עוף מטוגן נחשב לאחד המזונות האהובים בדרום קוריאה, הוא אפילו נתפס כמשהו תרבותי. אנשים רואים בו למשל מזון חובה ביציע באירועי ספורט. לפי נתוני הממשלה, אחת מכל 20 מסעדות במדינה היא מסעדת עוף מטוגן. לכן, העובדה שהוא התייקר כל כך לאחרונה הביאה את הנושא לכותרות.
העלות הממוצעת של עוף מטוגן בקוריאה עלתה ב-11.4% באוגוסט בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. העוף המטוגן לא לבד, גם מחירי ה"קימצ'י" ומוצרי הבקר השונים זינקו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
פרסומים לעוף מטוגן ברשת Homeplus
פרסומים לעוף מטוגן ברשת Homeplus
פרסומים לעוף מטוגן ברשת Homeplus
(מתוך הפייסבוק של Homeplus)
הסיבה המרכזית לכך היא שקוריאה מייבאת מחצית מהמזון שלה מחו"ל, והיא אחת הכלכלות הכי חשופות באסיה לעליות מחירים. מחירי המזון בעולם עלו בשנה האחרונה בעיקר בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, שתיים מהיצואניות הגדולות של חומרי גלם כמו חיטה ושמן חמניות.
האזרחים בקוריאה עשויים להרגיש עוד יותר את עליות המחירים בתחום המזון, והם תלויים בעיקר בכמה המסעדות ורשתות השיווק ירצו לגלגל את העלויות אליהם. "מחירי העוף הקמעונאיים עלו ביותר מ-50% במהלך השנתיים האחרונות", אמרה ל-CNN הכלכלנית הדרום קוריאנית ג'ונג וו פארק. "כל העלויות שמסביב התייקרו במהירות - נפט, שכר דירה, כוח עבודה, שירותי משלוח ואפילו המזון שמקבל העוף עצמו", הוסיפה פארק, שסיפרה כי כמה מסעדות החלו להשתמש ברובוטים כדי להפחית בכמות העובדים.
מחירי העוף המטוגן הם מראה לאינפלציה בקוריאה, שכבר הגיעה ל-5.7%, ומדגישים, כאמור, שהמדינה נאלצת להסתמך על יבוא מזון במקום להסתמך על ייצור מקומי.
דרום קוריאה היא השוק השלישי הגודלו בעולם לעוף מטוגן, כאשר רק אזרחי סין וארצות הברית צורכים אותו יותר ממנה, כך עולה מנתונים של Euromonitor International, חברה שמבצעת מחקרי שוק, שהוסיפה בסקירה שהוציאה כי רק בשנת 2021 מסעדות עוף קוריאניות רשמו הכנסות של 7.9 מיליארד דולר.
לאור המצב, רשתות עוף מטוגן גדולות העלו את מחיר התפריט הממוצע שלהן ב-2,000 וון קוריאני (1.5 דולר), לפי Euromonitor, שהוביל לזינוק של בין 10% ל-15% במחיר מנת העוף המטוגן הבסיסית. למרות שההבדל אולי נראה מינורי, בפועל זה גורם ללקוח להוציא כמעט 22 דולר עבור ארוחה פשוטה של עוף מטוגן. "עוף, שפעם היה אוכל מנחם עבור קוריאנים, הפך למוצר שחושבים עכשיו פעמיים אם להזמין מהתפריט", סיכמה פארק.
2 צפייה בגלריה
פרסומים לעוף מטוגן ברשת Homeplus
פרסומים לעוף מטוגן ברשת Homeplus
אחד המוצרים האהובים על הקוריאנים
(מתוך הפייסבוק של Homeplus)
מי שמנסות לנצל את המצב ולפתות את הקוריאנים לקנות דווקא אצלן עוף מטוגן הן רשתות השיווק. כך למשל בוקר אחד באוגוסט רשת Homeplus הורידה ב-1/3 את מחיר העוף כחלק מקמפיין גדול, ועוד לפני פתיחת הסניפים היו תורים של עשרות אנשים בחוץ. רשת אחרת בשם emart השיקה מבצע של שבוע למכירת עוף מטוגן ב-50%, ומכרה את כל 60 אלף המנות ללא בעיה. בכללי, רשתות המזון הוזילו בממוצע את מחיר העוף המטוגן אצלן ב-12% בתקופה האחרונה, בלי שום קשר לקמפיין או מבצע כזה או אחר.
יחד עם זאת, לא כל החנויות יכולות להרשות לעצמן להוריד ככה את המחיר, בטח לא החנויות הקטנות, שצעד כזה יכול לסכן את עתידן מכיוון שהעלויות והכמות שהן יכולות לקנות מהמשווקים נמוכה משמעותית מהרשתות הגדולות, ולכן המיקוח שלהן הוא אפסי.
סיפור דומה ומעניין לעוף המטוגן אפשר למצוא בתאילנד, שם הממשלה קובעת מחירים על חלקי ממוצרי המזון במטרה שכלל האוכלוסייה תוכל לצרוך אותם. לאור האינפלציה, נאלצה לפני חודש הממשלה לייקר לראשונה מזה 14 שנים את מחיר אטריות אינסטנט. חבילת מותג פופולרי של אטריות, שלפני חודש עלתה שלושה סנט, קפצה ל-20 סנט, מה שגרם להרבה מאוד תושבים בעלי הכנסה נמוכה לחשוש למצבם.