פקידוֹת מע"מ ומס הכנסה היו המומות כשלמשרדי רשות המסים בירושלים נכנס נער בן 12, כוכב רשת בשם יהונתן גרוסמן, וביקש לפתוח תיק עוסק פטור. גרוסמן, שהסרטונים שאותם הוא מעלה בחצי השנה האחרונה זוכים למאות אלפי צפיות מדי יום, היה דווקא רציני והסביר לפקידות שחשבו שראו כבר הכול: "יש משפיענים שמרוויחים עשרות אלפי שקלים מיצירת תוכן".
כעת, כוכב הרשת הצעיר שמחזיק גם בתואר בעל העסק הצעיר בישראל, עובד על תוכנית עסקית - כזאת שתשתלב בין הלימודים, הרשתות החברתיות וקריירת המשחק שעליה הוא עמל בימים אלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
יהונתן גרוסמן
יהונתן גרוסמן
יהונתן גרוסמן
(צילום: צילום משפחתי)
אם אתם פעילים ברשתות החברתיות בחצי השנה האחרונה, אין סיכוי שהסרטונים של כוכב הרשת יהונתן גרוסמן לא קופצים לכם בפוריו. יהונתן בן ה-12, שמעלה מדי יום סרטוני ראיונות משעשעים, מרגשים ובעיקר כאלה שעוסקים במציאת אהבה וזוגיות, וזוכה למאות אלפי צפיות, תגובות ושיתופים - הבין בגיל צעיר מאוד שאת הכוח שיש לו ברשתות החברתיות אפשר לתרגם לכסף - ולכן ביום חמישי האחרון הוא נכנס למשרדי רשות המסים בירושלים ואמר לפקידות המופתעות: "אני רוצה לפתוח עסק".
הפקידות הוותיקות במס ערך מוסף ובמס הכנסה, שחשבו שראו כבר הכול, היו בטוחות בתחילה כי מדובר במתיחה. "אי-אפשר לפתוח עסק בגיל כזה, אתה בטח עובד עלינו", אמרו לכוכב הצעיר שהגיע למשרדים מלווה באביו. "איך אתה מתכוון להרוויח כסף?", הן שאלו וגילו שבעלי עסקים מציעים לשלם סכומים מכובדים תמורת שיווק יצירתי וממוקד ברשתות החברתיות. "אני מדבר לדור הצעיר וכמות האנשים עד גיל 30 שצורכים את התוכן שלי היא עצומה", הסביר יהונתן. "אחרי חצי שנה של יצירת תוכן, כמות הפניות לשיתופי פעולה עסקיים גדלה מאוד, וההורים שמנהלים את הדפים הדיגיטליים שלי החליטו שנכון יהיה לפתוח תיק מסודר מול רשויות המס כדי שאוכל להוציא לעסקים חשבוניות כמו המשפיענים הגדולים".
ויהונתן כנראה מבין על מה הוא מדבר. בשנה שעברה פרסמה חברת גולדמן זקס, כי השוק שנקרא "כלכלת יוצרי התוכן" שווה כיום בעולם כ-250 מיליארד דולר. על פי הדוח שלהם, תוך שלוש שנים, בשנת 2027, השוק צפוי כמעט להכפיל את עצמו ולעמוד על שווי שמוערך בכ-480 מיליארד דולר. המספרים העצומים מחו"ל עדיין לא השלימו את העלייה לישראל, אבל מומחים בתחום יודעים לספר כי השיווק ברשתות החברתיות בישראל תופס עם כל שנה שעוברת נתח ניכר יותר מעוגת הפרסום, כשסרטונים של משפיענים מובילים יכולים לעלות למפרסמים הישראלים עשרות אלפי שקלים.
לאור העלייה המתמשכת בכמות הצפיות בסרטונים של הכוכב הצעיר, זיהו כנראה בעלי עסקים רבים פלח שוק חדש. "המון בעלי חברות ומנהלי סושיאל קטנים וגדולים החלו לפנות אליי בשבועות האחרונים, וביקשו שאעלה סטוריז וסרטוני טיקטוק, רילס ויוטיוב עם מוטיב שמשלב את העסק שלהם בצורה שתדבר לקהל העוקבים שלי", אמר יהונתן. "עולם המשפיענים עבד עד היום עם יוצרי תוכן בגילי ה-20 פלוס, והפניות הרבות שאני מקבל כנראה נובעות מרצון להגיע לקהלים חדשים ולגילים חדשים".
