בשיתוף בנק הפועלים

האור הוא אחד המרכיבים החשובים בתחום עיצוב הפנים. לעתים כל מה שצריך כדי להפוך את האווירה בבית לחמה, נעימה ואינטימית זו רק תאורה נכונה. תשאלו את הזוג מירי ושמעון (שמעל'ה) פלג, שהפכו את האור למקצוע. הם הכירו לפני 18 שנים, כששמעון החליט לפרוש מעבודה רבת שנים במערכת החינוך ולהגשים חלום ישן שבער בו — אמנות הזכוכית.
העסק התחיל מתנור אחד קטן ומניסיונות עיקשים להגיע למרקם ולגוון המושלם של הזכוכית. אחרי אינספור ניסויים, הגיע שמעון לגוון דבש מיוחד וחם. מירי הציעה לו להפוך את התחביב לקריירה ולהקים ביחד עסק לייצור גופי תאורה מזכוכית.
אחרי כמה שנים של ניסוי ותעייה בתחום, העסק החל להתרומם ומצא לעצמו נישה לא קונבנציונלית בענף - הדיגיטל. כיום העסק "שמעל'ה Light in Art", הממוקם במושב אלמגור שבעמק הירדן, מייצר ומוכר גופי תאורה מזכוכית בהתאמה אישית לכל העולם, בעיקר לשוק האמריקאי - והכל באופן מקוון.
3 צפייה בגלריה
 לשתף את הגולשים בתהליך היצירה. מירי פלג (משמאל) עם היועצת העסקית ענבר ורדי.
 לשתף את הגולשים בתהליך היצירה. מירי פלג (משמאל) עם היועצת העסקית ענבר ורדי.
לשתף את הגולשים בתהליך היצירה. מירי פלג (משמאל) עם היועצת העסקית ענבר ורדי.
(צילום: אסף מגל)

"אנחנו עובדים עם מעצבים, משפצים ובוני בתים", מספרת מירי, שאמונה על ניהול העסק, השיווק והמכירות. "מה שייחודי לנו הוא היכולת לייצר מוצר ייחודי בעבודת יד לכל בית ולכל עסק. אנחנו מקבלים תמונות ותוכניות קרקע ומתאימים גופי תאורה לכל אחד - מדירות קטנות ועד למלונות יוקרה".
מכירת יצירות בעבודת יד באונליין היא משימה מאתגרת. על אחת כמה וכמה כשמדובר בלקוחות שנמצאים בחו"ל, ולא יכולים להחזיר מוצרים. "לכן שירות הלקוחות הוא מאוד חשוב. יצרנו כלים שיווקיים מדויקים לבנייה מודולרית של גופי תאורה מותאמים אישית ללקוח. גם בייצור נדרשנו להתאמות".
ערוץ המכירות הרווחי ביותר של העסק, מספרת מירי, הוא ETSY, פלטפורמת אי־קומרס המיועדת לשוק המעצבים והאמנים. "התחלנו לפרסם שם ב־2017, אבל רק במחצית השנייה של 2018 התחלנו להתרומם. מה שמביא מכירות אלו בעיקר ביקורות טובות של לקוחות. המכירות שלנו היום מ־ETSY נושקות למיליון שקל".
3 צפייה בגלריה
שימעלה
שימעלה
שימעלה
(צילום: אפי שריר)
העסק עובד ומרוויח אך יש עוד לאן לשאוף, ומירי הייתה רוצה לקבל טיפים למינוף העסק בדיגיטל, וכן להתייעלות פיננסית. לשם כך היא נפגשה עם המנטורים ענבר ורדי, יועצת עסקית שמתמחה בשיווק, ועודד מור, מנהל סניף בנק הפועלים בכפר תבור.
ורדי מתפעלת מגופי התאורה הייחודיים של שמעל'ה ומציינת שיש הרבה עבודת שיווק דיגיטלי לעשות. ראשית, היא מבקשת לנפץ את המיתוס שהרשתות החברתיות הן רק לצעירים. "הקורונה הכניסה קהל מבוגר לרשתות. האינסטגרם מתבגר, והקהל שלך נמצא שם".
ורדי מציינת כי אחד הצעדים החשובים שיש לעשות על מנת לחזק את המותג ולמנף את העסק ברשתות הוא יצירת ערך, "גופי התאורה שלכם מדהימים. קשה להתעלם מהם. יש מאחוריהם הרבה חשיבה ויצירה, אבל זה לא ברור כשנכנסים לאתר. אתם צריכים לחשוף את הקהל לתהליכים של יצירת המוצר, כדי להדגיש את הייחודיות שלו".
ורדי מציינת שני כלים עיקריים להדגשת הערך של המותג: וידיאו ותוכן מקצועי. "קטעי וידיאו מגדילים את החשיפה. בין אם זה וידיאו שממחיש איך נראה תהליך העבודה בסטודיו, ובין אם זו לקוחה שעומדת ליד גוף התאורה שרכשה ומספרת עליו. רשת האינסטגרם היא הדרך המומלצת להפצת קטעי וידיאו, כי יש בה הרבה אפשרויות להוספת אפקטים שהופכים את הווידיאו לחצי מקצועי. אפשר גם לשמור אותו שלא ייעלם אחרי יממה, ולשלב אותו בערוצי הדיגיטל האחרים. ההיילייטס באינסטגרם הוא אחד הכלים היעילים לקבל חשיפה באמצעות וידיאו. הכלי הזה מאפשר לפצל ולפלח את קטעי הווידיאו לפי תחומי עניין, מחיר, פרויקטים ועוד".
ורדי מסיבה את תשומת ליבה של מירי שיש ברשותם ידע עיצובי מקיף ומקצועי על גופי תאורה, והוא בהחלט יכול לשמש אותם ככלי שיווקי ליצירת ערך. "אתם יכולים להשיק באינסטגרם פינת טיפים שבועית. כל שבוע תתנו טיפ שקשור בתאורה: מה זו תאורה חמה וקרה, איך מכינים את גופי התאורה, איך מתאימים אותם לבית ועוד. הטיפים יכולים גם להגיע מהקהל. אנשים מאוד אוהבים להשמיע את דעתם. תשאלו אותם מה הם רוצים ששמעל'ה יעשה השבוע, איך הם מציעים לקרוא למוצר חדש, באיזה צבע לעצב אותו. זה מדהים לראות איך הלקוחות הופכים להיות חלק מהמוצר".
מירי מודה שבשנים האחרונות היא הזניחה מעט את נושא השיווק בדיגיטל. "בהתחלה עבדנו מאוד חזק בפייסבוק, לא סתם יצרנו לעצמנו שם. אבל בשנים האחרונות אנחנו עסוקים בעיקר במכירה עצמה. לאינסטגרם אני לא מחוברת מספיק, עושה שם רק דברים בסיסיים. אבל עכשיו את בהחלט מעוררת בי את הרצון לפעול שם יותר. אני יודעת שזו רשת חברתית שהלקוחות שלי נמצאים בה, כי אנשים מתייגים אותנו".

