ההאטה בענף ההייטק בפרט, ובכלכלה בכלל, מתחילה להשפיע גם על שוק המשרדים בלב תל אביב, כך על פי דברים שאמר היום (שני) השמאי הראשי של בנק לאומי, רון מזור, בכנס לשכת השמאים שמתקיים באילת. מדובר בנתונים שנאספו בשיתוף נת"מ (חברה המפרסמת נתונים אודות שוק המשרדים כל חצי שנה), מהם עולה כי מחירי השכירות של משרדים ברמת הגימור הגבוהה ביותר (CLASS A) במרכז העיר ת"א ירדו בכ-8% בתקופה האחרונה.

נציין כי בשנה וחצי האחרונה מחירי שטחי המשרדים בת"א, ומקומות נוספים בארץ רשמו עלייה חדה במחירים, זאת בניגוד לתחזיות שהיו בתקופת הקורונה. עם זאת, בחודשים האחרונים נראה שהמצב הכלכלי משפיע גם על סקטור זה כפי שהסביר מזור: "אנו רואים את הירידה בעיקר באיזורים בהם הייתה עליית מחירים חדה. איזורים שמאופיינים בחברות הייטק רבות. בשדרות שאול המלך לדוגמה, לא הייתה ירידה דרמטית במחירי השכירות, אך שם חשוב לציין שלא הייתה גם עלייה חדה כמו במתחמים בדרך מנחם בגין ובחסן ערפה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
תל אביב קו רקיע
תל אביב קו רקיע
תל אביב
(צילום: shutterstock)
עוד לדברי מזור, "הירידה הגיעה לאחר שנה של זינוק במחירי השכירות בלב ת"א, שהגיעו עד לכ-250 ואף 270 שקל למ"ר. ישנן סיבות רבות לירידת מחירי השכירות, אך הגורם המשמעותי הוא ההייטק. חברות רבות ששכרו שטחים במחירים גבוהים הפסיקו לגייס. חלקן אף מפטרות עובדים, ההשקעה בהייטק הולכת ומצטמצמת והן מבינות שהן לא חייבות כל כך הרבה שטחי משרדים. נוסף על כך, בניגוד לנדל"ן למגורים, ההיצע בשוק המשרדים צפוי לגדול בארבע השנים הקרובות לסדר גודל של 1.2-1 מיליון מ"ר. נכון, לא מדובר על היצע בת"א, אלא במעגל ראשון כדוגמת בני ברק, ראשון לציון ופתח תקווה, אך יש לכך השפעה".
מזור התייחס בקצרה גם לשוק המגורים, ואמר כי על בסיס נתוני ביקוש לדירות מאתר יד 2, נראה כי יש ירידה משמעותית בהתעניינות לרכישת דירה מיד שנייה ודירות להשכרה. "עם זאת, עדיין לא מזהים ירידת מחירים בשוק הדיור", סיכם מזור.