"אם הממשלה החדשה לא תתעשת ותתחיל לטפל ברצינות במשבר הדיור - עם תוכנית אמיתית להגדלת ההיצע - חרב הפיפיות הזו תמהר להתהפך ומחירי הדירות ישובו לעלות". כך מזהיר השמאי אוהד דנוס, בעקבות מדד מחירי הדיור של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) לחודשים אוקטובר-נובמבר 2022 שהצביע על בלימה בקצב התייקרות הדירות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
על פי הנתונים שפורסמו אתמול (ראשון), מחירי הדירות בחודשים אלה עלו בשיעור של 0.3% לעומת ספטמבר-אוקטובר, ובכך השלימו עלייה שנתית של 18.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (אוקטובר-נובמבר 2021). לשם השוואה, במדד האחרון הדירות התייקרו ב-1.2% בחודשים ספטמבר-אוקטובר, ובכך השלימו עלייה של 20.3% - הגבוהה ביותר מאז שנת 2010.
2 צפייה בגלריה
עלייה שנתית של 18.8% במחירי הדירות
עלייה שנתית של 18.8% במחירי הדירות
עלייה שנתית של 18.8% במחירי הדירות
(צילום: ירון ברנר)
לגבי מחירי הדירות החדשות לבדן, אלה ירדו ב-0.9% - ובכך השלימו עלייה של 22.4% ב-12 החודשים האחרונים. מכלל העסקאות של דירות חדשות, שיעור העסקאות במסגרת תמיכה ממשלתית ירד מ-18.2% בתקופה הקודמת ל-14.7% בתקופה הנוכחית, כך שמדד מחירי הדירות החדשות בניכוי עסקאות בתמיכה ממשלתית ירד ב-2.4%.
ירידות במחירי הדירות נצפו בשלושה מחוזות בחודשים אוקטובר-נובמבר 2022 לעומת החודשים ספטמבר-אוקטובר 2022: דרום (1.4%), צפון (0.9%-) ומרכז (0.6%-). בשאר המחוזות נצפו עליות מחירים: ירושלים (2.4%), חיפה (1.9%) ותל אביב (0.9%). בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (אוקטובר-נובמבר 2022 לעומת אוקטובר-נובמבר 2021) נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות: צפון (21.7%), מרכז (21.0%), חיפה (20.1%), תל אביב (18.0%), דרום (16.3%) וירושלים (15.9%).
"השפעת הריבית מתחילה לתת אותותיה", מוסיף דנוס. "אין ספק שהריבית, שהיא שחקן מרכזי במכלול שיקולי הקונים וגם בעלי הדירות (הממונפים), הביאה את כלל השחקנים בשוק לכדי מחשבה מחודשת באשר לצעדיהם העתידיים בתחום. חלק דוחים רכישות, אחרים מממשים רווחים וסוגרים פוזיציות - והכל מתנהל במחזורי עסקאות נמוכים, שמעידים על כך שרק מי שחייב פועל כרגע בתחום. זו הסיבה העיקרית לכך שאנו לא רואים ירידות מחירים חדות".
לדבריו, "הפריפריה ראשונה להגיב, כמצופה, מאחר ששם פועלים שחקנים חלשים יותר וההיצע מאידך טוב יותר. באזורי הביקוש מלחמת העצבים עודה ניטשת בין המוכרים לקונים, כשנכון לאמצע נובמבר, המוכרים היו רחוקים מלהיכנע למציאות הכלכלית החדשה. אני מאמין שבהמשך נראה שינויים נוספים".

הקבלנים: "תוצאות רעות מאוד למדינת ישראל"

