בשיתוף בנק הפועלים

צלם: ירון שרון, במאי: אסף קוזין, מפיקה: אולגה רזניק, תחקיר: עומר חמווי, עורך: גיא פוקס
עבור אס־סנס (ES-SENSE) שילוב בקהילה הוא לא סתם סיסמה, אלא דרך חיים. אס־סנס הוא מפעל קוסמטיקה טבעית, הממוקם בכפר הנוער עיינות שליד נס ציונה, ומתופעל על ידי עובדים עם צרכים מיוחדים וכ־150 בני נוער מתוכנית נעל"ה (נוער עולה לפני הורים). כולם מייצרים ביחד, זה לצד זה, כ־600 מוצרי טיפוח טבעיים, המבוססים על גידולי אדמה מקומיים, שגם עליהם הם אחראים.
יזמי אס־סנס, שי (53) ואורית (53) יעקב, אנשי היי טק לשעבר, בעצמם הורים לשני ילדים על הרצף האוטיסטי, הקימו את העסק בשנת 2009 מתוך שאיפה לשלב עובדים עם צרכים מיוחדים בתעסוקה לצד בני נוער על מנת שיכירו את השונה.
4 צפייה בגלריה
איסנס - מפעל למוצרי טיפוח וקוסמטיקה טבעיים המעסיק אנשים עם מוגבלויות
איסנס - מפעל למוצרי טיפוח וקוסמטיקה טבעיים המעסיק אנשים עם מוגבלויות
איסנס - מפעל למוצרי טיפוח וקוסמטיקה טבעיים המעסיק אנשים עם מוגבלויות
(צילום: יריב כץ)

על המהות של עסק חברתי מספר שי יעקב: "אנחנו לא חברה עסקית נטו. אני אעסיק מישהו גם אם התפוקה שלו לא מספיקה, כי אני מאמין שגם אדם עם יכולת פחותה, עדיין תורם לחברה. אצלנו התהליך חשוב יותר מהתוצאה ומהרווח".
אף שהוא לא מגדיר את עצמו עסק רווחי רגיל, יעקב מספר כי חשוב לו לצמוח ולגדול כדי שיוכל להעסיק עוד עובדים עם צרכים מיוחדים. "מעבר לזה, חשוב לי שיכירו אותנו ושיקנו מאיתנו, אבל לא מתוך רחמים. זו הסיבה שלא כל מי שקונה מאיתנו יודע שאנחנו עסק חברתי".
על מנת לבחון כיצד ניתן לקדם את העסק ואת ערכיו, נפגש יעקב עם שלומי לחנה, יועץ אסטרטגי שיווקי, מרצה במכללה למנהל ובמרכז לצמיחה לפיננסית מבית בנק הפועלים, ועם פואד דיבסי, מנהל סניף פתח תקווה בבנק הפועלים.
ראשית, מבהיר שלומי לחנה כי התפיסה שאנשים קונים מתוך רחמים היא מוטעית. "אין סיבה שלא תדגיש את העובדה שיש פה עובדים עם צרכים מיוחדים. אנחנו כלקוחות רוצים ונהנים לתרום לקהילה. אל תוותר אל זה, אנשים לא עושים את זה מתוך רחמים, אלא מתוך רצון ומוטיבציה לתרום לקהילה ולחברה".
רבים מבעלי העסקים החברתיים מתקשים לשלב בין עסק רווחי לבין ההיבט הקהילתי התורם. לעיתים נדמה כי מדובר בשני ערכים סותרים. לחנה מדגיש כי מכירות היא לא מילה גסה. "מכירה היא לא בהכרח תהליך אגרסיבי. עצם התפיסה החברתית, הקיימות, השירותיות, והעובדה שעובדים בו בעלי צרכים מיוחדים — כל אלו הם ערכים מצוינים, שמוכרים בזכות עצמם".

4 צפייה בגלריה
איסנס - מפעל למוצרי טיפוח וקוסמטיקה טבעיים המעסיק אנשים עם מוגבלויות
איסנס - מפעל למוצרי טיפוח וקוסמטיקה טבעיים המעסיק אנשים עם מוגבלויות
שי יעקב עם שלומי לחנה, יועץ אסטרטגי שיווקי.
(צילום: יריב כץ)

