יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, אמר היום בדיון שעסק ביוקר המחיה ועליית מחירי המזון בזמן מלחמה כי "נבחן קידום הצעת חוק להקפאת מחירי סל מוצרים בסיסיים בתקופות חירום".
ביטן הזכיר כי ביקש שהמדינה תקפיא מחירים בזמן המלחמה, אך במשרד האוצר התנגדו בגלל הפגיעה בתחרות. לאחר מכן ביקש שמשרד הכלכלה יחוקק חוק שיאפשר להטיל קנסות על מי שיעלה מחיר באופן לא סביר במלחמה, והאוצר התנגד גם לכך. הוא הוסיף כי לדעתו צריך ללכת על הקפאת מחירים של מוצרי יסוד בתקופת המלחמה.
1 צפייה בגלריה
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
(צילום: יריב כץ)

מנכ"לית לובי 99, עו"ד לינור דויטש, אמרה כי מצופה ממשרד הכלכלה והממשלה לפעול לא רק בביוש רגולטורי אלא בניסיון להביא פתרונות עומק. אוריאל לין, נשיא אגוד לשכות המסחר, יצא גם הוא בביקורת ואמר כי "כל דיון ביוקר המחיה אינו שלם אם לא עסוקים באחריותה הישירה של הממשלה בהעלאת יוקר המחיה".
בתוך כך, שר הכלכלה ניר ברקת העביר את האחריות להקפאת מחירים בזמן מלחמה לידי הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן. זאת לאחר שיוזמה עליה הצהיר להעביר חוק להקפאת מחירים בזמן מלחמה, וגם נסיונותיו להכניס לפיקוח מחירים של מוצרי חברות שהעלו מחיר, לא צלחו בשל התנגדות האוצר.
השר פנה במכתב בתחילת השבוע לכהן בדרישה להתיר לרשתות השיווק לסרב יחדיו לדרישות של הספקים להעלאת מחירים עד תום המלחמה או עד דצמבר הבא. למעשה נדרשת הממונה כעת לאשר הסדר כובל לרשתות, שכיום מנועות על פי חוק התחרות לפעול במשותף בנושא מחירים.
נזכיר, כי הצהרות של בכירים ברשתות בעבר בתקשורת על העלאת מחירים צפויה, הביאה אותם לחקירה ברשות בגין תיאום מחירים.
מטעמו של השר ברקת נמסר כי הוא זימן את רשתות השיווק וביקש מהן להתחייב לסרב לדרישות הספקים. מבדיקה של ynet עם רשתות שופרסל, ויקטורי ורמי לוי הן הכחישו כי הסכימו לדרישה.
משפטן בתחום ההגבלים הסביר ל-ynet כי הדרישה של השר מצריכה בדיקה מורכבת של הרשות כדי להשתכנע שאין בכך פגיעה בתחרות וכדי לבדוק זאת, על הרשות לבדוק בנפרד כל תחום פעילות של ספק המזון, כי אין דומה התחרות לדוגמה בתחום התה לתחום הממתקים. כמו כן תצטרך הממונה להכריע האם אין בכך פגיעה בצרכן, בהיבט התחרות. בנוסף, תידרש הגדרה בנוגע למהו מצב חירום ומה נחשב למלחמה.
כך או כך, לא צפויה תשובה בזמן הקרוב. בינתיים, הכלי היחיד שמפעיל השר הוא הרשימה השחורה של ספקים שהעלו מחיר אם כי נטען כלפיה שהקריטריונים להכללה ברשימה אינם ברורים היות וחברות כמו שטראוס שהעלו מספר פעמים מחירים השנה לא כלולות בה.