בשיתוף בית ההשקעות ProxiBit

מה זה מטבעות דיגיטליים ומה הופך אותם לחדשניים כל כך?

בשנת 2017 הכתיר מגזין פורבס את המטבעות הדיגיטליים בתור המהפכה הפיננסית הגדולה ביותר של העשורים האחרונים. המטבע הדיגיטלי משנה לגמרי את הדרך שבה הכסף שלנו מנוהל. עד היום, הכסף בכל העולם נשלט על ידי גורמים מתווכים ובראשם הבנקים וחברות האשראי. גופים מוסדיים אלו מבססים את הרווח שלהם על גביית עמלות וריביות.
המטבע הדיגיטלי מבקש לייתר את הגופים הללו, ולייצר סוג חדש של כלכלה נטולת מתווכים - מערכת מבוזרת, פתוחה ושקופה לכלל הציבור. החדשנות של המטבע הדיגיטלי טמונה בעובדה שלראשונה בהיסטוריה אנשים יכולים לאגור נכסים על גבי הרשת.
4 צפייה בגלריה
ביטקוין מטבע וירטואלי
ביטקוין מטבע וירטואלי
ביטקוין מטבע וירטואלי

איך המטבעות הדיגיטליים עובדים?

מטבע הקריפטו הדיגיטלי הוא אמצעי חליפין שנוצר ומתנהל כולו באופן וירטואלי. כל עסקה במטבע דיגיטלי מעובדת ונשמרת ברשומה מבוזרת ברשת, כלומר – אין מישהו אחד ששולט ברשומה, ולכן היא נחשבת לבטוחה. עיבוד העסקאות נעשה בצורה של שרשראות "בלוקים", ומכן שמה של הרשומה – בלוקצ'יין.
מדובר בתוכנה שקופה ופתוחה לציבור, שמתוחזקת על ידי כורים שמעדכנים את הרשומות באמצעות השקעת אנרגיה חישובית של מכונות חישוב שיש ברשותם.

מה אפשר לעשות עם מטבעות דיגיטליים?

המטבע הדיגיטלי הראשון, הביטקוין, נולד בסוף שנת 2008, ומטרתו הראשונית הייתה להרחיב את אמצעי התשלום ואת הדרך שבה אנחנו מנהלים את הכסף שלנו. עם כניסתם של מטבעות דיגיטליים נוספים לשוק בעשור האחרון, נוספו לו שימושים נוספים והוא הופך להיות גם אפיק השקעה מבטיח.
"מדובר באחד השווקים הצומחים ביותר, שמגלגל נכון להיום 2 טריליון דולר. הביטקוין, המוכר מבין המטבעות, מהווה 42% משווי השוק של המטבעות הדיגיטליים", אומר חיים ונציה, מנכ"ל ובעלים של בית ההשקעות פרוקסיביט (ProxiBit).

אילו סוגי מטבעות דיגיטליים קיימים היום?

השם ביטקוין הפך למילה נרדפת למטבע דיגיטלי, אך נכון להיום קיימים כ-17 אלף סוגים של מטבעות דיגיטליים. ישנם שלושה סוגים עיקריים של מטבעות דיגיטליים: מטבעות תשלום כמו הביטקוין, שהוא מטבע חליפין כמו השקל והדולר; אסימונים דיגיטליים (utility tokens) שמונפקים על ידי נותני שירותים למשל, משחקי מחשב שמוכרים אסימונים המאפשרים לבצע פעולות בתוך המשחק; ואסימוני אבטחה (security tokens), שמייצגים זכות פיננסית על נכסים כמו ניירות ערך או נדל"ן.
כך למשל, ניתן להנפיק סקיוריטי טוקן שמגובה במניות של טסלה.

מהו מנגנון הרווח של המטבעות הדיגיטליים?

