בשיתוף אתר "המקצוענים"
יש כמה בדיקות שתוכלו לבצע בעצמכם, לפני שאתם מזמינים את הטכנאי. מה לשאול בטלפון, איך לדעת מראש כמה אמור לעלות תיקון והאם הוא בכלל משתלם? לפניכם המדריך.

מה זה בכלל קבל?

זהו חלק קטן (ש'אוגר' חשמל) שאמור להכניס לפעולה את אותו רכיב חשמלי. הקבל, הוא גליל חשמל קטן שבמכשירי חשמל רבים אחראי על התנעת המנוע.
במרבית המזגנים ישנם שלושה קבלים: למדחס, למאוורר ולמאייד. לכן, לפני שממהרים להחליף את הרכיב עצמו, ייתכן שניתן להסתפק בהחלפת הקבל בלבד. זהו לרוב תיקון קל וזול יחסית, שכן מדובר בחלק שממילא יש לנו נטייה להישחק ולהתבלות מהר יחסית בהשוואה לשאר רכיבי המזגן.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)

איך יודעים שהתקלה היא אכן רק בקבל?

לא תמיד תוכלו לגלות בעצמכם, ולרוב הבדיקה המהימנה ביותר היא באמצעות מד מתח מקצועי, בו משתמשים טכנאי מיזוג. לעתים, אכן יופיע לכם קוד התקלה שיציין שהתקלה היא בקבל, אך לא תמיד הדבר ודאי.

מה כדאי לעשות לפני שממהרים להזמין טכנאי?

תוכלו להפעיל את המזגן ולבדוק את מצב היחידה החיצונית. במצב תקין, המדחס והמאוורר אמורים לפעול ולהרעיש. אם אחד מהם אינו מרעיש בכלל, סביר להניח שהוא לא נכנס לפעולה וכי אכן מדובר בתקלה בקבל.
כדי למנוע מראש תקלות של כלל רכיבי המזגן, ולמנוע מצב שבו הם 'מתאמצים' לעבוד בשל בעיה בזרימת אוויר, דאגו לוודא שהיחידה החיצונית של המזגן אינה חסומה (על-ידי כביסה תלויה, שקיות ניילון שהתעופפו או עלים שחוסמים את הפתחים). לגבי היחידה הפנימית, הרי שחשוב מאוד לנקות בקביעות את הפילטרים (אחת לחודשיים, לרוב יספיקו במדינת ישראל המאובקת). אחרת, אם תצטבר שכבה עבה של אבק, לכלוך או שומנים (לרוב במזגנים ליד מטבחים), זרימת האוויר לא תהיה תקינה, ורכיבי המזגן הפנימיים יצטרכו לעבוד בתפוקה גדולה יותר וישחקו מהר יותר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)