אז איך ניתן לתקשר לקהל הלקוחות את הסיפור המיוחד של אס־סנס? לחנה מונה מספר דרכים לעשות זאת גם בביקור הפיזי של הלקוח במפעל ובחנות, וגם באמצעות הנכסים הדיגיטליים של העסק. "יש פה סיפור מאוד מעניין בתהליך הייצור וההפקה. כשלקוח מגיע לכאן הוא רוצה לשמוע את זה. אחד הדברים הראשונים שחווים פה בחנות זה הריח הטוב המטורף. זה מכניס אותי לעולם של רגש. החנות שלכם כרגע מתפקדת גם בתור מחסן, וזה משבש את החוויה. אני מציע לעשות הפרדה בין המחסן לחנות. לאחר מכן, אני ממליץ לסדר את המוצרים בחנות לפי קטגוריות כמו טיפוח הבית, טיפוח לאישה ועוד. זה מקל מאוד על הלקוח".
יעקב מודה כי בכל הנוגע לנכסים הדיגיטליים של העסק, הוא פחות מבין ומתעניין. "אתה חייב להיות יותר מעורב בנכסים הדיגיטליים שלך, בדיוק כמו שאתה מעורב בכל תהליך הייצור. הנכסים הדיגיטליים הם כרטיס הביקור שלך, הם נקודת המגע הראשונית של הלקוח עם העסק. לכן חשוב מאוד שהם ישדרו את מה שאתה, שהחוויות והרגשות יבואו לידי ביטוי. מה שנקרא - חוויית משתמש. דבר נוסף – אתה מדגיש את העובדה שאתה עסק ישראלי כחול־לבן, אבל אני לא רואה את זה בנכסים הדיגיטליים שלך".
לחנה עובר על אתר המכירות של אס־סנס, ואומר כי הוא טעון שיפור. "האתר בנוי ממכירת מוצרים. הטיפ שלי הוא לספר את הסיפור של העסק ולספר על תהליך הייצור, לא רק לדבר 'מוצרית'. יש פה ערך מאוד גבוה ושווה למנף אותו".
גם שאר הנכסים הדיגיטליים של אס־סנס דורשים שיפור רציני, אומר לחנה. "דף הפייסבוק שלך בקושי מתעדכן. הדף העסקי שלך חייב להיות נושם ואקטואלי. לפחות פעמיים בשבוע לספר ולעדכן מה קורה בעסק. תשאף להיות אוטוריטה מקצועית בתחום שלך. הדרך לעשות את זה היא כל הזמן לעדכן. גם האינסטגרם שלך לא פעיל. מדובר במדיה ויזואלית שמתאימה לך מאוד".
4 צפייה בגלריה
איסנס - מפעל למוצרי טיפוח וקוסמטיקה טבעיים המעסיק אנשים עם מוגבלויות
איסנס - מפעל למוצרי טיפוח וקוסמטיקה טבעיים המעסיק אנשים עם מוגבלויות
איסנס - מפעל למוצרי טיפוח וקוסמטיקה טבעיים המעסיק אנשים עם מוגבלויות
(צילום יובל חן)

על מנת לבחון את ההיבטים הכלכליים של התרחבות העסק, נפגש יעקב עם פואד דיבסי, מנהל סניף פתח תקווה בבנק הפועלים, שמחזק את דבריו של שלומי לחנה, ומציע ליעקב לבדל את עצמו מעסקים אחרים בתחום ולבנות תוכנית שיווקית מתאימה. "בעידן הקורונה השווקים השתנו, אתה צריך כל הזמן לחפש מוצרים חדשים לסוגי אוכלוסייה שונים, למשל, מוצרים לצעירים. כיוון שאתה אוהב את המגע עם האנשים, אני מציע ללכת לכיוון היברידי, גם אתר מכירה חזק וגם יצירת מגע עם הלקוחות והספקים".
הקורונה אמנם חיזקה את העסק והביאה לעוד לקוחות גדולים, אך דיבסי מזכיר שיש לקחת בחשבון שאנחנו עדיין בתקופת משבר. "הקורונה עדיין קיימת, ויכול להיות שיהיו שינויים וכשלים בתוכנית העסקית שלך, ולכן חשוב שתהיה לך תוכנית מגירה. שתדע איך להמשיך לעבוד ולצמוח במקביל לקורונה".
4 צפייה בגלריה
שי יעקב עם פואד דיבסי, מנהל סניף פתח תקווה בבנק הפועלים
שי יעקב עם פואד דיבסי, מנהל סניף פתח תקווה בבנק הפועלים
שי יעקב עם פואד דיבסי, מנהל סניף פתח תקווה בבנק הפועלים
(צילום: יריב כץ)

עוד אומר דיבסי כי התפתחות העסק דורשת הון. "לכן חשוב שהבנקאי בסניף יידע על התוכניות שלך. ברגע שאתה פורס לבנקאי תוכנית מסודרת, הוא יכול להתאים לך חבילה פיננסית נכונה. אם יש כשלים בדרך או אם יש סגרים, הבנקאי יידע לנווט ולעזור לך לעבור את התקופה הזו. בסופו של דבר, יש לך מוצרים טובים, יש לך מסר נכון ואתה יכול לצמוח ולגדול בהרבה".
בשיתוף בנק הפועלים
פורסם לראשונה: 09:03, 03.08.21