להשקיע באור השמש

האתגרים כיום של העסק, מספרת מירי, קשורים בעיקר בעבודה מול השווקים הבינלאומיים ומול הדולר היורד. עוד נושא שנמצא על הפרק הוא כניסה לשווקים חדשים כמו רוסיה ומדינות ערב, "כי אנחנו יודעים מניסיון שהם אוהבים את המוצרים שלנו".
על מנת להבין כיצד מתייעלים וממקסמים את ההכנסות, נפגשת מירי עם עודד מור מבנק הפועלים, שמתרשם גם הוא מהמוצרים הייחודיים של שמעל'ה. "מצא חן בעיניי השילוב בין האמנות לפרקטיקה. יש לכם עסק נישתי וייחודי. לא קל להתחרות בכם, וזה יתרון גדול בעבורכם".
3 צפייה בגלריה
אפשרות נוספת להקטנת סיכונים היא כניסה לתחומי השקעה נוספים. הבנקאי עודד מור עם מירי פלג.
אפשרות נוספת להקטנת סיכונים היא כניסה לתחומי השקעה נוספים. הבנקאי עודד מור עם מירי פלג.
אפשרות נוספת להקטנת סיכונים היא כניסה לתחומי השקעה נוספים. הבנקאי עודד מור עם מירי פלג.
(צילום: אסף מגל)

בכל מה שקשור לשער הדולר, קשה לצפות מה יוליד המחר, מדגיש מור. "עם זאת, יש לנו כלים לגדר את פערי המטבע ולהיחשף כמה שפחות לסיכונים. אפשר לקבע את שער הדולר לתקופה מסוימת. מצד שני, אתם קונים את חומרי הגלם שלכם בסין ובארצות הברית, וכאן חשוב לך שהדולר יהיה נמוך. לכן אם יש צפי לעלייה, ניתן לעגן אותה. יש על זה פרמיה ולפעמים זה מאוד משתלם".
אפשרות נוספת להקטנת סיכונים היא כניסה לתחומי השקעה נוספים. "לאחרונה יש התעניינות רבה בקרב עסקים בתחום הגגות הסולריים. הפאנלים הסולריים מותקנים על גג המפעל ומייצרים חשמל שנכנס לרשת של חברת החשמל, והיא מחזירה תקבולים. זה משהו ששווה לכם לקחת בחשבון. תוך 7־8 שנים ההשקעה חוזרת, והתשואה במקרים האלו היא מאוד גבוהה".
לסיכום, אומר מור, משבר הקורונה הוא שיעור חשוב לבעלי עסקים קטנים. "מהניסיון שלנו, העסקים שהיו יצירתיים והמציאו את עצמם מחדש צלחו את הקורונה. אתם בהחלט עשיתם עבודה טובה, שמבטיחה שהעסק ימשיך להצליח ולשגשג".
בשיתוף בנק הפועלים