קבוצה של בעלי מגרשים במתחם בראשון לציון שבו מתוכננת שכונה ענקית על גג מוסך המטרו עתרו לבג"ץ במטרה לעצור את הפקעות המגרשים על ידי נת"ע. הערכות הן כי השווי העתידי של המתחם שבלב המחלוקת לאחר אישור התוכנית לבניית השכונה על המגרשים שיופקעו מהם, הוא כ-2 מיליארד שקל.
טענתם של בעלי המתחם היא כי הליכי ההפקעה אינם חוקיים משום שהחוק מאפשר להפקיע מגרש רק לצרכים ציבוריים כמו כביש, מוסדות חינוך או משרדי ממשלה. אלא שתוכנית הדיפו היא חסרת תקדים משום שיהיו בה שני רבדים: השימוש הציבורי הוא התחנה, המוסך וקומה טכנית שלטובתם מותר להפקיע את המגרשים - אך על הגג של הדיפו תיבנה שכונת ענק עם בנייני מגורים ומגדלי משרדים. מדובר בשימוש סחיר ששווה הרבה כסף. הטענה היא כי החוק הקיים אינו מאפשר להפקיע מגרשים לטובת בנייה מהסוג הזה, זאת כדי למנוע מצב שבו המדינה מפקיעה קרקע ואז עושה קופה מעסקי נדל"ן שהיא מקדמת עליה.
1 צפייה בגלריה
אירוע ההשקה החגיגי לתחילת חפירת מנהרת הקו הירוק
אירוע ההשקה החגיגי לתחילת חפירת מנהרת הקו הירוק
עבודות הרכבת הקלה בגוש דן
(צילום: מוטי קמחי)
את העתירה כנגד שרת התחבורה מירי רגב והחברה הממשלתית נת"ע שמנהלת את פרוייקט המטרו הגיש בשם בעלי המגרשים עו"ד אריאל קמנקוביץ.
תוכנית להקמת הדיפו (מוסך המטרו) בסמוך לתחנת ראשונים היא חלק מקו המטרו M1 דרום ואושרה ביולי 2022. ואילו התוכנית להקמת השכונה שמעל הדיפו נמצאת כעת במוסדות התכנון וההערכה היא כי היא תאושר סופית בקיץ השנה. בסך הכל היא תאפשר לבנות בניינים ומגדלים בגובה של עד 28 קומות שבהם 2,733 דירות, 340 אלף מ"ר של שטחי משרדים ו-27 אלף מ"ר של מוסדות ציבור. כל הזכויות האלה מתחלקות בין מאות בעלי קרקע פרטיים, אך מצבם של אלה שהמגרש שלהם נמצא ממש מעל המוסך מסובך ותלוי בפרק של חוק המטרו שהכנסת מעכבת את אישורו.
המחלוקת היא באשר למתחם המרכזי שכאמור ייבנה ממש מעל המוסך. שטחו 97 דונם וייבנו בו 1,231 יח"ד ו-184 אלף מ"ר תעסוקה. שמאי המקרקעין שני אהרון, ממשרד "קמיל-טרשנסקי-רפאל", מעריך כי זכויות הבנייה האלה יקנו למתחם לאחר שהתוכנית תאושר שווי כספי כולל של כ-2 מיליארד שקל.
אלא שבעלי המגרשים במתחם המרכזי לא ייהנו מעליית הערך הזו. בשלב ראשון נת"ע פועלת להפקעת המגרשים וכבר שלחה מכתבים לבעלים השונים.
השלב הבא הוא תקדימי ואפשר יהיה לממש אותו רק לאחר שהכנסת תשלים את חקיקת הפרק החסר בחוק המטרו. הפרק הזה אושר בקריאה ראשונה ונמצא כעת בהליכי חקיקה לקראה הצבעה בקריאה שנייה ושלישית. על פי החוק המסתמן, לאחר אישור התוכנית לבניית השכונה, לבעלי הקרקע שהופקעה יהיו שתי אפשרויות: לקבל 70% מהכנסות המדינה משיווק המגרשים, אבל כל זאת לאחר שהפחיתו מהתשלום את עלויות התכנון, הפיתוח וקירוי הדיפו. משום שהקירוי אמור להחזיק שכונה שלמה, זהו פרויקט הנדסי יקר מאוד שיעלה כמיליארד שקל שיקוזזו מהתמורה שתשולם לבעלי המגרשים. בנוסף לכך הם ישלמו כמו בעלי מגרשים אחרים היטל השבחה והיטל מטרו. לחלופין, אם בעלי המגרשים יצליחו להתאגד תחת חברה משותפת ולהשיג לפחות 50% מהזכויות, הם יוכלו להפוך ליזמים ולבנות את בנייני המגורים ושטחי המסחר.