נזקים של עשרות ואולי מאות מיליוני שקלים נגרמו משריפת הענק שהשתוללה בהרי ירושלים בשלוש היממות האחרונות. רכוש פרטי וציבורי רב ניזוק קשות. מי יישא בנזקי הרכוש הפרטי שנפגע? ביקשנו מליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח בישראל לשעבר, להבהיר את שאלת הפיצוי על הנזקים, מה יכסה הביטוח אם קיים, ומה יהיה הדין אם יתברר שזה מעשה טרור.
מי זכאי לפיצוי על נזקי הרכוש? מי שביטח את רכושו בביטוח מתאים יוכל להיפרע מול חברות הביטוח ולצד מפח הנפש יוכל לישון יותר בשקט, אם כי עדיין ייאלץ לעבור תהליך מורכב למדי עד לקבלת הפיצוי.
1 צפייה בגלריה
גבעת יערים
גבעת יערים
מבנה שנפגע בשריפה בגבעת יערים
(צילום: רויטרס)

מה יוכל לקבל מי שביטח את רכושו מראש? מי שביתו נפגע חלקית או נשרף כליל יוכל לקבל פיצוי כספי בהתאם לכיסויים שרכש. אם רכש כיסוי לביטוח המבנה והתכולה, יפוצה על עלות הנזקים במלואם ועד גובה סכום הביטוח המופיע בפוליסה. דירות רבות בישראל, בעיקר בבתים משותפים, כוללות כיסוי לערך הקרקע, כך שמלבד סכום ביטוח המבנה המופיע בפוליסה קיים סכום נוסף, ואם הבית ניזוק בצורה בלתי הפיכה יוכל המבוטח לקבל פיצוי גם על ערך הקרקע ולבחור לרכוש בית אחר בסכום הפיצוי.
יש מגורים חלופיים? בפוליסת הדירה קיים כיסוי למגורים חלופיים במקרה של שריפה שגרמה לנזק שלאחריו הדירה אינה כשירה למגורים. חברת הביטוח תישא בהוצאות הדיור במלון או בדירה חלופית עד שיקום הנזק.

ליאור רוזנפלדליאור רוזנפלדצילום: יוסי אלוני

מי מטפל ומאשר את התביעה? מי שנפגע חייב לפנות מיד לסוכן הביטוח שלו, לצלם את הנזק עד בוא השמאי ולשמור כל הוכחה שיש לו על הרכוש שהיה בדירה ערב השריפה. סוכן הביטוח ישלח שמאי שיאמוד את גובה הנזק, וכבר בסמוך לשלב הזה אפשר יהיה לקבל מפרעה ראשונית מחברת הביטוח על חשבון הפיצוי הכולל ודיור חלופי אם נדרש.
להיות בקשר עם סוכן הביטוח בכל מהלך התביעה? בהחלט. לא תמיד קל לעמוד לבד מול שמאי חברת הביטוח. ואפשר יהיה לערער על החלטתו עם שמאי מטעם המבוטח.

מה מכוסה בביטוח? ציוד, רכוש, ריהוט, כלי בית ותכולת הבית, והמבנה. הפוליסות מגבילות את הפיצוי על כסף מזומן ולא מפצות על ערך סנטימנטלי, למשל צילום נדיר של הסבים.
מה עם ביטוח רכב? מי שרכש כיסוי ביטוח מקיף לרכב מכוסה על כל נזק עד גובה מחיר הרכב במחירון. רוב המכוניות שניזוקו יוכרזו כאובדן מוחלט (טוטלוסט), כך שבעל הרכב יפוצה במחיר המחירון כפוף לקיזוזים הרגילים כמו קילומטראז' גבוה, תאונות עבר או מספר בעלויות חורג מהממוצע.
מה הדין בביטוח של עסקים שניזוקו? הנוהל זהה כמו לביטוחי הדירות. השמאי בליווי סוכן הביטוח חייבים מיד לקחת את הטיפול לידיהם.
מה עושה מי שלא היה לו ביטוח? הוא בבעיה גדולה מאוד. כל עוד המדינה לא הכריזה על האירוע כהצתה מצד גורמים עוינים, לא מדובר בנזקי טרור או באסון לאומי. כך שהציפייה להיפרע מקרן הפיצויים הממשלתית (מס רכוש) עלולה לאכזב.
יש סיכוי לתביעה במקרה כזה? תמיד אפשר לנסות ולתבוע את כל מי שאולי היה יכול למנוע את האסון, כמו רשויות המדינה, לרבות רשויות מקומיות. מניסיון העבר, מדובר בתהליך ממושך ומתיש שסופו לא ידוע. חובת ההוכחה נופלת על התובע.
האם בעלי חיים שנפגעו בשריפה מבוטחים? בעיקרון בעלי חיים לא מכוסים כספית תחת ביטוחי הרכוש, אך קיימות חברות מסוימות בהן יש פוליסה ספציפית לבעלי חיים ותחת הפוליסות הללו ניתן למצוא כיסוי.