אם תשאלו את יהונתן מה הדבר שהכי היה רוצה להתנסות בו זה בכלל עולם המשחק. "לצד יצירת התוכן, הלימודים והזמן עם החברים - אני עושה צעדים ראשוניים גם בעולם המשחק ומתחיל להתנסות באודישנים לסדרות. יש לי את אביב המדהימה מסוכנות 'זוהר יעקובסון' שמחפשת לי תפקידים מקסימים בסדרות טלוויזיה, ואני מקווה שבקרוב תוכלו לראות אותי גם על המרקע".
זה לא מוזר שילד בגילך עושה עסקים? "לדעתי בכל דור ילדים יזמים ניסו להרוויח כסף בדרכים מקוריות. סבתא שלי סיפרה שכשרצתה לקנות אופניים היא פתחה דוכן לימונדה ברחוב באמצע הקיץ. היא מצאה מיקום מרכזי וענתה על צורך, ולכן כולם עצרו וקנו ממנה לימונדה. יזמות של צעירים היא דבר מדהים והטכנולוגיה היום פשוט מאפשרת לנו לעשות יותר דברים בלחיצת כפתור. כשאנשים מדברים באופן שלילי על 'דור הטיקטוק', הם לא מבינים שהפלטפורמות הדיגיטליות נותנות לילדים בני גילי כלים אינסופיים ואנחנו צריכים להשתמש בהם בחוכמה. להרוויח כסף זה לא דבר רע, ולדעתי צריכים לנרמל את השיח סביב הנושא וללמד אותו בבית הספר יחד עם שיווק ויזמות. מערכת החינוך צריכה לתת לנו כלים פיננסיים כדי שנדע להשתלב בשוק התעסוקה העתידי. מתמטיקה זה חשוב אבל אני מבטיח לך שאם ייתנו לנו טיפים אמיתיים כיצד להרוויח כסף, כל הילדים ירצו להוציא בשיעור הזה 100".
ואיך ילד מגיע למצב שהוא מתמקח על אחוזים עם מנכ"לים של חברות? "המנכ"ל של החברה קובע מה המחיר של המוצרים שהוא מוכר בחנות או באתר שלו, ומבחינתי זה אותו הדבר. אני מייצר תוכן ועובד עליו קשה. אני נוסע, משקיע זמן וצריך למצוא מרואיינים שמביאים עניין, רגש או ערך לגולשים שלי ואחר כך אנחנו גם צריכים לערוך את הסרטונים ולתפעל את העמודים. זאת עבודה קשה. אני מתייעץ עם ההורים שלי על כל דבר וסומך עליהם במאה אחוז, וביחד אנחנו מחליטים בכמה לתמחר כל הצעה שאני מקבל".
אתה תשווק כל מוצר? "ממש לא. קודם כול המוצר או השירות צריכים לדבר אליי. המוצר צריך להיות רלוונטי לקהל העוקבים שלי ובסרטון ישולבו העסק או המוצר בצורה שלא תצעק 'פרסומת', כי בסופו של יום זה לא ישרת את בעל העסק. החוכמה של שיווק ברשתות חברתיות היא כשהוא לא אגרסיבי ויש לצידו הנעה לרגש. הרבה חברות פנו אלינו עם הצעות שונות לשיווק מותגי ביגוד, הנעלה ואפילו צעצועים, ובימים האלה אני וההורים שלי חושבים עם אילו חברות נתחיל לעבוד בשיתוף פעולה".
העוקבים הוותיקים ראו לא אחת שיהונתן מפרגן לעסקים קטנים בסטורי שלו. "אנחנו בעיצומה של מלחמה, וכבר מתחילתה רציתי להרים לעסקים קטנים ולעסקים בניהול של מילואימניקים, ללא תשלום. בסופו של יום בזכות ההקרבה והמסירות של נשים וגברים שעזבו בית ומשפחות כדי להילחם על הביטחון שלנו - יש לנו את האפשרות להמשיך לחיות ואנחנו צריכים להוקיר להם תודה כל יום. הסרטונים שאני הכי אוהב זה סרטונים שיש בהם חיילי צה"ל במילואים או בסדיר".