מאז ימי קדם מחפשים ההורים את המתכון הסודי שיבטיח לילדיהם חינוך שיש בו הכול: ערכים, ידע, חוויות, חיי חברה והתאמה לדינמיקה של החיים בעידן הדיגיטלי, הרווי באפשרויות. אצל רובנו הלימודים מתקשרים כיום לחוויות ולרגשות, כמו "לא מבינים אותי", שיימינג, חרמות, משמעת, מעמסה וחומרי קריאה שלא נראים רלוונטיים בשום צורה לדור הפורטנייט והמסכים. זה נראה כאילו החינוך הפורמלי אינו עונה על אתגרי ההווה והעתיד.
לתוך הוואקום הזה נכנסה שיטת שלהבות חב"ד - בתי ספר ציבוריים לכיתות א׳ עד ו׳, המוכרים כבתי ספר רשמיים של משרד החינוך ופועלים בהצלחה רבה עם רשימות המתנה להתקבל ללימודים בכל רחבי הארץ, בין היתר בנתניה, גדרה, קריית גת, ראשון לציון, גלבוע ועוד.
3 צפייה בגלריה
תדברו הצלחות תגשימו חלומות - המנהלת ליינס במסיבת סיום השנה
תדברו הצלחות תגשימו חלומות - המנהלת ליינס במסיבת סיום השנה
תדברו הצלחות תגשימו חלומות - המנהלת ליינס במסיבת סיום השנה
(צילום: אלבום פרטי)
בתי הספר שלהבות חב"ד הם מבית היוצר של רשת “אוהלי יוסף יצחק” – רשת החינוך שקרויה על שם הרב יוסף יצחק שניאורסון – הרבי הקודם של חב"ד, ששם דגש גדול על חשיבות החינוך. מדובר בז'אנר ייחודי של בתי חינוך, ברוח בתי הספר היהודיים בעולם: התלמידים והתלמידות לומדים לימודי ליבה לצד ערכי המסורת היהודית, תוכניות הלימודים יצירתיות וחדשניות, דרכי הלמידה מגוונות, והתלמידים רוכשים כלים רלוונטיים ומיומנויות עתידניות המותאמות לעידן הנוכחי. בתי הספר פונים לכלל האוכלוסייה הישראלית ופועלים בגישה דומה לבתי חב"ד בארץ ובעולם, כשגם משפחות חילוניות ומסורתיות מרגישות בהם הכי בנוח, בליווי הגישה הידועה של חב"ד בעולם, המנגישה את היהדות ואת היופי שבה, ומבטיחה שכל אחד מתקבל באהבה ובזרועות פתוחות.

מכיתה עם 17 תלמידים לשכבה של 120

גאולה לאיינס מנהלת את בית הספר שלהבות חב"ד בנתניה מאז הקמתו לפני חמש שנים. "מבחינתי, להעניק לתלמיד חוויית הצלחה, זה משהו שמעצים אותך כאדם. ההורים בעיר מבינים את העוצמה שבגישה שלנו. את בית הספר התחלנו עם כיתה אחת של 17 ילדים, ולשנת הלימודים שתיפתח בקרוב קיבלנו רק לכיתה א' 120 תלמידים! היו עוד רבים שנרשמו, ולצערי, לא יכולנו לקבלם מחוסר מקום. בית הספר הוא המבוקש ביותר מבין בתי הספר בעיר - כשחשוב לציין שההורים לא משלמים יותר מבית ספר רגיל, אבל נהנים מחינוך איכותי, למידה רב־גונית וצוות מסור ואוהב.
"רוב האוכלוסייה שלנו היא חילונית. הילדים אוהבים את בית הספר, שכן בתוך הלמידה אנחנו שמים דגש על החוזקות של כל ילד וילדה, ביטחון עצמי, הכלה ואהבה, לצד ערכים ומסורת. היחס האישי שכל ילד וילדה מקבלים, והחיבור בין הילדים לצוות הוא משמעותי ביצירת חוויית לימודים חיובית, ומעבר לכך, צוות המורים נמצא בקשר יומיומי עם ההורים".
3 צפייה בגלריה
8 אינטליגנציות שונות - תמונת רחפן של תלמידי שלהבות חב"ד מסודרים בסמל פרח האינטליגנציות
8 אינטליגנציות שונות - תמונת רחפן של תלמידי שלהבות חב"ד מסודרים בסמל פרח האינטליגנציות
8 אינטליגנציות שונות - תמונת רחפן של תלמידי שלהבות חב"ד מסודרים בסמל פרח האינטליגנציות
(צילום: רחלי אופנר)
מורן הדיה משמשת כסגנית בבית ספר ממלכתי בנס ציונה, אבל את בנה הבכור, אורי, שלחה דווקא לשלהבות חב"ד בעיר הסמוכה ראשון לציון. "בגלל הצוות המסור והאכפתי", היא מסבירה. "התרשמתי מאוד מצוות איכותי, שרואה בעבודתו שליחות אמיתית. כמו כן דיברה אליי מאוד הלמידה, המבוססת על האינטליגנציות המרובות, תוך חוויה של התנסות וחיבור בין המקצועות. אפשר למצוא מוזיקה בתוך שיעור אנגלית או אנגלית בתוך שיעור ספורט. זה נפלא, בעיניי, ומושך את הילד".
"אתן דוגמה. אבא של אורי הגיע לכיתה להעביר מיני־קורס על הדפסות תלת־ממד. יש מקום להרבה יוזמות חדשות ותחומים שמעניינים את הילדים. את רואה מול העיניים איך ממש בונים את הילד שלך מיום ליום. לפני כמעט חודשיים הבן שלי חזר מבית הספר עם התעודה. שלא תחשבו שזו תעודה כמו של פעם עם ציונים ואותיות. זו פשוט יצירה של הילד שהוא גזר, הדביק וכתב מה הוא מרגיש, אילו מתנות הוא קיבל מבית הספר, ובמה הוא רוצה להשתפר. לא המורה כתבה את התעודה, זה אורי יצר בליווי שלה. כי בסך הכול מה שהוא עובר בבית הספר זה שלו. בעיניי, זה ממש מדהים".

