בחברת פראט אנד וויטני פעלו לכאורה כדי להביא לעלייה מלאכותית של מחירי הלהבים מתוצרת הסניף הישראלי והפעילו מאמצים כדי למנוע את מכירתם למתחרים, גם במחירים גבוהים יותר. כך עולה מהקלטת שיחה שנערכה בחודש יולי בין נציג חברת פראט אנד וויטני, בעלי מפעלי הלהבים BTL בנהריה ובתפן, לאחד המנהלים במפעל הישראלי בגליל, והגיעה לידי ynet. האזינו לקטע ממנה בפתח הכתבה.
מהשיחה בין השניים עולה שבהנהלת החברה פעלו כדי לסכל ניסיונות לרכוש את התוצרת שלו. לטענת העובדים כדי להציג לבסוף תמונת מצב הפסדית שתאפשר לכאורה לתאגיד האמריקני ששולט בתעשיית המנועים למטוסים לסגור את המפעל ולמנוע מחברות מתחרות להמשיך ולרכוש אותם בעתיד. פסי הייצור של הלהבים שיוצרו בישראל יועתקו למפעל מקביל שהתאגיד האמריקני מחזיק בארה"ב והידע לייצורו הועבר זה מכבר בהוראת בעלי החברה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio

2 צפייה בגלריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
(צילום: שמיר אלבז)
במקביל לכוונה לסגור את המפעל של החברה בישראל ולפטר את 900 העובדים שבו, בחברת פראט אנד וויטני הודיעו בחודש שעבר על כוונה להקים מפעל חדש לייצור להבים אחרים למנועים בצפון קרוליינה, שיתחיל לפעול באמצע שנת 2023 ולהעסיק בו בתוך כשלוש שנים 800 מועסקים חדשים.

"לא מעוניינים יותר למכור ללקוחות"

"אני מרגיש מובך מהמחירים שהצענו להם", מספר בהקלטה נציג בעלי החברה שנדרש לעשות כל שביכולתו כדי לגרום לאחד מהלקוחות החזקים ביותר של המפעל להפסיק ולעבוד עימו. לדבריו, הוא מרגיש "לא בנוח" לעמוד מול הלקוח שלא מבין למה מחירי הלהבים הפכו לכל כך יקרים ולשכנע אותו כי הם הפכו פתאום ללא מספיק איכותיים: "זה מאכזב ומעציב כי זה עולם קטן ואני לא רוצה להרוס את שמי ואני מרגיש שהם שמים אותי במקום לא נוח מול הלקוחות במקום לומר להם את האמת שאנחנו לא מעוניינים יותר למכור להם". ככל שהתעצמו ההפסדים בשנתיים האחרונות, כך יכלו בפראט אנד וויטני לכאורה לבסס את הטיעון שאין למפעל עוד כדאיות כלכלית.
בני בן שושן, לשעבר יו"ר ועד העובדים ועובד במערך הייצור טען: "הם העלו את המחירים ללקוחות החיצוניים בכל פעם יותר ויותר כדי לגרום להם לעזוב ולא להמשיך לקנות ועכשיו כשהם עזבו, קל יותר לומר שאין עבודה ונגמר הסיפור. יש אצלנו אולם שלם עם להבים במיליונים שהם פסלו סתם וכל שנה העלימו יותר ויותר. הפסילות הללו יצרו גם את ההפסדים בגלל העבודה הרבה שהושקעה בהם".
2 צפייה בגלריה
הפגנת העובדים במפעל בנהריה
הפגנת העובדים במפעל בנהריה
הפגנת העובדים במפעל בנהריה בשבוע שעבר
(צילום: שרון צור)
"כשהחזיק איתן ורטהיים בבעלות על החברה הוא חיפש כל הזמן שווקי מכירה חדשים ונוספים ולהגדיל את המכירות של המפעל בעולם, וייצר להבים לחברות רבות ובהן פראט אנד וויטני. כשהם קנו את המפעלים מידיו הם כנראה לא רצו להמשיך ולמכור להבים לחברות מתחרות שמייצרות אף הן מנועים למטוסים", מסביר חיים שיין, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כמהנדס ומנהל בכיר בייצור בחברת BTL.
הוא מספר, כי "בשנתיים האחרונות הייצור נחתך ביותר מחצי והעובדים במפעל היו לא אחת מחוסרי עבודה והמפעל מפסיד כסף. במקביל החלה הקפדה גבוהה על איכות, מעבר למה שהיה מקובל בעבר שגורמת לפסילה של מוצרים מכל מיני סיבות. ממה שהבנתי, במפעל דומה שלהם בארה"ב הם ממשיכים לייצר את הלהבים ומתכוונים להמשיך ולייצר אותם לצורכיהם וכנראה לא באיכות לא טובה יותר".

