צריך לשבור תוכנית חיסכון, סצנת טיולי השטח למשפחות הפכה לדבר הלוהט בקרב ישראלים רבים. זה זול יחסית, זה מנתק את הילדים (וגם את המבוגרים) מהמסכים ומחבר לטבע ולארץ באופן בלתי אמצעי.
החדשות הטובות: לא חייבים להיות בעלי 4X4 כדי ליהנות מהחוויה, אפשר לשכור רכב כזה ואפילו ליהנות מהדרך בליווי נהג שטח מיומן, שמציעות החברות הפועלות בתחום.

מקלחת במדבר

עבור מי שמתקשה להיפרד מהמיטה הנוחה במלון, המילה האחרונה בתחום טיולי השטח היא גלאמפינג - טיול הכולל לינת שטח מפנקת הכול כלול – ממקלחת ושירותים מסודרים, דרך אוהל מרווח עם מזרונים שווים ומצעים צחורים ועד ארוחות הגורמה שצצות באמצע שום מקום. כל מה שנותר זה לבוא עם הבגדים.
אחת מהחברות שמפיקות סוג כזה של טיול היא Off-Road, המציעה שלוש אפשרויות: טיול מודרך למי שברשותם רכב שטח, השכרת רכב עם מלווה שהוא איש צוות מיומן מטעם החברה, או הזמנה מראש של רכבי שטח של החברה לנהיגה עצמית, במסגרת טיול משפחות. כל רכב מצויד במכשיר קשר לצורך שמירה על קשר בין הרכבים והסברים על הנהיגה, המסלול ונקודות העניין.
4 צפייה בגלריה
(צילום: חיים קהן)
נועם בנדל, בעלי Off-Road, עוסק בתחום זה 20 שנה. "התחלנו בארץ, בהדרגה התפשטנו לירדן, טורקיה, גיאורגיה ועוד מדינות, אבל הקורונה החזירה אותנו לישראל וחיפשנו דרך להעניק למטיילים פאן משפחתי", הוא מספר. "מצאנו חברה שמקימה מאהל בשטח, עם מצעים לבנים, שמיכות, כריות וארוחת ערב, ופתאום זה לא רק טיולי גברים, התחילו להצטרף גם נשים וילדים, זה תפס חזק מאוד. עכשיו זה נהיה להיט גם בקרב חברות שלא יכולות להוציא את עובדיהן לחו"ל או למלון".
טיולי החברה מתקיימים בעיקר בדרום הארץ בסופי שבוע וכוללים לינת לילה. בנדל מסביר, כי התקופות המתאימות יותר לטיולי שטח אלה הן אפריל־יוני ואוקטובר־דצמבר. בקיץ הטיולים עוברים צפונה וכוללים אתרי מים רבים לאורך המסלול.

4 צפייה בגלריה
(צילום: חיים קהן)
"כדאי וגם חשוב לצאת לנשום את הטבע – זה עושה טוב לנשמה", אומר בנדל ומוסיף טיפ חיוני: "חשוב ביותר לטייל בבטחה, בליווי מדריך מוסמך בעל ידע שמכיר את האזור והמסלול, ובכל מקרה, בשום אופן לא לצאת לטייל בג'יפ אחד בודד".
וכמה עולה התענוג? עלות טיול לבעלי רכב 4X4 - 1,000 שקל ו־450 לילד; תוספת לאיש צוות מלווה: 300 שקל לאדם; עלות גלאמפינג כולל השכרת רכבי שטח - לפי מספר המשתתפים. טל' 054-2172238

שטח בתפירה אישית

"בתכנון אופי הטיול יש תמיד לקחת בחשבון את החוליה החלשה במשפחה או בקבוצה. יש מי שמעדיף רק מים, יש מי שלא מתחבר לעניין האתגרי ועוד. כך ניתן לייצר התאמה נכונה לכלל המשתתפים", אומר ג'וי בירן מחברת "אקספלורר 4X4". בירן מוביל טיולי שטח בארץ ובחו"ל כבר 30 שנה לצד עיסוקו ככתב לענייני שטח בערוצי תקשורת שונים. "בדרך כלל מתארגנות שתיים־שלוש משפחות שבבעלותן רכבי שטח, ואנחנו בונים איתן את האירוע בתפירה אישית בכל הנוגע למשך הטיול, אופיו, רמת האירוח (למשל קייטרינג בשטח, מסעדות בדרך) וכו', הוא מסביר ומוסיף, כי ניתן לשלב במהלך הטיול גם ריינג'רים או טומקארים, ויש גם טיולי נושא, כגון מסלול בין יקבים או מחלבות, טיולי צילום או בישול שטח, טיולי אור ירח בקיץ ועוד.
העלות נגזרת ממשך הטיול המתוכנן ומאופיו.
טל' 052-8875090
4 צפייה בגלריה
  ג'וי בירן אקספלורר. לייצר התאמה נכונה
  ג'וי בירן אקספלורר. לייצר התאמה נכונה
ג'וי בירן אקספלורר. לייצר התאמה נכונה
(צילום: רמי גלבוע)

