בשיתוף אתר "המקצוענים"
על פי התחזיות, באמצע השבוע הבא כבר צפוי להיות גשם שיצדיק את העונה שבה אנו נמצאים. אך גם בלי גשם, להיתקע בבית עם מזגן שלא מחמם, יכול להיות סיוט לא קטן. מה הסיבות וכמה אמור לעלות התיקון? לפניכם התשובות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)

מהן שתי הבדיקות שכדאי לבצע לבד לפני שממהרים להזמין טכנאי?

בדקו את מצב השלט: לא שאנו מאשימים אתכם, אבל בהחלט יכול להיות שתוך כדי שניסיתם להזיז את זווית התריס של המזגן לחצתם בטעות על מצב 'אוורור' (אייקון של מאוורר) או 'קירור' (אייקון של פתית שלג).
ואז, גם אם תכוונו את המזגן ל-30 מעלות, אוויר חם לא יצא ממנו. לכן, עליכם לוודא שהוא לחוץ על מצב חימום - אייקון של שמש, שיכול מאוד לבלבל ולתת תחושה שזה כפתור שמפעילים בקיץ, אך זה המצב האוניברסלי של האייקונים במרבית הדגמים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
טכנאי שיגיע רק על מנת לכוון עבורכם את השלט (פעולה שאורכת כמה שניות וקלה מאוד לביצוע), יגבה דמי ביקור על עצם הגעתו. ראו, הוזהרתם מפני הוצאה מיותרת ביותר. אגב, אם הוא כבר הגיע, בקשו ממנו לבדוק את מצב הפילטרים ולהסיר אותם לצורך ניקוי עבורכם, וגם להתקין אותם בסיום. זה בהחלט טיפול שנחשב לחלק מהשירות במהלך קריאת טכנאי.

נקו את הפילטרים: גם אם יש לכם שתי ידיים שמאליות, ניקוי הפילטרים פעם אחת ייתן לכם את הביטחון לעשות זאת מדי כמה חודשים.
במדינת ישראל, שבה מזגן הוא הכרח, זו מיומנות ששווה ללמוד. לכן, גם אם בפעם הראשונה טכנאי מלמד אותם כיצד לבצע זאת מבלי לגרום להרס של כיסוי הפלסטיק של היחידה החיצונית, כדאי שתתחילו לבצע זאת בעצמכם מעכשיו.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)
פילטרים סתומים מאבק, לכלוך, עשן סיגריות או שומני טיגונים לא רק יגרמו להרבה פחות אוויר לצאת דרכם, הם גם יפגעו בתפוקת המזגן. מדוע? כי הם יגרמו לרכיבים הפנימיים להתאמץ יותר, מה שיעלה לכם יותר בחשבון החשמל ואף יגרום לנזק לסוללה הפנימית ולשאר הרכיבים בהמשך.

מתי תצטרכו להזמין טכנאי מיזוג?

במצב של מחסור בגז: לפני שאתם מזמינים טכנאי מיזוג, תוכלו לנסות להעביר את המזגן למצב קירור ולבדוק האם האוויר שיוצא ממנו הוא אוויר קר. אם כן, סביר להניח שלא מדובר במחסור בגז. זאת, משום שתפקיד הגז במזגן הוא לקרר את צינורות הגז בקיץ (כשהוא על מצב קירור) ולחמם בחורף (כשהוא על מצב חימום). לכן, אם המזגן לא מקרר ולא מחמם, סביר להניח שאכן הבעיה היא בגז.
שימו לב שלא כל מילוי גז יפתור את הבעיה. אם יש דליפת גז, הרי שכעבור תקופה קצרה הוא ימשיך לדלוף. לכן, כשהמזגן ישן יחסית, לא בטוח ששווה להשקיע את הכסף במילוי גז, אלא בהחלפתו.
עלות מילוי גז נעה בין 400 ל-500 שקל, עבור מזגן עילי של עד 2 כוח סוס, ובין 450 ל-700 שקל, עבור מזגן של 2 וחצי כוס סוס ומעלה. זאת, בהנחה שהוא מדגם חדש. אם זהו דגם ישן, שבו עדיין משתמשים בגז מסוג R22 (שנחשב להרבה פחות ידידותי לסביבה, ולכן מחירו גבוה יותר), המחיר יכול לזנק בכ-30 אחוז. לכן, לא תמיד מדובר בתיקון משתלם. לא רק שהוא יקר במזגנים גדולים, הוא גם לא מבטיח שהתקלה לא תחזור על עצמה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)
אם התרמוסטט התקלקל: תפקיד התרמוסטט הוא לזהות מהי הטמפרטורה בחדר, ולהפסיק לחמם או לקרר כשהיא תואמת את הטמפרטורה שבחרתם בשלט. כשהוא מתקלקל, המזגן לא יזהה מהי הטמפרטורה המדויקת בחדר, ויפסיק את פעולתו, בין אם מדובר בחימום או בקירור. במזגן עילי יש בין 2 ל-3 תרמוסטטים, ובמזגני אינוורטר יש אפילו 7-8 תרמוסטטים. במקרה של תקלה בתרמוסטט
יש לכם שתי אפשרויות - לעבור להשתמש במצב I feel בשלט, ובכך לעקוף את התקלה, על-ידי כך שהמזגן מתייחס לחיישן שבשלט ולא לזה שבתוך היחידה הפנימית. אפשרות שנייה, היא להשקיע בתיקון סכום שבין 350 ל-550 שקל (כולל מע"מ) עבור מזגן עילי, וסכום גבוה יותר עבור תרמוסטט של מזגן מיני מרכזי.
שימו לב, שמזגני אינוורטר אולי נחשבים לחסכוניים יותר בצריכת החשמל שלהם, אך לגבי מחיר החלפת תרמוסטט, המחיר שלהם גבוה משמעותי ויכול להגיע גם לכ-700 שקל (כולל מע"מ) עבור החלפה של תרמוסטט בודד.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)
אם יש תקלה בסליל החימום או במשאבת החום: תפקיד סליל החימום הוא להעביר את המזגן ממצב של קירור למצב חימום. לעתים, בשל בלאי טבעי הוא מתקלקל. במקרה זה, עלות התיקון נמוכה יחסית ועולה בין 350 ל-450 שקל (כולל מע"מ).
תפקיד משאבת החימום היא היא לחמם את הגז שבצנרת, ובכך לאפשר חימום של האוויר הקר. כאן, כבר מדובר בתיקון יקר במיוחד שמתחיל בכ-1,000 שקל (כולל מע"מ), ויכול להגיע גם לכ-1,800 שקל. מדוע? כי מדובר ברכיב יקר יחסית, ובמשך עבודה ארוך.
תיקון זה יכול להימשך גם כמה שעות. לכן, במקרה של מזגן בעל מעט כוח סוס, שכבר נמצא בשימוש כמה שנים, לרוב משתלם להחליף אותו במזגן חדש.