לרג'את גהאי בן ה-31 יש חולשה לשעוני ראדו ונעלי לואי ויטון. כעת, כשהיזם הצעיר בונה את בית חלומותיו ‏בקאנפור, העיר המזוהמת בצפון הודו, הוא נותן דרור לטעמיו העיצוביים עם חדר אמבטיה יוקרתי. גהאי ישקיע ‏‏28 אלף דולר ברכישת אביזרי עיצוב מענקית הציוד לבית, האמריקנית קולר (Kohler experience centre), ומהחברה היפנית טוטו, והוא מתכנן להתקין ג'קוזי, מקלחות שמחוממות בקיטור ואסלה רב-תכליתית עם מושב מחומם, בקרת טמפרטורה ומטהר אוויר אוטומטי.‏
גהאי, שעשה את כספו ממוקדי שירות טלפוניים, משקיע כ-925 אלף דולר בביתו החדש, שאמור להיות מוכן עד סוף 2026. חלק מחדרי האמבטיה בבית בן ארבע הקומות עם שבעת חדרי השינה יכללו "מקלחת גשם וערפל", וכך גם את האסלה של טוטו עם המושב המחומם ב-2,313 דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
חדר שירותים יוקרתי בהודו
חדר שירותים יוקרתי בהודו
חדר שירותים יוקרתי בהודו
(צילום: Rueters/Francis Mascarenhas)
"האסלות היפניות נראות כל כך עתידניות והיגייניות, כאילו עברת לעולם אחר", מספר על רשמיו מביקור ביפן. "רציתי להביא את החוויה הזו ‏הביתה, כי אני שוהה בו זמן רב וחשוב לי שתהיה אווירה נעימה ורגועה".‏
הודו מתגלה כיעד חם במיוחד עבור חברות כמו קולר, טוטו והנסגרוהה (Hansgrohe), יצרנית הברזים והמקלחות הגרמנית הידועה. ‏חברות הסניטציה מתכננות חנויות נוספות, חותמות על עסקאות עם יזמים ומגבירות את הייצור בהודו, על רקע הגידול בהכנסה הממוצעת במדינה ‏המאוכלסת ביותר בעולם.‏
בנק ההשקעות UBS‏ מעריך כי עד 2028 יהיו בהודו כמיליון מיליונרים, יותר מאשר בסינגפור, הונג קונג וברזיל. במובנים ‏מסוימים, בום המותרות מסמל את הפערים בהודו. על פי ההערכות האחרונות של הבנק העולמי מ-2022, ‏‏11% מתושבי הודו עדיין עושים את צרכיהם בשטח פתוח.
ואולם, בעוד מיליוני הודים מצמצמים הוצאות בשל האינפלציה, המתעשרים החדשים אינם חוששים לבזבז. המכירות של מכוניות יוקרה של ‏מרצדס בהודו הגיעו לשיא בשנה שעברה, וכך גם עסקאות לדירות במיליוני דולרים בערים גדולות וקטנות. לפי חברת ‏הייעוץ אנארוק שמושבה במומבאי, דירות יוקרה היוו 26% מסך מכירות הדירות בשנה שעברה, יותר מפי שלושה מאשר ב-2020. מדובר בעיקר בדירות שמצויות במתחמי דיור סגורים לעשירים בשבע הערים הגדולות בהודו, במחיר ממוצע של יותר מ-15 מיליון רופי (173 אלף דולר).‏
3 צפייה בגלריה
חדר שירותים יוקרתי בהודו
חדר שירותים יוקרתי בהודו
(צילום: Rueters/Francis Mascarenhas)
לקולר יש כיום שלושה "מרכזי חוויה" בהודו, שבהם לקוחות יכולים להתרשם מהמוצרים ולשחק עם כוונון הטמפרטורה ולחץ המים ב‏מקלחת. החברה מתכננת לפתוח מרכזים דומים בערים הגדולות - מהלך שעשוי להפוך את הודו לאחד המרכזים ‏הגדולים ביותר למתקנים כאלה - לצד חנויות קטנות רבות.‏
‏"אנשים הרבה יותר גאים בבתים שלהם מבעבר. הם רוצים להבטיח שהם מוציאים יותר כסף על המקלט הזה ‏בבית", אומר רנג'יט אואק, מנכ"ל קולר בדרום אסיה.‏
קולר מתארת את הודו כשוק הצומח ביותר שלה בעולם. על פי נתונים רגולטוריים, ב-2024-2023 עלו המכירות בתת היבשת לכ-230 מיליון דולר - נתונים שמייצגים צמיחה שנתית ממוצעת של 17% החל מ-2019. הרווח הנקי גדל ‏בממוצע שנתי של כשליש באותה תקופה.‏

הסינים עדיין מובילים

גם עם הצמיחה בהודו, סין נותרת שוק חדרי האמבטיה הגדול יותר על פי נתוני חברת המחקר סטטיסטה. החברה צופה כי עד 2029 יתרחב השוק הסיני בכ-11%, לשווי של 42.7 מיליארד דולר. הודו, מצידה צפויה לצמוח בכ-9% באותה תקופה, לכ-12 מיליארד דולר.
בהודעה לתקשורת מסרה טוטו כי העלייה בהכנסות ובשאיפות הניעה את הביקוש למוצרי חדר האמבטיה שלה בערים הגדולות בהודו. החברה הוסיפה כי תרחיב את רשת המפיצים שלה בשליש ל-160 עד 2026-2025, במיוחד בערים הקטנות יותר.
3 צפייה בגלריה
חדר שירותים יוקרתי בהודו
חדר שירותים יוקרתי בהודו
(צילום: Rueters/Francis Mascarenhas)
האסטרטגיה של קולר ושל הנסגרוהה, לעומת זאת, מתמקדת במרכזי החוויה. הסניף של קולר במומבאי, עיר שידועה לשמצה בשכונות הפחונים העלובות ומוכות התחלואה, שוכן בטחנת קמח ישנה בשטח עצום של 16 אלף מ"ר, ששווה בגודלו לשלושה מגרשי כדורסל. בתצוגה ניצבת אחר כבוד אסלה בשווי 1.6 מיליון רופי (18,500 דולר), שמופעלת על ידי אלקסה ומשמיעה צלילי ציוץ ציפורים מובנים, ולצידה כיור מעוצב ידנית בשווי 5,800 דולר, עם אפשרות בחירה בין דוגמאות של מבצרים הודיים או חיות ג'ונגל.
הנסגרוהה תפתח גם היא את מרכז החוויה הראשון שלה בניו דלהי השנה. לחברה כבר יש 250 סניפים בהודו, אך לדברי סגן נשיא החברה תומס סטופר, היא תגדיל את המספר ל-400 עד 2026. היצרנית מתכננת גם להכפיל את הקיבולת במפעל ההרכבה הקיים שלה ליד מומבאי. מועצת המנהלים שלה תבקר בהודו השנה ותקבל תדרוך על האפשרות להפוך את הודו למרכז ייצור, מוסיף סטופר. "אנו רואים בהודו את היעד האסטרטגי העתידי האחרון, משהו שמזכיר את סין שלפני 30-20 שנה".