מגנון הרווח של מטבעות דיגיטליים משתנה ממטבע למטבע. ישנם מטבעות שאין להם מטרה להרוויח כיוון שהם לא חברה. הביטקוין למשל לא נוצר לשם רווח, אלא מתוך כוונה לשפר את שירותי התשלומים ולהקים מערכת שיתופית ומבוזרת. ברשת הביטקוין, על כל העברה של כספים ברשת יש עמלה, שנגבית וניתנת לכורים כתמריץ. חשוב לציין שאין ישות או ארגון ביטקוין שמרוויח ישירות כמו במודל של חברה.
מנגד, ישנם מטבעות שפועלים לשם רווח ורוב הרווחים מהם נלקחים מעמלות של ההעברות ברשת. מטבעות בתחום הגיימינג למשל, הם לרוב פלטפורמות חינמיות. יוצרי המשחק לא מרוויחים ממכירת המשחק עצמו אלא מעמלות שימוש במטבע שמשרת את המשחק.

איך אני קונה מטבעות דיגיטליים?

כדי לקנות מטבעות דיגיטליים צריך קודם כל לפתוח ארנק דיגיטלי. ישנם שני סוגים של ארנקים: חם וקר. הארנק החם ניתן לרכישה על ידי הורדת אפליקציה של שירותי משמורת (קסטודיאן). הארנק הקר הוא ארנק חומרה שמגיע בצורת דיסק און קי של חברות כמו לדג'ר (Ledger) וטרזור (Trezor).
השלב הבא הוא קניית המטבעות. בפני המשקיע המתחיל עומדות מספר אופציות לרכישת מטבעות דיגיטליים.
האפשרות הראשונה, היא קנית מטבעות מאדם פרטי. מדובר בשיטה לא מומלצת כיוון שהיא חשופה להונאות ולגניבות.
אפשרות שניה היא לקנות מטבעות מחלפן ישראלי. החיסרון – חברות אלו עוסקות במספר מוגבל של מטבעות, בעיקר ביטקוין.
האפשרות השלישית היא רכישה מבורסה בחו"ל; יש כיום כ- 500 בורסות ייעודיות למטבעות דיגיטליים. חשוב לבחור בבורסה גדולה, ותיקה, יציבה ומפוקחת, כי ישנם לא מעט מקרים של פריצות לבורסות הללו.
אפשרות רביעית היא להשקיע היא באמצעות בית השקעות מקומי המתמחה במטבעות דיגיטליים. בתי ההשקעות ינהלו את כל התיק מא' ועד ת' - מהמכירה והקנייה ועד השמירה והמיסוי.

האם כל אחד יכול ליצור מטבע דיגיטלי?

כן, כל אדם עם ידע טכנולוגי בתחום הקריפטוגרפיה יכול ליצור מטבע וירטואלי, אבל עליו לבסס ערך למטבע. לפעמים הערך יכול לנבוע מהייפ ברשתות החברתיות או בנוכלות שמדגישה את הצורך להבין את הנכסים בהם אנחנו משקיעים ולהעזר במומחים בעת הצורך. כך למשל, לפני ארבעה חודשים, שיח ער ברשתות החברתיות על מטבע של משחק הדיונון הזניק את הערך שלו תוך ימים ספורים ביותר מ-5,000%.
גם לסלבריטאים יש את הכוח להקפיץ את הערך של מטבע דיגיטלי עלום. כך קרה למטבע הדוג'קוין, שהתחיל כבדיחה ותוך שבוע זינק ב-420% בזכות ציוץ מפרגן של אילון מאסק.

למה שוק הקריפטו כל כך תנודתי?

הסיבה העיקרית לתנודתיות היא גודל השוק. שווי השוק של כל המטבעות הדיגיטליים הוא כ- 2 טריליון דולרים. לצורך השוואה, שווי שוק המניות עבר את ה-100 טריליון דולר. כלומר, שוק המטבעות הדיגיטליים לא מהווה אפילו רבע אחוז מסך הכסף בעולם. זו הסיבה שקל לטלטל אותו.
4 צפייה בגלריה
 אחת הדמויות הבולטות שמניעות את שוק הקריפטו היא אילון מאסק.
 אחת הדמויות הבולטות שמניעות את שוק הקריפטו היא אילון מאסק.
אחת הדמויות הבולטות שמניעות את שוק הקריפטו היא אילון מאסק.
(צילומים: EPA, shutterstock)
נוסף על כך, מדובר בשוק צעיר ודינמי, כל הכוחות הפועלים בו עדיין לא ברורים לכולם וישנה גם אי וודאות רגולטורית שמקשה עליו. סיבה נוספת לתנודתיות היא העובדה שבעלי השפעה מתערבים בשוק. רק על סמך מוצא פיהם אנשים קונים ומוכרים, וכך הם מניעים את השוק באגרסיביות. אחת הדמויות הבולטות שמניעות את שוק הקריפטו היא אילון מאסק.

