עוד חברת הייטק מוציאה את הכספים שלה מישראל בעקבות המהפכה המשפטית, ואף נוקטת בצעדים נוספים. מייסד ומנכ"ל ריסקיפייד, עידו גל, שלח היום (רביעי) מייל לעובדים בו הוא יידע אותם כי הוחלט על הוצאת כל 500 מיליון הדולרים של החברה מישראל לחו"ל. "החשש שלנו הוא שככל שהמצב הפיננסי ימשיך להידרדר, וכדי לשמור על יציבות פיננסית, הממשלה תגביל העברות ומשיכות סכומים גבוהים", כתב גל.
המייסד והמנכ"ל פתח את המכתב ואמר כי "לאור הקצב המהיר בו ישראל משתנה, רציתי לבטא את עמדתי בכתב ולשתף בפעולות שעשתה החברה שלנו. החוקים שעוברים יכולים להוביל לפירוק מערכת המשפט העצמאית שלנו. בסבירות גבוהה הדבר יוביל למיתון כלכלי משמעותי וממושך בישראל. חשוב מכך, הדבר יביא לכך שישראל תהפוך מדמוקרטיה עם ערכים ליברליים למדינה משטר אוטוריטרי (מדינה שבה מצופה מצד האוכלוסייה לציות למשטר תוך שימוש באמצעים מדכאים). אני מאמין שרק תוצאות רעות יגיעו מהרפורמה הזאת".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
ריסקיפייד
ריסקיפייד
ריסקיפייד
(צילום: Shutterstock)
בהמשך ההודעה, גל מספר על עוד פעולות, בנוסף להוצאת הכספים, שריסקיפייד נוקטת בהן, כמו למשל גיוס עובדים לאתר המחקר והפיתוח בליסבון: "יש לנו מספר מוגבל של חבילות רילוקיישן פנויות, אבל אנחנו גם תומכים בעובדים שרוצים לבצע את המהלך לבדם".
בנוגע למחאה, כתב גל כי הוא מעודד השתתפות בהפגנות, והוא אינו מחשיב אותן כימי חופש לעובדים, אך אמר כי "זה עשוי להיות מרתון ולא ספרינט, אז אנא שוחחו עם המנהלים שלכם כיצד למזער כל השפעה על התוצרים שלנו".
ריסקיפייד הוקמה בשנת 2012 על ידי גל ואסף פלדמן. היא מספקת תוכנה כשירות (SaaS) למניעת הונאה וביטול חיוב במסחר מקוון. בפברואר 2016 גייסה החברה 25 מיליון דולר, שנה וחצי לאחר מכן 33 מיליון דולר נוספים ובנובמבר 2019 כ-165 מיליון דולר לפי שווי של כמיליארד דולר. ביולי 2021 היא החלה להיסחר בבורסה בניו יורק. לחברה משרדים גם בארה"ב, וסך הכל כ-700 עובדים.
ההודעה של מנכ"ל ריסקיפייד הגיעה כשברקע האזהרה החריגה שהוציאה חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס, שטענה כי אם המהפכה תתבצע החברה תבטל את התחזית החיובית שלה לישראל, ודירוג האשראי אף עלול להיפגע. "להערכתנו, אם המהפכה תיושם במלואה, השינויים המוצעים עלולים להחליש באופן מהותי את כוחה של הרשות השופטת, מה שיכול לגרום לדירוג אשראי שלילי. השינויים המתוכננים יכולים גם כן להוות סיכון לטווח ארוך יותר עבור הכלכלה הישראלית, במיוחד בכל מה שקשור להזרמת הון למדינה ממגזר ההייטק", נכתב בהודעה שפרסמה מודי'ס.
2 צפייה בגלריה
ריסקיפייד
ריסקיפייד
הנפקת ריסקיפייד בבורסה בניו יורק
(צילום: Riskified)
עוד נכתב כי "בטווח הארוך השינויים המשפטיים עלולים לפגוע בפוטנציאל הצמיחה הכלכלי החזק של ישראל ולהעלות את הסיכונים הגיאופוליטיים של ישראל. אנחנו לא צופים שלרפורמה יהיו השלכות כלכליות בטווח הקצר, אולם התנודתיות במטבע, אשר עלתה מאז תחילת הדיונים על הרפורמה, עלולה להאט את ההקלה הצפויה בלחצים האינפלציוניים.
"אי ודאות כלכלית גדולה יותר אף עלולה לדחות החלטות לגבי השקעות. יתרה מכך, אם השינויים המשפטיים יחלישו באופן יסודי יותר את האטרקטיביות של ישראל כיעד להשקעה וישפיעו על פוטנציאל הצמיחה של המדינה, זה יוכל אף לשנות את השקפתנו לגבי עוצמתה הכלכלית של מדינת ישראל".
כיום דירוגה של ישראל במודי'ס הוא A+, והחברה ציינה לאחרונה כי בעקבות יציאת ישראל במהירות ממשבר הקורונה תיתכן אף העלאת הדירוג בעתיד. אבל כעת, לאור הרצון של הממשלה להשלים את המהפכה המשפטית, מודי'ס צפויה שלא לעלות את הדירוג האשראי של ישראל באמצעות תחזית חיובית, אלא להוריד אותו לתחזית יציבה.