נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ החייה אתמול (שישי) את מלחמת הסחר נגד בייג'ינג, וסיים הפוגה מתוחה בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. הנשיא הבטיח להעלות בחדות את המכסים כתגובה לצעדי סין להגביל את ייצוא המינרלים הקריטיים שלה. טראמפ חשף תכנית להטלת מכסים נוספים בשיעור של 100% על יצוא סיני לארה"ב, יחד עם הגבלות יצוא חדשות על "כל תוכנה קריטית" עד ה-1 בנובמבר, תשעה ימים לפני שהקלות המכסים הקיימות אמורות לפוג.
טראמפ גם הטיל ספק תחילה באפשרות לקיום פגישה שהוכרזה עם נשיא סין שי ג'ינפינג בדרום קוריאה בעוד שבועיים, כשכתב ברשת החברתית שלו Truth Social כי "כעת נראה שאין סיבה לעשות זאת". מאוחר יותר חזר בו טראמפ בשיחה עם כתבים בבית הלבן, כשאמר "לא ביטלתי, אני מניח שאולי נקיים אותה". סין מעולם לא אישרה את הפגישה.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין, שי ג'ינפינג
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין, שי ג'ינפינג
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין, שי ג'ינפינג
(רויטרס)
צעדי הסחר החדשים היו תגובתו של טראמפ להרחבה הדרמטית של סין את הגבלות היצוא שלה על מינרלים נדירים. סין שולטת בשוק הזה, שהוא חיוני לייצור טכנולוגי. "זה היה מזעזע", אמר טראמפ על צעדי סין, שלא כוונו ספציפית נגד וושינגטון. "חשבתי שזה מאוד מאוד רע". טראמפ גם איים בהגבלות יצוא חדשות על מטוסים וחלקי מטוסים.
בפוסט הראשון שלו במדיה חברתית, אתמול, טראמפ אמר שסין שולחת מכתבים למדינות ברחבי העולם ומודיעה על כוונתה להטיל בקרות יצוא על כל אלמנט הקשור לייצור מינרלים נדירים. טראמפ ציין שפנו אליו מדינות שהזדעזעו מצעדי בייג'ינג ואמר שהוא הופתע בגלל היחסים ה"טובים מאוד" לאחרונה עם סין.
זו הייתה תגובה מהירה ודרמטית מצד טראמפ, שמשתמש במכסים המשולמים על ידי יבואנים אמריקנים נגד ידידים ואויבים כאחד מאז שחזר לבית הלבן.
איומי הסחר של טראמפ - שנמסרו בסדרה של פוסטים במדיה חברתית ובחילופי דברים פומביים עם כתבים - גרמו וימשיכו לגרום לירידות משמעותיות בשווקים. כך למשל, מדד S&P 500 בוול סטריט ירד אתמול ב-2.7%, הירידה היומית הגדולה ביותר שלו מאז אפריל. דאו ג'ונס ירד ב-1.9% ונאסד"ק - ב-3.6%. משקיעים נמלטו למקלט הבטוח של זהב וניירות ערך של האוצר האמריקני, והדולר נחלש מול סל של מטבעות זרים.

האגרה הסינית

בתוך כך, סין הודיעה היום כי החל מ-14 באוקטובר היא תחייב ספינות אמריקניות באגרה על עגינה בנמליה. זאת בתגובה ישירה לארה"ב שהטילה אגרות דומות על ספינות סיניות המגיעות לנמלים אמריקניים, וייכנסו לתוקף באותו מועד.
לפי כתבה ב-CNBC, סין תגבה 400 יואן (כ-56 דולר) לטונה מהספינות האמריקניות - סכום מעט גבוה מהאגרה שתגבה ארה"ב - 50 דולר לטונה. בייג'ינג אף התאימה את עצמה לתוכנית האמריקנית להעלות את האגרות בהדרגה עד 17 באפריל 2028, עם תאריכי תחולה זהים.
"בטווח הקצר, המהלכים יובילו לעלייה בעלויות עבור צרכנים אמריקנים, לירידה ברווחי חברות השילוח, ולירידה קלה בביקוש לייצוא לארה"ב בקטגוריות מסוימות", אמר מייקל הארט, נשיא לשכת המסחר האמריקנית בסין. בטווח הארוך, לדבריו, עשויה להיות עלייה בביקוש לספינות שאינן סיניות. עם זאת, הוא לא צופה עלייה בביקוש לספינות מתוצרת ארה"ב בשל עלותן הגבוהה והיכולת הנמוכה של בניית ספינות במדינה.
פורסם לראשונה: 18:56, 10.10.25