את השימוש באובר ישראלים רבים מכירים מחו״ל, אך בעוד אפליקציית הזמנת שירות הנסיעה פועלת ביותר מ-15 אלף ערים ביותר מ-80 מדינות ברחבי העולם, בישראל נפסקה הפעילות בשל חוקים האוסרים על הסעת נוסעים ברכב פרטי בתשלום, ובשל התנגדות של נהגי המוניות. לאחרונה הודיעה שרת התחבורה מירי רגב על כוונה לאפשר כניסת אובר לישראל ב-2026, אך החברה עצמה לא הגישה בקשה רשמית.
כעת, ל-ynet נודע כי בראשית 2026 יפרסם משרד התחבורה קול קורא להגשת בקשות לקבלת תמיכה תקציבית לפרויקט, ובו הדרישות והקריטריונים לבחירת ההצעות הזוכות. חשוב לציין כי לא מדובר בכוונה להכניס לפעילות את חברת אובר לבדה, אלא בניסיון לאפשר כניסה של כל חברה של פעילות תחבורה שיתופית מקוונת, כולל בולט או זולו, שתצליח לעמוד בקריטריונים המחמירים הייחודיים לישראל. המודל יהיה כפי שקיים באובר העולמית, כלומר חיבור בין נוסעים לנהגים באפליקציות של הזמנת נסיעה על ידי הזנת יעד. במודל זה, הנהג מקבל את הבקשה באפליקציה ומנווט לאיסוף. התשלום מתבצע דרך האפליקציה, והחברה גובה עמלה עבור השירות.
כדי שהרעיון יהפוך למציאות צריכים לקרות לא מעט תהליכים, ולשם כך מוקמת בימים אלה במשרד התחבורה מנהלת שתיקרא ״מנהלת אובר״ שהיא תבצע את כל הבירוקרטיה ותפתור חסמים. במקביל, אגף אסטרטגיה וכלכלה במשרד כבר עובד על טיוטה של קול קורא שיופץ בתחילת 2026, ובד בבד נמצאת בעבודת הצעת החוק הממשלתית שתאפשר את הכשרת המלך בהתאם למגבלות בישראל. המרכיבים העיקריים של החוק יכללו חיוב של הנהגים להיות מחוברים לאפליקציה שבה יופיעו פרטי הנהג, היעדר רישום פלילי, תעודת יושר ועמידה בבחינות. במשרד מתכננים לבצע חלוקה לאזורים, כך שלא בטוח שחברה אחת תפעל בכל הארץ, וייתכן שהחברות השונות יחולקו לפי מחוזות. נוסף על כך בוחנים במשרד את האפשרות לתמרץ נהגים בשעות מסוימות לנסיעה שיתופית, כך שיהיו יותר נוסעים ברכב אחד והשירות החדש לא יעמיס עוד על הגודש הקיים בכבישים. החוק נועד להתיישר עם הקריטריונים של אובר בעולם, תוך התאמות למצב הביטחוני בישראל.
האתגר של נהגי המוניות
אחת המהמורות הגדולות בדרך ליישום המהלך הוא ההתנגדות הנחרצת של נהגי המוניות, ובמשרד התחבורה יצטרכו לנסות לגשר על הפערים. על פי ההצעה הנוכחית, הנהגים יוכלו לבחור אם להצטרף להליך של אובר או להמשיך לעבוד במוניות. לפי שרת התחבורה רגב, במשרד האוצר בוחנים אפשרות לשפות את נהגים ששילמו סכום של כ-200 אלף שקל עבור הזכות הציבורית להחזיק מונית, ובכך הם יוותרו על ״המספר״ שלהם.
אשר להליך החקיקה, השבוע נדחתה בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק של ח״כ איתן גינזבורג (כחול לבן) בעניין קידום התחרות באמצעות תחבורה שיתופית מקוונת, בדומה לאובר בארה"ב. בעקבות זאת פנה גינזבורג לשרה רגב במליאת הכנסת בשאלה מדוע הנושא לא קודם מעבר להצהרת כוונות, והאם יש בנמצא תוכנית עבודה לכך. הצעת החוק שנדחתה ביקשה לתקן את פקודת התעבורה במטרה לקדם תחרות בשוק התחבורה ולהוזיל את יוקר המחיה באמצעות שירותים דיגיטליים להסעות בתשלום בין נוסעים פרטיים. על פי ההצעה, הנהגים יחויבו לעמוד בתנאים ברורים: גיל מינימום של 21, רישיון נהיגה מעל שנתיים והדרכה מתאימה. הנסיעות ייעשו ברכב שכולל את כל הביטוחים והאישורים הנדרשים ממשרד התחבורה, התשלום יחושב לפי תעריפים קבועים שיימסרו מראש לנוסע, ויהיה ניתן להגיש תלונות נגד נהגים ולדרג אותם - כל זאת באופן גלוי ושקוף לציבור.
השרה רגב השיבה במליאה כי בתוך חודשיים תונח בכנסת הצעת חוק ממשלתית, והוסיפה כי הצעה זו תוכל להתמזג עם הצעת החוק של גינזבורג. ״יש קבוצות לחץ גדולות שמתנגדות לאובר, לצד רגולציה גדולה ונושא הבטיחות והביטחון", אמרה רגב. "כדי שנוכל להביא בשורה אמיתית לאזרחי ישראל צריך לעשות עבודה. זו החלטה חשובה ואנחנו נממש אותה״.
רגב אף פנתה אל נהגי המוניות בניסיון להרגיע את חששם ״אין לנו כוונה לפגוע בכם, ונמשיך לשבת איתכם כדי להגיע להסדר", היא קראה. "נצא עם קריאה לציבור, נשמע את ההתייחסות שלו ונתייחס בצורה מכובדת לאוצר, לרגולציה ולחברי הכנסת, כדי שהחוק הזה יאושר כבר במושב הקרוב״.
ח"כ איתן גינזבורג מסר בתגובה: "אני מברך על החלטת השרה רגב לאשר את קידום החוק שהגשתי, אבל הצהרות לא מספיקות - הגיע הזמן למעשים. הציבור משלם מחירים מופקעים על נסיעות, בזמן שבכל העולם כבר נהנים מתחבורה שיתופית מתקדמת. הגיע הזמן לשים את הציבור במרכז ולקדם סוף סוף תחבורה שיתופית מודרנית בישראל".
יו"ר התאגדות נהגי המוניות בפורום העצמאיים, זוהר גולן, אמר כי "המהלך נעשה מאחורי גבם של הנהגים וללא שיח אמיתי עם נציגי הענף. עוד לפני שנערכה הפגישה מתברר כי המשרד כבר הורה למכללות המכשירות נהגי תחבורה ציבורית להפסיק לרשום מועמדים חדשים החל מ-1 בנובמבר – צעד שמעלה חשש כבד כי מדובר בהכנה לרפורמה שמטרתה להכשיר נהגים פרטיים. מדובר בפגיעה ישירה בכ-40 אלף נהגים שעוברים הכשרות ורישוי מחמיר לפי תקנות המדינה. אנו דורשים ממשרד התחבורה לעצור לאלתר כל מהלך מנהלי הקשור לרפורמה זו".








