ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה היום (א') לדיון מעקב בנושא התמודדות עסקים קטנים של משרתי ומשרתות מילואים. היו"ר ביטן אמר כי "בדיון קודם הודיע נציג האוצר שמשרתי המילואים ובנות זוגם יקבלו פיצוי מלא, כמו בישובי העוטף. ההחלטה לתת פיצוי לכל אנשי המילואים היא החלטה טובה מאוד. המתווה הארצי לא פותר את הבעיות של כולם ולכן הוקמה ועדת החריגים אחרי החלטת הוועדה שלנו. מדינה זה לא כספומט. בעוד חודשיים נבחן את השיקולים וההחלטות של ועדת החריגים".
קצין מילואים ראשי תא"ל בני בן ארי: "החל מ-20.3 אנחנו פותחים צוות משותף עם משרד האוצר שמטפל בכלל משרתי המילואים העצמאים שהגישו בקשות לקבלת פיצוי, החל מינואר. כל הבקשות שלפני כן מטופלות ע"י קרן הסיוע. מאז ינואר הוגשו אלינו למעלה מ-10,000 בקשות, מתוכן טופלו למעלה מ-9,000, אישרנו 4,833 בקשות ונותרו עוד 1,679 בקשות לטיפול. הממוצע לסגירת טיפול עומד על 14 יום. נסייע גם לעצמאים שנופלים בין הכיסאות ברשות המיסים. ועדת חריגים תטפל בענינים מיוחדים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ועדת הכלכלה של הכנסת
ועדת הכלכלה של הכנסת
ועדת הכלכלה של הכנסת
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מפקד קרן הסיוע למשרתי המילואים תא"ל צחי חפץ: "קרן הסיוע נתנה 62 מיליון שקל לעצמאים, מעבר למה שנתנה המדינה דרך רשות המיסים. ניתן לקבל פיצוי על אובדן מחזור - חצי שנה מתום שירות המילואים. עטפנו את משרתי המילואים כך שבעלי העסקים מבניהם מקבלים פיצוי מהמדינה, מקרן הסיוע, וכמובן המשכורת מהביטוח הלאומי. הקמנו צוות משותף שיושב ברשות המיסים, יחד עם הביטוח הלאומי. למשרד האוצר יש מיליון וחצי שקל לתקרה של עסק אחד. בדר"כ המחזורים הם קטנים-בינוניים והעסק לא בשמים, עם מחזור של כ-25 אלף שקל בחודש". עוד הוסיף חפץ כי "יש עוד צ'ק פתוח. כסף לא יחסר".
שגית בכנר, בעלת עסק עצמאי, סיפרה על בעלה שחזר משירות מילואים ממושך, ושלה עדיין יש קושי בעסק שלה: "אני צריכה עכשיו לפרסם ולשקם את העסק מחדש". היו"ר ביטן קרא לה להגיש בקשה לוועדת חריגים.
נשיא לשכת ארגון העצמאים רועי כהן טען: "לוועדת החריגים אין סמכות לדון בנזקים עתידיים". קמל"ר השיב לו: "יש לנו סמכות לדון בהסכמים עתידיים שמראים שהיה חוזה כתוב על הכנסות עתידיות ובכל מקרה אנחנו דנים בכל מקרה לגופו".
המילואימניק רני נורדאו סיפר: "עד לפני 3 שבועות הייתי בחאן יונס. אני מנסה לחזור לשגרה וזה קשוח מאוד. העסק שלי, בתחום הבנייה והשיפוצים, היה בעצירה מוחלטת. הלקוחות הלכו. אני צריך לבנות את העסק שלי מאפס. אני מסתכל קדימה ולא רואה אופק. קיבלתי 18 אלף שקל מרשות המיסים, עוד לא פניתי לקרן". קמל"ר: "תגיש לנו בקשה ונדון בה הכי מהר שאפשר".
ח"כ משה פסל: "יש הרבה מילואימניקים שלא מכירים את קרן הסיוע". על כך השיב תא"ל חפץ: "פנו אלינו 150,000 מילואימניקים, לא רק עצמאים". הקמל"ר התחייב להוציא שוב פרסום בנושא.
נציג המועצה למען משרתי המילואים, אופיר טל: "הממשלה התחייבה למתווה אדום שמפצה גם על הוצאות וזה השתנה למחזורים, שמפצה רק על אובדן הכנסות".
רס"ן ליאור בן טוב סיפר על בקשות שנאלצו לסרב להן בקרן הסיוע: "אנחנו שוללים על חודש שהיה בו פחות מ-8 ימי מילואים, או כאלה שלא היתה להם ירידה בהכנסות בתקופה מקבילה. יש גם הרבה בקשות כפולות על אותו עניין".
גל נוימן וקסלר, שותפה בקרן הון סיכון של סטארטאפים, ביקשה להעלות על שולחן הוועדה גם את נושא היזמים צעירים שמשרתים במילואים: "לסטארטאפים אין מחזורי עבר עד הפריצה שלהם ומצד שני יש להם התחייבויות ומשכורות לשלם". קמל"ר טען שדווקא יש אפשרות להענקת סיוע במקרים כאלה: "יכול להיות מענקים להייטק ללא הכנסות. הוגשו לנו בקשות להייטק וטופלו".