מחיר החשמל בישראל צפוי לעלות, השאלה עכשיו היא בעיקר בכמה וכמה מהר, כאשר ההחלטה הסופית צפויה בימים הקרובים. אולם, מי שחושב שעלייה של 5%-6% במחיר החשמל בחודש הבא תהיה נוראית ואיומה, כדאי שיחשוב שנית. נראה שלא יהיה מנוס בעתיד הלא רחוק מייקור החשמל בישראל גם בעשרות אחוזים, כפי שקורה ממש בימים האלה ברבות ממדינות אירופה, שבחלקן מחירי החשמל והגז עלו בשבועות האחרונים ב-30%-50%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסיבה לזינוק העצום במחירי החשמל נעוצה בהתייקרות חסרת תקדים של מחירי הפחם ובהיצע ההולך ומצטמצם של גז באירופה, בשל הפסקת אספקתם על ידי רוסיה. רבים טוענים כי העיצומים שהטיל המערב על רוסיה עשו למעשה "סיבוב" ופוגעים כעת קשות במדינות אירופה וגם בארצות מחוץ ליבשת.
3 צפייה בגלריה
מונה חשמל
מונה חשמל
מונה חשמל
(צילום: גלעד קוולרציק)
בינתיים בארץ, למרות המלחמה באוקראינה והחרם על רוסיה, ישראל ממשיכה לקבל פחם מרוסיה ובינתיים ארצות המערב "עוצמות עיניים" ולא מעירות לה על כך.
יחד עם זאת, הפחם הרוסי מהווה רק חלק מכלל הייבוא של ישראל, המתבסס גם על דרום אפריקה ובעיקר על קולומביה (כ-70%), אשר מספקת לישראל את הפחם באמצעות אוניות ענק שמגיעות לחופי הארץ דרך מיצר גיברלטר. מדרום אפריקה מגיע רק מיעוט מהפחם בשלב זה, דרך תעלת סואץ, ובכל מקרה מחירי הפחם עלו משמעותית ברחבי העולם כולו.
נכון להיום, 23% מייצור החשמל בישראל מתבסס על פחם והוא צפוי להסתיים לחלוטין רק בשנת 2025 ואולי אף מאוחר יותר.
בנוסף, מתברר שאחת הבעיות העיקריות כעת היא איחור באספקת מכונות ומיכשור מסין, עקב משבר הקורונה הפוגע בהיקף העבודות בסין, אשר נחוצות בכדי שגז טבעי יוכל להחליף בתוך שלוש שנים את הפחם בייצור כל החשמל.

מחיר הגז זינק, אז באירופה חזרו לפחם

אורן הלמן, סמנכ"ל בחברת החשמל וחבר דירקטוריון חברת הפחם, הסביר כי לצד המלחמה באוקראינה, הרקע להתייקרות הצפויה נובע גם מהעלייה הדרמטית במחיר הגז וממשבר האקלים בעולם, אשר הובילו לחידוש השימוש בפחם באירופה, מה שייצר בתורו עודף ביקוש משמעותי לפחם.
3 צפייה בגלריה
מחיר הגז זינק, אז באירופה חזרו לפחם
מחיר הגז זינק, אז באירופה חזרו לפחם
מחיר הגז זינק, אז באירופה חזרו לפחם
(צילום: ארגון גרינפיס)
התוצאה מדהימה: מחיר הפחם קפץ מ-68.3 דולר לטון בינואר 2021 (כ-240 שקל), לשיא של 425 דולר בתחילת יולי, שהם כ-1,500 שקל כיום. זאת עליית שיא אי-פעם בתקופה כה קצרה. ההערכה בחברת החשמל כעת היא שהממוצע לשנת 2022 יעמוד על 1,000 שקל לטון.
אורן הלמןאורן הלמןצילום: פנינה אגניהו
עם זאת, בישראל המצב עוד נחשב לסביר ויציב ביחס לעולם. הלמן מסביר כי "רשמנו הישג בצמצום השימוש בפחם מ-80% בשיא לכ-23% לאחרונה, שהם 550 אלף טון בחודש. זה לא היה קורה בלי גז טבעי כחול-לבן, בהסכם של 'תמר' עם חברת החשמל, אשר לאחרונה אושרר בממשלה והביא לירידה במחיר מ-6.2 דולר, שהיה אמור להאמיר ל-6.7, לסביבה של בין ארבעה לחמישה דולר".

לא נייקר עכשיו? נשלם אח"כ

כאמור, ממש בימים האלה דנים ברשות החשמל מתי ובאלו שיעורים לייקר את החשמל החל מהחודש הבא בסך הכל כנראה בכ-16%. אחד הרעיונות הוא לחלק את ההתייקרות לשלוש פעימות של 5%-6% או להסתפק בשתי פעימות של כ-8% כל אחת. מה שנותר לקוות הוא רק שבישראל לא יעלה המחיר בשנה הקרובה בעשרות אחוזים כמו ברבות ממדינות אירופה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
התייקרות החשמל צפויה להיות מכה קשה גם לקואליציה הבאה. נתניהו ולפיד
(צילום: יואב דודקביץ')
ומה שעלול להיות חמור במיוחד, הוא שהתייקרות של מחיר החשמל באחוזים גבוהים תגרום באופן מיידי לייקור כמעט כל המוצרים וחלק מהשירותים, כיוון שחשמל הוא חומר גלם בסיסי בכל ייצור, בכל מפעל וחנות וכמובן בתאורת רחוב ובייצור מים ממותקים במתקני ההתפלה. לכן, האינפלציה שהתייקרות החשמל עלולה לייצר צפויה להיות מכה קשה לכיס אזרחי ישראל וגם לקואליציה בבחירות הקרובות.
הבשורה הרעה היא שבכל מקרה אזרחי ישראל ישלמו את המחיר. כך למשל, אם חברת החשמל תיטול הלוואה ממשלמי חשבונות החשמל ותייקר את המחיר רק במעט עכשיו והרבה יותר בעוד שנה ושנתיים - את הריבית הזאת ישלם כל אזרח. ואם יימצא אחרי הבחירות פיתרון של הפחתת מס על החשמל (למשל ביטול המע"מ), תיאלץ הממשלה הבאה לממן את ההוזלה מייקור מיסים אחרים. בכל מקרה חשוב לזכור, אם מדובר בהתייקרות מחוייבת המציאות של מחיר החשמל כמו במקרה הנוכחי, מניעת ההתייקרות יכולה להוביל להפסדים של החברה - שבסופו של דבר ימומנו כך או אחרת גם על ידי בעלת 98% ממניות החברה - מדינת ישראל.
פורסם לראשונה: 21:49, 07.07.22