תקלה בקבל של המדחס? כך תזהו אותה

אם יש צורך בהחלפת קבל, סביר להניח שזה יהיה קבל המדחס, שכן זהו הרכיב שהכי נפוץ להחליף במשך הזמן.
מהו קבל מדחס: רכיב זה מכונה גם 'קבל מנוע' והוא אחראי על דחיסת הגז, שתפקידו לקרר את האוויר שיוצא מהמזגן. הוא ממוקם ביחידה החיצונית (בתוך המעבה).
איך מזהים את התקלה: אם המזגן לא מקרר, ומוציא אוויר בטמפרטורת החדר, סביר להניח שזה בגלל שהמדחס לא נכנס לפעולה. תוכלו לגשת ליחידה החיצונית, ואם היא דוממת, סיכוי גבוה שזו הסיבה.
מה גורם לתקלה: כאמור, בלאי של קבל המדחס הוא סיבה די נפוצה, אך לא היחידה. לכן, אם המזגן לא מקרר זו גם י כולה להיות בעיה במדחס עצמו, בעיה באיטום הצנרת של המזגן שגורמת לבריחת גז, תקלה בתרמוסטט או בכרטיס הפיקוד.
כיצד מתבצע התיקון: לאחר שלילת שאר הגורמים ובדיקה של הקבל עם מכשיר מדידה מקצועי, הרי שיש צורך להחליף את הקבל. נצלו את הגעת הטכנאי גם לבדיקה של קבל המאוורר, בשל מיקומו הקרוב לקבל המדחס (שניהם ממוקמים ביחידה החיצונית).
בכך, תוכלו לחסוך כסף על הגעה נוספת של טכנאי בהמשך, וסביר להניח שהצעת המחיר הגלובאלית שתקבלו תהיה משתלמת יותר.
כמה זה אמור לעלות לכם: החלפת קבל מדחס תלויה בתפוקת המזגן. ככל שמדובר במזגן עם יותר כוח סוס, כך עלות הקבל תהיה גבוה יותר. עד 2 כוח סוס המחיר הוא בין 350 ל-450 שקל. החלפת קבל במזגן עוצמתי יותר, עם מעל 2 כוח סוס, תעלה בין 450 ל-550 שקל.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תקלה בקבל של המאוורר? כך תזהו אותה

מהו קבל מאוורר: כשמו כן הוא, קבל מאוורר אחראי על הפעלת המאוורר. המאוורר ממוקם ליד המדחס, ביחידה החיצונית, ותקפידו לצנן את המדחס, בכדי לאפשר לו לפעול ברציפות לאורך זמן. קבל מאוורר הוא לא רכיב שנוטה להתקלקל בדרך-כלל, לכן מדובר בתיקון חריג יחסית.
איך מזהים את התקלה: אם המזגן מקרר מיד לאחר שאתם מפעילים אותו, אך כעבור כמה דקות מוציא אוויר בטמפרטורת החדר, סביר להניח שהמדחס נכבה, בגלל שהוא התחמם יתר על המידה.
מה גורם לתקלה: בלאי של הקבל, תקלה במדחס או תקלה במאוורר יכולים גם כן לגרום לבעיה זו.
כיצד מתבצע התיקון וכמה הוא עולה: לאחר שלילת תקלה במדחס או במאוורר יש לפתוח את היחידה החיצונית ולבדוק את תקינות קבל המאוורר עם מכשיר מדידה מקצועי. החלפת קבל מאוורר עולה בין 350 ל-450 שקל.

תקלה בקבל של המאייד? כך תזהו אותה

מהו קבל מאייד: מאייד ממוקם בתוך היחידה הפנימית של המזגן ותפקידו לפזר את האוויר בחלל החדר. אם יש תקלה בקבל, המאייד לא נכנס לפעולה.
מה גורם לתקלה ואיך מזהים אותה: אם המזגן כלל לא מוציא אוויר, בזמן שהיחידה החיצונית פועלת, זו בהחלט אינדיקציה לתקלה במאייד או בקבל. גם קצר חשמלי יכול להוות סימן לתקלה במאייד, אך גם תקלה בכרטיס הפיקוד או במנוע של המאייד.
כיצד מתבצע התיקון וכמה הוא עולה: קבל מאייד ממוקם על כרטיס הפיקוד של המזגן, בתוך היחידה הפנימית.
שימו לב, שמדובר ברכיב נפרד מכרטיס הפיקוד, ובהחלט ניתן להחליפו מבלי להצטרך להחליף את כל כרטיס הפיקוד. לכן, אם הטכנאי אומר שחובה להחליף את כל הכרטיס, אל תמהרו לעשות זאת, שכן כרטיס הוא רכיב יקר במיוחד (שעולה כ-1,000 שקל, ובדגמים מסוימים אף יותר מזה), ולרוב החלפתו לא משתלמת.
אם המזגן כבר כמה שנים בשימוש, לרוב יהיה כלכלי יותר להחליפו בחדש ולא להשקיע בתיקון. עלות החלפת קבל מאייד היא בין 400 ל-500 שקל.