לדברי שיין, "העולם אמנם מתקדם לטכנולוגיית מנועים חדשה שהלהבים בנויים כחתיכה אחת אבל עדיין יש שוק חי וגדול ללהבים שהמפעל מייצר ויש כנראה עוד עשור או שניים לפחות שיהיו ללהבים האלו דורש. ההחלטה לסגור את המפעל בגלל הפסדים וחוסר כדאיות היא טובה לכאורה כדי לספר לעובדים המפוטרים ולמדינה אבל היא בהחלט לא חזות הכל". הוא מתרשם כי "בפראט אנד וויטני מעדיפים להכניס כעת יותר מקומות עבודה חדשים לשווקים בארה"ב מאשר להמשיך ולהחזיק בכח אדם בישראל. את ההון העתק שהם משקיעים בפיתוח ובהקמת המפעל החדש בארה"ב היו יכולים להשקיע גם בישראל, אך כנראה המדיניות שלהם שונה".

העובדים טוענים כי חויבו לעמוד ביעדי הפסדיות

בהודעת החברה האמריקנית בשבוע שעבר נטען כי המפעל שהחזיקו בו בישראל כושל וכי "הטכנולוגיה ויכולת התהליך הנוכחיים לא מאפשרים לעמוד בפריון באופן שתהיה לו היתכנות כלכלית". אך מתברר כעת כי לא במקרה הוא הפך לכזה. עובדים רבים עימם שוחחנו אתמול העידו כי הם חוייבו בכל חודש להציג דוחות על עוד ועוד להבים שייצרו ופסלו ולעמוד ביעדי הפסדיות.
בעוד כשנתיים, עם סגירתו הסופית של המפעל בנהריה ובתפן והשלמת הליך פיטורי קרוב לאלף העובדים בו, תמשיך להחזיק פראט אנד וויטני באדמות המפעל ובמבנים שעליהם, עד לתום חוזה החכירה מקרן הריט מניבים, הבעלים בשנת 2029.
מחר (ב') בוועדת הכספים יקיים יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני דיון מיוחד בנושא סגירת המפעל בהשתתפות נציגי ההסתדרות, העובדים, משרדי הממשלה השונים והנהלת המפעל. נראה כי ההחלטה המחושבת על סגירתו התקבלה מיד עם רכישתו ומאמצי המדינה להשאיר בידה את הידע האסטרטגי שעל בסיסו בין השאר מיוצרים מנועי מטוסי הקרב של ישראל והוקם עם תום מלחמת ששת הימים כחלק מלקחי האמברגו שבהם נמנע מהמדינה לרכוש חלקי מנועים למטוסים.
מחברת פראט אנד וויטני נמסר בתגובה: "מדובר בטענות אבסורדיות ומופרכות מיסודן ואנו דוחים אותן מכל וכל. ההחלטה על סיום פעילות להבי הקומפרסור במפעל BTL בשנת 2025 התקבלה משיקולים עסקיים ענייניים, ובכלל זה הפסדים כספיים הולכים וגדלים".