איך אני אדע באיזה מטבע להשקיע?

שוק המטבעות הדיגיטליים מורכב מכ-17 אלף מטבעות שונים וכמו בכל השקעה, רצוי ראשית להבין את השוק ואת הכוחות הפועלים בו, את המשמעויות של קנייה ומכירה, רמת הנזילות ועוד. קריטריון מרכזי שצריך לקחת בחשבון בבחירת מטבע להשקעה הוא מהות הפרויקט, מטרתו והערך שהוא מעניק למשתמשים. האם הוא פותר בעיה מהותית בתחומו או שהוא פתרון שמחפש בעיה? חשוב לזכור שבתחום המטבעות הדיגיטליים יש לא מעט נוכלויות וחשוב להכיר את המוניטין של יזמי הפרויקט ואת הרקע שלהם בתחום.
כלכלת המטבע (Tokenomics) היא קריטריון נוסף שיש לקחת בחשבון. לכל מטבע יש את המודל הכלכלי שלו, בין היתר ההיצע שלו, כמות המטבעות שעתידים להיווצר (תכנון אינפלציוני או דיפלציוני) וכן איזון ההיצע והביקוש של המטבע. חלק מהנתונים האלו ניתן למצוא באתר CoinMarketCap.
נושא חשוב נוסף הוא האבטחה והרגולציה. רמת האבטחה בפרויקט מבוסס בלוקצ'יין נגזרת מרמת הביזור, טכנולוגיית הבלוקצ'יין ועד כמה הפרויקט הוא בעל יכולת הרחבה לכמות משתמשים גדולה (scalability). מבחינה רגולטורית, יש לבדוק האם הרגולטור האמריקאי מתייחס להנפקה כאל לא חוקית או בעלת מאפיינים של הנפקת נייר ערך ולא מטבע דיגיטלי. חשוב לזכור שלרגולטור השפעה רבה על השוק, הן מבחינה רוחבית והן מבחינת המטבע הבודד.
כל פרויקט חדש בתחום המטבעות הדיגיטליים מוציא "מסמך לבן" (whitepaper), בו מפורטים כל הקריטריונים והנתונים הדרושים לבחינת ההשקעה. רבים מדלגים עליו כיוון שמדובר במסמכים ארוכים בשפה האנגלית עם מושגים טכניים מעולם הבלוקצ'יין.
לסיכום, עבור אנשים טכניים האוהבים לצלול עמוק, השקעה באופן עצמאי יהיה טוב, אך עבור אנשים שפחות מעוניינים להתעסק בפרטים הטכניים, אך מעוניינים להכיר ולהשקיע כדאי להיוועץ במומחים.

מה זה NFT?

ה-NFT (Non-Fungible Token) הפך לאחד הנושאים המדוברים בשנה האחרונה. מדובר באסימון קריפטוגרפי שמייצג בעלות על נכס ייחודי שאינו ניתן לשינוי ואין אחר מלבדו. לרוב מדובר ביצירה ראשונית ויחידה שיש לה ערך בעיניי אנשים.
כך למשל, בשנה שעברה מכר ג'ק דורסי את הציוץ הראשון שלו בטוויטר בתור NFT. שימוש נוסף באסימון שמתחיל לצבור תאוצה לאחרונה נעשה על ידי מוזיקאים, שמוכרים את זכויות היוצרים לשירים ולאלבומים שלהם באמצעות NFT.
בפרק הבא בסדרה נעסוק בנושא האבטחה והרגולציה של המטבעות הדיגיטליים.
בשיתוף בית ההשקעות פרוקסיביט


פורסם לראשונה: 10:13, 20.02.22