גם עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, סבור שההתמתנות במחירי הדירות נעוצה בהעלאת ריבית בנק ישראל. בסקירה שפרסם היום כתב כי "מדד מחירי הדירות בבעלות עלה ב-0.3% בלבד - העלייה החודשית הנמוכה ביותר מזה כשנתיים (מאז ינואר 2021), אך הם עדיין גבוהים ב-19% מול התקופה המקבילה בשנה שעברה. בלט במיוחד מדד מחירי הדירות החדשות שרשם ירידה זה החודש השני ברציפות של 0.9% (לאחר ירידה 0.4% בחודש הקודם). במבט קדימה, להערכתנו, המחירים הגבוהים, לצד תהליך העלאת הריבית שמתגלגלת לריביות למשכנתאות וההאטה בצמיחה, ימשיכו למתן בטווח הקצר את הביקושים לנדל"ן".
בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים העריכו אתמול כי עליית המלאים של דירות לא מכורות בידי הקבלנים היא זו שמעלה את ההסתברות לפיה בחודשים הקרובים צפויה תפנית ומעבר לירידה במחירי הדירות. על פי כלכלני הבנק, "קצב מכירת הדירות בשנה שחלפה עמד על רמה נמוכה של 2,600 דירות לחודש, לעומת רמה ממוצעת של 4,800 דירות לחודש ב-2021. הירידה בקצב המכירות הביאה לעלייה במלאי הדירות הלא מכורות, שהגיעו לרמה של כ-50 אלף יחידות דיור. רמה זו אינה נחשבת גבוהה במיוחד, אך הריבית הגבוהה מייקרת את אחזקת המלאי מבחינת הקבלנים".
נזכיר כי בשבוע שעבר פרסמה הלמ"ס שבחודש נובמבר האחרון חלה ירידה משמעותית במכירת דירות חדשות, בהמשך למגמה של החודשים האחרונים, ובסקירה של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר דווח כי היקף מכירת הדירות החדשות ויד שנייה יחד צנח גם הוא בחודש זה. ההאטה בשוק אף השפיעה על הקבלנים: על פי נתוני חברת המידע העסקי CofaceBDi, רמת הסיכון לקריסת קבלנים בענף הבנייה והתשתיות טיפסה בשנת 2022, בהמשך למגמה של עלייה ברמת הסיכון בשלוש השנים האחרונות. על פי הנתונים, בשנה החולפת כ-470 חברות בנייה ותשתיות נקלעו למצוקה תזרימית, והצפי לשנת 2023 הוא ש-680 קבלנים יקלעו למצוקה.
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, טען אתמול כי למרות שעל פניו הבלימה בהתייקרות הדירות מבשרת טובות – "מדובר בתוצאות רעות מאוד למדינת ישראל". לדבריו, "הנתונים מוכיחים כי שוק הדיור נמצא בהקפאה רק בגלל הריבית הגבוהה. להערכתנו, בסיכום 2022 נראה התחלות בנייה שינועו סביב 60 אלף יחידות דיור בלבד. כ-20% פחות ממה שצפו בממשלה. הממשלה חייבת להבין שמספר הישראלים שמבקשים לרכוש דירות רק גדל, אבל שהם חוששים לקחת משכנתאות בריביות גבוהות. במקביל, גם הקבלנים חוששים לבנות בגלל העלות הגבוהה של ההלוואות למימון הבנייה. זו שעת חירום והמשך מגמת ירידת התחלות הבנייה עלול לייצר את הזינוק הבא במחירי הדירות".
2 צפייה בגלריה
אוהד דנוס, ראול סרוגו
אוהד דנוס, ראול סרוגו
אוהד דנוס, ראול סרוגו
(צילומים: כפיר סיון, אלעד גרשגורן)

גולדקנופף: נמשיך להגדיל את ההיצע עם הגרלות

גם יו"ר סיעת המחנה הממלכתי, שר הבינוי והשיכון לשעבר זאב אלקין, הגיב לפרסום המדד, אלא שבניגוד לעמדת הקבלנים הוא רואה את הבלימה בהתייקרות הדירות כמהלך חיובי שנובע, לדבריו, בעקבות פעילות הממשלה הקודמת. "כפי שחזו כלכלנים רבים, אכן בשנת 2023 החלה הבלימה בעליית מחירי הדיור, בעקבות פעילות נמרצת בתחום זה בשנה וחצי האחרונות".
אלקין הוסיף כי "אותם כלכלנים גם חזו בלימה מוחלטת של העלייה, ואף ירידת מחירים, בתנאי שגם הממשלה החדשה תמשיך בקצב הגדלת ההיצע ובתוכניות סיוע לזוגות הצעירים, כפי שהיה בשנה האחרונה. גם שר האוצר החדש אמר בשבוע שעבר במסיבת עיתונאים כי המטרה העיקרית בשוק הדיור היא שמירה על קצב הבנייה שהיה בשנה האחרונה. כולי תקווה שהממשלה החדשה תעמוד במשימה זו ולא תפגע בפירות המהלכים שנקטנו".
על רקע פרסום המדד, משרד הבינוי והשיכון פרסם הבוקר כי שר הבינוי והשיכון הנכנס, יצחק גולדקנופף, פתח את ביצוע ההגרלה הראשונה בסבב הרביעי של תוכנית דירה בהנחה. נזכיר כי כ-90 אלף זכאים חסרי דירה מתחרים בהגרלה הנוכחית על כ-6,500 דירות מוזלות ב-57 פרויקטים למגורים ב-13 יישובים ברחבי הארץ. תוצאות ההגרלה צפויות להימסר לזוכים במהלך החודש, וממשרד השיכון נמסר כי ההגרלה הבאה צפויה להיפתח בחודש מרץ הקרוב.
גולדקנופף התייחס אף הוא לנתוני מדד מחירי הדיור ועדכן כי בכוונתו להמשיך את סבב ההגרלות לדיור מוזל. לדבריו, "לאור הנתונים שהוצגו לי, ואלו שהתפרסמו אמש, הנחתי את מנכ"ל המשרד, יהודה מורגנשטרן, ואת מנכ"ל רמ"י, ינקי קוינט, להכין עבודת מטה שתציג תוכנית עבודה שתשמור על קצב השיווקים והתחלות הבנייה, במטרה להביא לירידת מחירים בהקדם. ההגרלות הן חלק משורה של צעדים שאנו במשרד הבינוי והשיכון עושים למען הזוגות הצעירים וחסרי הדיור כאפשרות לרכישת קורת גג, כחלק מהמחויבות העמוקה שיש למדינה לסייע לאזרחי ישראל ברכישת דירה".
רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי ב"כסף חדש" באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.