רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי, קורא לקבלנים לחזור לעבודה שוטפת באתרי הבנייה. זאת לאחר שרשויות מקומיות ברחבי הארץ עצרו את הפעילות באתרי הבנייה עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל בשבוע שעבר. בימים האחרונים הביעו קבלנים חשש מפני קריסת הענף בעקבות עצירת העבודות והמחסור בפועלי בניין.
בהודעת משרד השיכון נכתב כי "חוסן המדינה מחייב כי גם פעילות המשק תימשך כסדרה, ככל הניתן. לפיכך, רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון קורא לחידוש הפעילות באתרי הבנייה, לשם שימור הפעילות במשק באופן רציף, בהתאם להנחיות פיקוד העורף".
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
נזכיר כי בשבת שעברה פרסם פיקוד העורף הנחיות הנוגעות לעבודה באתרי בנייה ברחבי הארץ, הקובעות כללי מיגון לגבי עבודה בשטח פתוח וכן באתרי בנייה שבהם הבנייה כבר בעיצומה. בחלק מהיישובים החליטו הרשויות המקומיות על עצירת הבנייה, בין היתר בערים הרצליה, רמת השרון, תל אביב, פתח תקווה, רמת גן, בת ים, ראשון לציון, גבעתיים וקריית גת.
ישנם מספר אתרי בנייה פתוחים ברשויות מקומיות באזור צפון הארץ, בין היתר ביישובים טבריה, נוף הגליל, מגדל העמק ועפולה, שם לא חל איסור עבודה, אך יש בקשה מהקבלנים להמתין מספר ימים בטרם החזרה לעבודה.

התושבים חוששים - וגם עובדי הבניין

בחלק מהיישובים שבהם אתרי בנייה פעילים בוצעו בשבוע שעבר מעצרים של שוהים בלתי חוקיים, למשל בבת ים ובהרצליה. ברשתות החברתיות העלו תושבים ביישובים שבהם בדרך כלל יש אתרי בנייה פעילים וכן תושבים שמתגוררים בבניינים בהליכי התחדשות עירונית חשש מפני הימצאות שוהים בלתי חוקיים באזור מגוריהם וכן מפני הגעת פועלי בניין.
במכתב ששלח לציבור הקבלנים כתב גריידי כי הוא מבקש לחדש את פעילות הבנייה בכפוף להנחיות פיקוד העורף במלואן, ובסעיף הרביעי התייחס לסוגיית פועלי הבניין הפלסטינים: "כל עוד מוטל סגר על שטחי הגדה המערבית ועזה, הקבלן לא יעסיק עובדים שאינם מורשים להיכנס לישראל, מהשטחים האמורים, וכל אדם אחר שאינו מחזיק אישור שהייה ורישיון עבודה מתאים. הקבלן יוודא כי האמור מתקיים לגבי כל אדם הפועל באתר, לרבות באמצעות קבלני משנה וכל גורם אחר", כתב גריידי.
גם העובדים עצמם חוששים מהעבודה בזמן המלחמה. באיגוד מפעילי עגורן צריח בהסתדרות הכללית החדשה טוענים כי קבלנים שמבקשים להשאיר אתרי בנייה פעילים "שכחו מהמנופאים, שכחו שיש סיכון ושכחו שיש מלחמה". במכתב ששלח יו"ר האיגוד, רועי ויינשטיין, לציבור עובדי המנופאים הוא התייחס לכך שבעקבות המלחמה נדחתה פגישת מו"מ של ועד המנופאים עם הקבלנים לגבי הסכם קיבוצי חדש, אולם בו בזמן ישנה בקשה להמשיך את העבודות באתרי הבבנייה.
"הטענה לפיה עבודות באתר בנייה לפי הנחיות פיקוד העורף הן בטוחות אינה משקפת את המציאות", כתב ויינשטיין, "רוב המנופים לא עומדים בתקן עבודה בטוחה. פיקוד העורף אוסר על עבודה בעגורנים, שכן לא ניתן להגיע מהקבינה לממ"ד בתוך הזמן שהוגדר בעיר שבה אתם עובדים. בהתחשב במצב המיוחד בעורף, אנחנו מזכירים לכם על זכותכם שלא להסכים לעבוד במנופים שלא עומדים בתקן של פיקוד העורף".