פעולות המתאימות לכל האינטליגנציות

לפי הפסיכולוג האמריקאי הווארד גארדנר, קיימים שמונה סוגים של אינטליגנציות. הבעיה העיקרית היא שבמערכת החינוך באים לידי ביטוי רק אינטליגנציה לשונית או לוגית טובה, ולכן לא מעט מנהיגים, כוכבי מוזיקה, ספורטאים ואנשי עסקים, לא היו מהתלמידים הבולטים בבית הספר. בית הספר פשוט לא שם במרכז השיח את הצדדים החזקים שלהם שבזכותם, התפרסמו בכל העולם.
לכן בבתי הספר שלהבות חב"ד מלמדים ומחנכים בשיטת האינטליגנציות המרובות, המבוססת על תובנה פשוטה: כל אדם אינטליגנטי בתחום מסוים. לכל אחד יש "פרופיל אינטליגנציות" המאפיין אותו, וממנו נגזרים תחומי המשיכה ותחומי החוזקה שלו. ככל שנהיה יותר מודעים לאינטליגנציות שלנו ולפיתוחן, נממש יותר את הפוטנציאל האנושי שלנו. תחשבו כמה הילד יהיה מאושר, כשיעצימו דווקא את מה שהוא טוב בו. בהתאם לתיאוריה, בית הספר מייצר פעולות המתאימות לכל האינטליגנציות כדי להצליח “לגעת” בכל הילדים. לתת מקום לחוזקות של כל ילד, ועושים זאת בצורה שיטתית, גם בכיתות הלימוד וגם בחוגי לגו, מוזיקה, שחמט, פיסול ועוד.
עוד אומרים בשלהבות חב”ד, ”ניסינו להבין איפה שיטות החינוך המוכרות נכשלות ולאחר מחקרי עומק רבים הבנו שהבעיה נעוצה בכך שבכל בתי הספר מלמדים בסגנון אחיד ומצפים לרמת הישגים אחידה. פס ייצור. החזון של שלהבות חב״ד הוא להעניק לכל ילד וילדה את הכלים הנדרשים לחיים בעלי איכות ומשמעות, כך שיוכלו להאיר את הסביבה בכישורים הייחודים להם".


3 צפייה בגלריה
קלר ויסבלט ומשפחתה - מיכאלה חוזרת עם ידע נרחב במגוון תחומים, מלאת מוטיבציה ללמוד
קלר ויסבלט ומשפחתה - מיכאלה חוזרת עם ידע נרחב במגוון תחומים, מלאת מוטיבציה ללמוד
קלר ויסבלט ומשפחתה - מיכאלה חוזרת עם ידע נרחב במגוון תחומים, מלאת מוטיבציה ללמוד
(צילום: דני כהן)
גם קלר ויסבלט, שחקנית מגני תקווה, היא אימא מרוצה. מאוד: "חינוך נמצא בראש מעייננו. חקרנו גישות שונות כדי להעניק לילדים שלנו את הכי טוב, וכששמענו על בית ספר שמדבר אינטליגנציות לצד מסורת ויהדות, לא היססנו. מיכאלה שלנו חוזרת עם ידע נרחב במגוון תחומים, מלאת מוטיבציה ללמוד, ועולם הערכים והמסורת הפך לחלק משמעותי מהחיים שלה ושלנו. זה מה שצריך כדי לגדול במעטפת של חום, חברה, ידע ועולם הרגש".
"להאמין. להאיר. להצליח" - לפרטים נוספים על שלהבות חב"ד כנסו לאתר: shalhavot.co.il, או חפשו באינסטגרם ובפייסבוק: shalhavot_official@