האיחוד האירופי ביקש היום (ד') ממדינות החברות באיחוד להפחית את השימוש שלהן בגז ב-15% עד חודש מרץ הקרוב. זאת, כצעד חירום לאחר שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, איים כי מדינתו עלולה להפחית עוד ואף להפסיק לגמרי את אספקת הגז ליבשת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקביל, אספקת הגז דרך הצינור נורד סטרים 1 - דרכו מגיע שליש מהגז הרוסי לאירופה, צפויה לחזור לפעילות מחר לאחר 10 ימים של עצירה בשל עבודות תחזוקה שנתיות. עוד לפני עצירה זו אספקת הגז דרך הצינור ירדה משמעותית בצל המלחמה וכעת כאמור מאיים פוטין לעצור אותה לגמרי.
2 צפייה בגלריה
מתקן להעברת גז בבולגריה
מתקן להעברת גז בבולגריה
מתקן להעברת גז בבולגריה
(צילום: AP)
נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, אמרה במסיבת עיתונאים כי ניתוק מוחלט של זרם הגז הרוסי לאירופה הוא "תרחיש סביר". לדבריה, "רוסיה סוחטת אותנו. היא משתמשת באנרגיה כנשק. ולכן, בכל מקרה, אם זה ניתוק חלקי או מלא של העברת גז רוסי, אירופה צריכה להיות מוכנה".
דברים אלו מגיעים ברקע משבר כלכלי חמור שמשתולל ברחבי העולם ובאירופה בפרט, בין היתר בשל ההשלכות החמורות של המלחמה על מחירי הנפט, הגז והתבואה העולמיים. היום פורסם כי שיעור האינפלציה השנתי בבריטניה עלה ל-9.4% ומוקדם יותר השבוע פורסם כי האינפלציה באיחוד זינקה ל-8.6% בחודש יוני האחרון.

סוף המלחמה לא נראה באופק

בתוך כך, כמעט חמישה חודשים אחרי פתיחת המלחמה באוקראינה, רוסיה הצהירה בפה מלא כי מטרתה אינה עוד רק כיבוש מזרח המדינה: שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב צוטט היום באומרו כי היעדים הגאוגרפיים של רוסיה ב"מבצע הצבאי המיוחד" באוקראינה, כפי שהקרמלין מכנה אותו, כבר אינם מוגבלים רק לחבל דונבאס שבמזרח המדינה - אלא כוללים גם שטחים אחרים.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילום: AP)
לדברי לברוב, המטרות יתרחבו עוד יותר אם המערב, "מתוך זעם אימפוטנטי או תשוקה להחרפת המצב, ימשיך להזרים לאוקראינה נשק ארוך-טווח כמו מערכת הירי הרקטות HIMARS".
לברוב אמר את הדברים יום אחרי שהבית הלבן הזהיר שרוסיה נערכת לספח שטחים שכבשה מאוקראינה. דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר בתדרוך בוושינגטון כי רוסיה מתכוננת לקיים משאלי עם מזויפים כדי לתת לגיטימיות-לכאורה לסיפוח, והבטיח שארה"ב לא תאפשר לסיפוח כזה להתרחש מבלי שמוסקבה תיענש.
קירבי הוסיף כי לפי מודיעין שאספו האמריקנים רוסיה נערכת לקבוע את המטבע שלה, הרובל, כמטבע הראשי באזורים שאותם כבשה באוקראינה, כפי שכבר עשתה בין השאר באזור חרסון שנכבש בראשית המלחמה. הוא אמר כי כעת משטרו של ולדימיר פוטין מאלץ תושבים באזורים האוקראיניים שאותם כבש להגיש בקשה רשמית לקבלת אזרחות רוסית. לדבריו, הרוסים גם מנסים להשתלט שם על מגדלי שידור. לאחרונה כבר דווח כי ערוצי טלוויזיה רוסיים משדרים לתושבי האזורים הכבושים באוקראינה את מסרי התעמולה של הקרמלין.