משרד האוצר לא יקציב מאות מיליוני שקלים לפיצוי יותר מ-100 אלף ישראלים שנתקעו בחו"ל בימי מבצע "עם כלביא" בחודש יוני האחרון. נציג אגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ, הסביר כי "בהמשך לדיונים, שר האוצר החליט להתנגד למתווה פיצויים. לשרת התחבורה יש סמכות להגביל את הפיצויים ליומיים בלבד והיא יכולה להחליט בהתאם לשיקול דעתה".
חברי כנסת התרעמו על ההחלטה שכן הטיסות לישראל בוטלו בהוראת הממשלה, ונוסעים רבים נאלצו לשלם הן על שהייה, ומי שהצליח להשיג טיסה חלופית שילם לעיתים סכומי עתק, פי 2 ופי 3, על כרטיסי טיסה לעומת העלות של הכרטיס המקורי. חלק מהשבים עשו זאת כיוון שקיבלו צווי 8 נוכח המלחמה עם איראן.
מדובר למעשה בריב שמתנהל בין משרד האוצר למשרד התחבורה כבר תקופה ארוכה על מי ישלם את הפיצוי, ריב שמגיע עד לחוק טיבי ("חוק התעופה"). תחילה דרשו במשרד התחבורה כי הישראלים שנתקעו בחו"ל יקבלו פיצוי על לפחות חמישה ימים, בעוד באוצר רצו להקטין את הפיצוי ליומיים בלבד. לפי "כלכליסט", הערכה היא שכל נוסע היה אמור לקבל 150 דולר, לפי תקרה של חמישה ימים, ולא יותר מ-750 דולר, בכפוף להוכחה כי אכן נתקע בחו"ל בעקבות העימות מול איראן.
במשרד האוצר הגיבו: "לאורך כל תקופת המלחמה פעל משרד האוצר לתמוך בפעילות המשק וגיבש מתווים מרחיבים מאוד, ובמרכזם מתווה סיוע לעסקים ולעובדים. בתחילת שנת 2025 אושר בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק שירותי תעופה ("חוק טיבי"), שנועד להסדיר את נושא הפיצוי לנוסעים במצבים מיוחדים והסמיך את שרת התחבורה באישור הכנסת לקבוע בצו את הפיצוי לנוסעים שיינתן ע"י חברות התעופה בהתאם למאפייני המצב המיוחד. על משרד התחבורה לבחון את קידום הצו בהתאם לאמור בחוק".
מקורבים לשרת התחבורה תקפו הבוקר את משרד האוצר ואמרו כי "כמו שידעתם לפצות עסקים, כך צריך לפתות אזרחים שיצאו לחופש ולא צריכים לשלם מכיסם על פעולה צבאית שלא בהחלטתם. חוק טיבי נועד במקרה וחברות התעופה ביטלו מטעמן את הטיסות, כאן המדינה היא שסגרה את השמיים. המדינה צריכה לשפות את הנוסעים שניזוקו. אין היגיון לנסות ולהפיל את הפיצוי על חברות התעופה, וזה יכול להוביל לקריסתן".
שמואל זכאי, מנהל רשות שדות התעופה אמר בדיון כי "עמדת השרה רגב היא שאין להסתפק ביומיים של הצו, ונוסף על היומיים שחברות התעופה צריכות לפצות, על המדינה לפצות 3 ימים נוספים. ללא השתתפות המדינה היא לא חושבת שעליה לחתום על הצו".
אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר: "במסגרת המבצע נדרשנו לבטל עשרות טיסות ולהעביר מטוסים לחו"ל, אנחנו מקבלים מדי יום תביעות בהיקפים של מיליונים רבים, ואנחנו מבקשים התערבות מיידית לקידום חקיקה שתגן עלינו, כי בבימ"ש אומרים שביטלנו את הטיסה וזו סיטואציה בלתי אפשרית. בעיתוי ציני, יש היום דיון של שרת התחבורה לאפשר לוויז להקים כאן בייס".
שלומי זפרני, אל-על: "מדיון לדיון אנחנו ממשיכים לגלגל את ציבור הצרכנים ללא מענה או ודאות, והגיע הזמן שנייצר פתרונות. אנחנו ראויים לצאת מפה עם החלטה".
עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע: "משרד האוצר פשוט מפקיר את חברות התעופה הישראליות ועלול להביא לקריסה כלכלית של אחת מהן, בעוד אלפי נוסעים נותרו ללא תשובות וללא החזר כספי. שר האוצר ומשרד האוצר החליטו שלא לפצות את חברות התעופה, למרות שהביאו אותנו ארבע פעמים לדיונים בוועדת הכלכלה – כאשר כבר מההתחלה היה ברור שהם אינם מתכוונים לעשות זאת. ארקיע ניצבת כיום בפני אלפי תביעות, ואנו נותרים ללא כל מענה".
ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) אמר בדיון בוועדת הכלכלה על אי הפיצוי לאזרחים שנתקעו בחו"ל בזמן המלחמה, כי "שר האוצר שמצא 3.7 מיליארד שקלים לחלוקת המזון בעזה, מסרב להקצות 250 מיליון שקלים לפיצוי אזרחי ישראל שנפגעו מפעולה יזומה של ממשלת ישראל".
לאחר שכל הצדדים סיימו את הטיעונים שלהם, הודיעו חברי ועדת הכלכלה כי הם מתנגדים להחלטה של שר האוצר להתנגד למתן פיצוי לנוסעים במתווה ייחודי, ואמרו כי "זו החלטה לא סבירה בנסיבות העניין. אנו דורשים, פה אחד כי ראש הממשלה בעצמו ייכנס לעובי הקורה כפי שמתחייב מהנסיבות שתיארתי ומהמחלוקת בין שרי האוצר והתחבורה, ויוביל למתווה פיצוי הוגן וראוי ללא דיחוי".
מהו חוק טיבי?
חוק שירותי תעופה מחייב את חברת התעופה להסדיר את זכויות הנוסעים בעת ביטול, עיכוב או דחיית טיסה, שנבע מתוקף החלטה שלקחה החברה עצמה. עיקרי החוק: כאשר טיסה מבוטלת או נדחית בשמונה שעות או יותר, הנוסע זכאי לשירותי סיוע הכוללים מזון ומשקאות, לינה במלון אם נדרש, הסעות ושירותי תקשורת. בנוסף, הנוסע רשאי לבחור בין השבת כספו או כרטיס טיסה חלופי.
הפיצוי הכספי נקבע לפי מרחק הטיסה: עד 2,000 קילומטר - 1,440 שקל, עד 4,500 קילומטר - 2,310 שקל, ומעל 4,500 קילומטר - 3,460 שקל. החברה פטורה מתשלום פיצוי במקרים של כוח עליון, שביתות או מניעת חילול שבת.
בדחיית טיסות, עיכוב של עד שעתיים לא מזכה בפיצוי, עיכוב של 5-2 שעות מזכה בשירותי סיוע בלבד, ועיכוב של 8-5 שעות מזכה בשירותי סיוע ובהשבת כספים או טיסה חלופית. קיימים חריגים כאשר החברה מודיעה מראש על הביטול או מציעה טיסות חלופיות במועדים קרובים לטיסה המקורית.