"לצאת, לא חשוב לאן"

"הקורונה עשתה רק טוב לתחום טיולי הג'יפים, חוץ מתקופות הסגרים, כמובן. מרגע שהיה ניתן לטייל – אנשים פשוט רצו לצאת, לא חשוב לאן", כך גיא גוטליב מחברת "השטח של גיא". זה התחיל אצלו כתחביב לפני 21 שנה והפך במרוצת הזמן למקצוע.
לטיולים שמוביל גוטליב בכל רחבי הארץ, מגיעות המשפחות עם רכב השטח הפרטי שלהן - רכבי 4X4 או ג'יפונים. בדרך כלל מדובר בטיולים בני יום אחד, שנערכים בימי סוף השבוע (חמישי־שבת), לעיתים יוצאים טיולי סוף שבוע עם לינת לילה ובעונות קרירות יותר יש גם טיולי חוצה ישראל, שנמשכים בין 3-5 ימים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: גיא גוטליב)
בתחילת כל טיול מקבלים המשתתפים הסבר בסיסי על נהיגת שטח וכן מכשיר קשר כדי לשמוע הסברים לאורך הדרך על המסלול, להדרכה בסיסית לנהיגת שטח וכדי לשמור על קשר רציף עם שיירת הרכבים. לדברי גוטליב, המסלולים מתוכננים כך שיעברו באתרי מורשת, חדשנות טכנולוגית, טבע ועוד. בימים חמים העצירות מתוכננות כך שיהיו בקרבת מקור מים, המאפשר טבילה מרעננת.
העלויות לטיול יומי נעות בין 350-250 שקל ליום, ליומיים – 700-500 שקל. כל רכב שטח וכל נהג מיומן מתאים לעניין. טל' 054-4923705

"רוצים נוח, ממוזג ומפנק"

משפחות שמעוניינות בטעימה מהז'אנר יכולות להצטרף לטיולי שטח בשילוב אטרקציות, דוגמת כתב חידה בעמק המעיינות, אירוח בדואי או שיט קיאקים, ספארי לילה ועוד ועוד שמציע דני הרן מ"דני ג'יפ". הטיולים של הרן, איש שטח ותיק מאוד, מתקיימים מקיסריה וצפונה, ברשותו רכבי שטח סגורים וממוזגים וגם כמה פתוחים ו"גזעיים" ל־6-8 איש, לפי דרישה, עם צוות נהגים מיומן של החברה.
הטיולים מיועדים לכל גיל, מלווים בהדרכה ומותאמים לבקשות המטיילים. "יש מי שרוצים טיול נופים, אחרים מבקשים סיפורים מעניינים בדרך או מקור מים שאפשר לרחוץ בו, למשל נחל ציפורי", אומר הרן ומוסיף, כי "הקידמה הגיעה לטיולי השטח, כשהיום רבים מבקשים רכב נוח, ממוזג ומפנק, וגם בדרך הזאת אפשר לחוות את השטח בצורה נהדרת, נוחה ונעימה".
העלות נגזרת ממשך הטיול המתוכנן ומאופיו. טל' 050-5503717.

האומנם: טיולי ג'יפים?

ג'יפ הוא השם השגור בשפת הדיבור והפרסום לכלי רכב 4X4, אולם המינוח חוטא לאמת. בדומה לפלאפון, שהוא שם של חברת סלולר שהפך למילה גנרית לטלפון נייד, כך הפך המותג ג’יפ - שמקורו ברכב שטח שיוצר בארצות הברית עבור הצבא האמריקני בתקופת מלחמת העולם השנייה - למילה גנרית לרכבי 4X4 שהתקבעה בתודעה הקולקטיבית.