הרפורמה להעלאת גיל הפרישה לנשים תתייקר בכ-300 מיליון שקל בעקבות שורת שינויים שהוכנסו בה לקראת אישורה הסופי בכנסת, ועלות החוק בשנה יגיע לכ-930 מיליון שקל. כך נודע לקראת ההצבעה מחר (ה') על החוק בוועדה, שהוא מהעיקריים בחוק ההסדרים הרחב לשנים 2021-22. בשל התיקונים נראה כי החוק צפוי לקבל את אישור הוועדה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי הרפורמה, שכאשר תאושר תסיים עשור של הצעות, עימותים ותוכניות להעלאת גיל הפרישה, יועלה גיל הפרישה לנשים בישראל במשך 11 שנים ברציפות עד לגיל 65, כאשר הנשים שייכללו בה מיידית נולדו החל בחודש ינואר 1960 ואלה ייצאו לפנסיה בגיל 62 וארבעה חודשים. החל בילידות אותה שנה יעלה גיל הפנסיה בהדרגה ל-65, כאשר הראשונות שיעבדו בישראל לפי החוק החדש עד לגיל 65 יהיו מי שנולדו החל בינואר 1970.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
כיום גיל הפרישה לנשים הוא 62 שנים וגיל הפרישה לגברים הוא 67, והוא לא יעלה ככל הנראה בעשור הקרוב.
תיקונים שהוכנסו בימים האחרונים במגעים בין האוצר לחברות הכנסת יביאו בין השאר להארכת תשלומי דמי האבטלה לנשים, תשלום דמי קיום מורחבים בסך 2,500 שקל למשך תשעה חודשים בתקופת ההכשרות המקצועיות לנשים שימשיכו לעבוד, והטלת חובה מצד המדינה ליידע אישה על הזכויות שמגיעות לה.
בנוסף, התיקונים כוללים תשלום מענקי עבודה (מס הכנסה שלילי) עבור נשים שעובדות בשכר נמוך, תשלום הבטחת הכנסה מגיל 62 עד הפרישה של 700 שקל בחודש למשך חמש שנים לתקופת ההסתגלות, ומתן מענקים מיוחדים לנשים שאינן מצליחות לחזור למעגל התעסוקה.
כמו כן סוכם על הקלה בתהליך הבירוקרטי לצד הנגשה של שפות שונות (עברית, ערבית, אמהרית ורוסית), כך שיהיה קל יותר לכל אישה לדרוש וגם לקבל את זכויותיה. כמו כן ייבנה מערך אוטומציה שיזרז באופן משמעותי את תהליך הגשת הבקשות של נשים בנושא הפרישה.
אישה מעל גיל 60 תוכל לקבל מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) של 120 שקל פלוס שליש מחלק הכנסתה החודשית - אם הכנסתה החודשית היא 800 שקל לחודש ופחותה מ-3,600 שקל. בשכר שבין 3,600 ל-5,300 שקל תוכל העובדת לקבל מענק עבודה של 1,050 שקל. בשכר של 5,300 שקל עד 7,550 שקל תקבל 1,050 שקל בניכוי 42% מחלק הכנסתה החודשית הממוצעת העולה על 5,300 שקל בחודש.
בחוק יש גם הגבלות שונות, בהן קביעה כי אישה שסירבה להכשרה מקצועית מתאימה שהולמת את השכלתה וכישוריה ושהיא בקרבת מגוריה, באתר נגיש עבורה פיזית, וקיימת תחבורה ציבורית תקינה ממקום מגוריה למקום הכשרתה "בסירוב שאינו סביר" - תישלל כליל זכותה לקבלת דמי אבטלה.
התיקונים בחוק בוצעו בין השאר לדרישת חברות הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי ומיכל רוזין (מרצ), אפרת רייטן-מרום ונעמה לזימי (עבודה), אימאן ח'טיב-יאסין (רע"מ), ונירה שפק וטטיאנה מזרסקי (יש עתיד).