החשש: צניחה בהתחלות הבנייה וקריסת חברות

החשש בענף הנדל"ן הוא שאם יעצרו לחלוטין העבודות באתרי הבנייה לתקופה ארוכה, וככל שיהיו חסרים פועלי בניין, הדבר יוביל לקריסה של חברות ביצוע בענף ולעיכובים נוספים בהתחלות הבנייה של דירות חדשות, שגם כך מצויות בירידה, ובעקבות זאת המחסור החמור בהיצע יחידות דיור ימשיך להעמיק, מה שיוביל בהכרח לעליות מחירים. נזכיר כי אתמול פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) כי מדד מחירי הדיור לחודשים יולי-אוגוסט ירד ב-0.4% לעומת החודשיים שקדמו להם והעלייה השנתית נבלמה ל-0.8%, באופן שהחזיר את המחירים לרמתם מהשנה שעברה.
גם שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, ומנכ"ל המשרד, יהודה מורגנשטרן, התייחסו לכך. "שימור הפעילות באתרי הבנייה באופן סדיר בעת חירום זו מבטיחה את עתידנו ויכולתנו להשתקם באופן יעיל למען כל תושבי מדינת ישראל. נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו להמשך פעילות רציף וכוחו של השוק להתמודד עם האתגרים הניצבים בפנינו", אמר גולדקנופף. מורגנשטרן הוסיף: "בימים קשים אלו, חשיבות המשך הבנייה ושמירה על שגרת חירום ויישוב הארץ, לצד שמירה על בטיחות וביצוע ההנחיות, זאת משימה וניצחון לאומי. נמשיך לשמור על שיתוף הפעולה בין כלל הגורמים השונים והקבלנים וביצוע פעולות לטובת הציבור".
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, אמר בעקבות הודעת רשם הקבלנים כי "ענף הבנייה והתשתיות במשבר עמוק. מעל 80 אלף עובדים פלסטינים, שמהווים את כוח האדם המרכזי בענף, נמצאים בסגר, כ-5,000 מתוך 18 אלף עובדים זרים כבר עזבו את ישראל. חלק ניכר מראשי הערים הורו על סגירת אתרי בנייה בערים שלהם. במצב זה, יתר העובדים הזרים שלא יכולים לעבוד, יעזבו את המדינה תוך מספר ימים, וכתוצאה מכך הענף יאבד את יכולתו לעבוד ויושבת לחלוטין. המשמעות היא קריסה של לא מעט חברות בנייה, אשר אינן מקבלות כספים על דירות שמכרו, וכמובן שלא יכולות למכור דירות חדשות".
סרוגו הזהיר כי "ענף הבנייה יתגלגל בתוך מספר ימים לאחד המשברים הקשים בו מאז קום המדינה אם הוא לא יוגדר כענף חיוני ויובאו לכאן עשרות אלפי עובדים זרים מיידית. אנו מודים לרשם הקבלנים במשרד השיכון על הודעתו לראשי הערים לפתוח את האתרים. יכולת הענף לתפקד חיונית גם לביטחון ישראל – קיימות בארץ כ-10,000 דירות עם ממ"ד לפני אכלוס. בנוסף, דווקא כעת, כאשר עשרות אלפים הפכו למחוסרי בית בצפון ובדרום, אנו זקוקים לתופסת דירות. במקום לבנות קרווילות ניתן לאכלס מיד דירות שנמצאות לקראת השלמה. אסור לממשלה לשכוח שמשבר בענף הבניה יגרור אחריו משבר כלכלי מהחריפים שידענו".
"ענף הבנייה יתגלגל בתוך מספר ימים לאחד המשברים הקשים בו מאז קום המדינה אם הוא לא יוגדר כענף חיוני ויובאו לכאן עשרות אלפי עובדים זרים מיידית"
אתמול פנו התאחדו הקבלנים בוני הארץ והתאחדות תאגידים כוח אדם זר לענף הבנייה בלשכת המסחר לשרי הפנים, השיכון, הכלכלה והתעשייה והעבודה בדרישה "לפעול בדחיפות להכפלת מכסת העובדים הזרים בענף הבנייה על מנת להתגבר על הפער בענף עקב אי הגעתם של עובדים פלסטינים".
יו"ר התאחדות תאגידי כוח אדם זר בענף הבנייה, אלדד ניצן, כתב לשרים כי "על המדינה לגלות אחריות לענף כולו ולפעול באופן מיידי מבעוד מועד על מנת למנוע את קריסת הענף, על כל המשתמע מכך. יש לפעול להגדלה ואף הכפלה של מכסת העובדים הזרים בענף הבנייה, על מנת להתגבר על הפער שנוצר וייווצר כתוצאה מכך שעובדים פלסטינאים ייגרעו ממצבת העובדים בענף".
ניצן הוסיף כי "לצורך קליטת עובדים זרים בישראל, הן בשל צרכי הענף הקיימים, והן בשל הצורך בשיקום הנזקים של פעילות המלחמה, יש הכרח בקידום והחשת מיונם של עובדים זרים בסין ובמולדובה (ובמדינת אחרות מהן יוחלט להביא עובדים זרים). על מנת להקל על תאגידי העובדים הזרים בבניין, שהכנסותיהם נעצרו בצל המצב המלחמתי וסגירת אתרי הבנייה, ואילו הוצאותיהם כגון מגורים לעובדים ושכר הנהלה ממשיכים להיות משולמים, יש לפטור אותם מתשלומי אגרה, שכר (פיקדונות) וכיו"ב, לכל הפחות עד סיום מצב החירום במדינה".