בית משפט המחוזי מרכז אישר היום (שני) הסדר פשרה מתוקן, לפיו חברת התעופה טרנסאוויה תשיב ללקוחות זכאים, שלא התייצבו לטיסה, ויפנו אליה, את מיסי הנמל ששילמו. זאת, עד לסך כולל של 70 אלף אירו.
מדובר בהסדר פשרה שהושג במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת התעופה, שהוגשה בשנת 2019 על ידי לקוח ישראלי שיוצג על ידי עו"ד רון ברק. הלקוח רכש באמצעות סוכנות נסיעות חמישה כרטיסי טיסה מהחברה ההולנדית לאחת הערים בהולנד. הלקוח ובני משפחתו הגיעו ליעד, אולם הם איחרו לטיסה חזרה לישראל והחמיצו אותה. לאור זאת הזמינו טיסה חלופית חזרה לארץ באמצעות חברת תעופה אחרת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
מטוס של חברת טרנסאוויה
מטוס של חברת טרנסאוויה
מטוס של חברת טרנסאוויה
(צילום: דני שדה)
המבקש למד כי הוא זכאי להחזר בגין מיסי נמל שלא שולמו במקרה של אי התייצבות לטיסה. נכון למאי 2019, היה מדובר ב-42.6 שקל לנוסע ובסך הכל נגבו לטענתו ממנו ומשפחתו על ידי חברת התעופה טרנסאוויה עבור שירותי הנמל במועד ביצוע ההזמנה סך של 213 שקל.
מבדיקת תנאי ההובלה שערך המבקש באתר האינטרנט של חברת התעופה, מוצהר שהיא משיבה לנוסעים שביטלו טיסתם את מיסי הנמל, אלא שלשיטת החברה, על נוסעיה לפנות אליה בתוך שלושה חודשים ממועד ביטול הטיסה, ובאפשרותה לגבות דמי טיפול עבור השבת דמי הנמל בסך 10 אירו.
המבקש טען כי פנה בספטמבר 2019 לחברת התעופה בבקשה להשבת מיסי הנמל ששילם, אלא שהחברה טענה שאין ביכולתה להשיב לו את מיסי הנמל שכן אלה אינם מופיעים לטענתה במערכות המידע שלה, בשל העובדה שהמבקש הזמין את הכרטיסים דרך סוכנות נסיעות. חברת התעופה טענה לאורך ההליך כי המבקש לא הוכיח את הדין הזר כמתחייב על פי דין לצורך הוכחת טענות הנשענות על חקיקה זרה, וכי המבקש נעדר עילת תביעה אישית.
בסופו של יום, הצדדים פנו להליכי גישור אצל השופטת בדימוס הילה גרסטל, שהסתיימו בהצלחה וגובש הסדר פשרה, וזאת מבלי שמי מהצדדים יודה בטענות הצד האחר.
כהסדרה עתידית, ועל מנת להגביר באופן אפקטיבי את מודעותם של נוסעי חברת התעופה מישראל לאפשרות כי אלו עשויים להיות זכאים לקבלת השבה של מיסי נמל במקרים בהם לא התייצבו לטיסה, ועל מנת להגדיל את הסיכוי שאלה יפנו בבקשה לקבלת השבת מסי הנמל (ובכפוף לבדיקת זכאותם על ידי החברה), התחייבה חברת התעופה כי בתוך שישה שבועות מהמועד בו פסק הדין המאשר הפשרה יהפוך לסופי, היא תוסיף מלל יידוע להודעת הדואר האלקטרוני הנשלחת על ידה ללקוחותיה כתזכורת לביצוע צ'ק אין בסמוך למועד הטיסה.
מדובר ביידוע אפקטיבי במיוחד, שכן ניתן להניח שנוסע אשר לא התייצב לטיסתו יעיין דבר ראשון בהודעה אשר נשלחה לו על ידי חברת התעופה בסמוך למועד שבו לא התייצב לטיסה. בכדי לוודא כי גם סוכני הנסיעות והמארגנים דרכם מוזמנים כרטיסי טיסה של חברת התעופה מיודעים לגבי מדיניות החברה והאפשרות לקבלת החזר מיסי נמל לאחר אי התייצבות לטיסה של חברת התעופה, תשלח החברה הודעה חד פעמית לסוכני הנסיעות והמארגנים עמם היא עובדת בישראל. בנוסף, החברה תסיר מתנאי התובלה המפורסמים על ידה את התנאי הקובע שעל תביעה להשבת מיסי נמל להיות מוגשת לחברת התעופה בתוך שלושה חודשים מיום הזמנת הטיסה.
עוד נקבע במסגרת הסדר הפשרה המתוקן שאושר כי חברת התעופה תזמין את חברי הקבוצה לפנות אליה בבקשה מתאימה לבירור זכאותם לקבלת השבה של מיסי הנמל בגין אי התייצבות לטיסה. ההזמנה תבוצע באמצעות פרסום באתר האינטרנט של החברה וכן באמצעות משלוח הודעה לסוכנויות הנסיעות בישראל במסגרתו ייודעו כי חברי הקבוצה שרכשו כרטיסי טיסה של החברה באמצעותן יכולים לפנות לצורך בירור זכאותם להשבה מכוח הסכם הפשרה.
חברי הקבוצה יהיו זכאים לפנות בבקשה בכתב לקבלת השבה של מיסי הנמל וזאת במשך שישה חודשים ממועד הפרסום האחרון שיבוצע. השופטת יעל מושקוביץ אישרה את הסדר הפשרה וקבעה שהוא הוגן וראוי. השותפים עוה"ד שירלי קציר ואמיר רון מפישר (FBC) ייצגו את טרנסאוויה בהליך.