המחירים המופקעים במזנונים באצטדיוני הספורט בארץ החלו לעורר בחודש האחרון מחאה, שהביאה כבר תוצאות ראשונות וחלקיות באיצטדיונים בתל אביב, אך בשאר הארץ עדיין כלום לא השתנה. מעוז צור, משפיען רשת ואחד מממובילי המחאה, סיפר על כך בתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio. "מה שאנחנו בעצם רוצים זה להביא למצב שאוהדי כדורגל שמגיעים למגרש נהנים מאוכל נורמלי, אפילו לא טוב, אלא נורמלי ברמה המינימלית מבחינת האיכות שלו, ממגוון קצת יותר גדול מאשר רק נקניקיה בלחמנייה, ולפני הכל שהמחירים יהיו הוגנים כי משחק זה לא הופעה שהולכים אליה פעם בכמה חודשים, אלא משהו שאתה רואה באצטדיון כל שבוע או כל שבועיים, והמחירים צריכים להיות הוגנים לכל כיס. המצב נהיה כבר בלתי אפשרי".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
תפריט המחירים שבפיקוח באולם קבוצת שלמה בתל אביב
תפריט המחירים שבפיקוח באולם קבוצת שלמה בתל אביב
השינוי כבר החל בת"א. תפריט מחירים בפיקוח בהיכל קבוצת שלמה
(צילום: פרטי)

מה זה אומר מחירים הוגנים לכל כיס, מה המחירים עכשיו? "המחירים עכשיו לא תואמים את האיכות של המזון, והם מופרזים לגמרי. נקניקיה בלחמנייה יכולה לעלות 25 שקלים, כוס קולה יכולה לעלות 10 שקלים או 12 שקלים, והיא מגיעה גם חמה. מוזגים אותה חצי שעה לפני ששותים אותה, ואין בה גם גזים".
אבל למה שמחירי המזון באצטדיון כדורגל או אולם כדורסל יהיו שונים מהמחירים בהופעות או בקולנוע? "כמה פעמים אתה הולך בשנה להופעה? פעם, פעמיים אולי קצת יותר. משחקי כדורגל זה הרגל, ריטואל קבוע. כדורגל עבור הרבה אנשים הוא ברמה של דת. כמו שבן אדם הולך לבית כנסת כל יום שישי, כל שבוע, אז גם אוהדי כדורגל עולים לאצטדיון הכדורגל, למקדש שלהם, לראות את הקבוצה שלהם משחקת, והם נמצאים שם 4-3 שעות. אתה סוג של כלוא שם, כלומר קהל שבוי, ואין לך אפשרות להכניס אוכל מבחוץ".
איך המצב יכול להשתנות? "אנחנו רוצים להגיע למי שצריך, עיריות, זכיינים, כל מי שקשור. שהשינוי יהיה בכל הארץ, לא רק בת"א. אגב, בת"א כבר רואים שינוי. 'אחים לסמל' הצליח להגיע שם להסכם עם הזכיין, והם יצאו בבשורה שקודם כל אם ייגמר האוכל שבפיקוח במזנון, אז יציעו חלופה אחרת באותו מחיר ולא במחיר גבוה יותר, שזה מה שהיה קורה עד עכשיו. וגם הורידו קצת את המחירים על כל מיני מוצרים כאלה ואחרים".
מחאות כאלה מצליחות אם יש באמת חרם צרכני ואף אחד לא קונה. השאלה היא האם אתם יכולים לייצר כוח כזה שאומר שאם המחירים במזנונים לא יוזלו האוהדים לא ייקנו? "זה מה שאנחנו מנסים לעשות. אנחנו מנסים לעשות מחאה, וגם אולי אפילו מצליחים כי אני מקבל כל מיני פידבקים ותגובות שהמחאה באמת די מצליחה ופחות אנשים קונים, ובעלי המזנונים מתחילים קצת להתעצבן. אבל זה עדיין לא מספיק, אנחנו צריכים להגביר את הכוח הזה ולהיות מאוחדים בזה, בית"ר, מכבי והפועל. זה משהו שפוגע בכל אוהדי הכדורגל בארץ. מי שרוצה להמשיך ולהיות פראייר ולצרוך מזון במחירים האלה, אז אני רוצה להגיד לו שיש אלטרנטיבה, זה לא צריך להיות ככה וחבל. הוא גם פוגע בדור העתיד, כי אם אנחנו לא נעשה את השינוי עכשיו, גם הילדים שלנו ימשיכו ללכת למגרשים ולשלם יותר מדי כסף בשביל מזון שהוא לא באיכות טובה, וגם לא טעים".
מה השלב הבא של המחאה, אתם רוצים לגייס פוליטיקאים לנושא הזה? "בגלל שיש בחירות עוד שבועיים אז זה קצת בעייתי להיכנס עכשיו לתוך הקלחת הזו ולבקש עזרה מפוליטיקאים, או לקבל עזרה מפוליטיקאים, אבל אם היה אפשר הייתי רוצה שיהיה באמת איזשהו שינוי שיבוא מתוך חקיקה, שיהיו מחירים בפיקוח בכל הארץ, ומי שימכור יקר - ייקנס. בנקודת הזמן הזו אנחנו לא יכולים רגע לעצור את המחאה ולחכות לפוליטיקאים לאחרי תקופת הבחירות. אנחנו כבר בתוך זה. אני חושב שכרגע אנחנו צריכים להגביר את המחאה, שכמה שיותר ארגוני אוהדים יצטרפו אליה".
זה שאוהדי מכבי ת"א מובילים את המחאה מונע מאוהדי הפועל ת"א להצטרף? ניסיתם לצרף אותם? "אני חושב שאוהדי הפועל ת"א גם נהנים ממה ש'אחים לסמל' עשו כי הקבוצות משחקות באותו אצטדיון (בלומפילד). הם לא הביאו פתרון רק לאוהדי מכבי ת"א, ולא רק מי שמגיע עם חולצה צהובה מקבל את המחירים החדשים והתפריט החדש. הם הביאו פתרון לכלל האוהדים שמגיעים לראות כדורגל. אגב, זה גם בכדורסל בת"א".