"לקיצוניים שתומכים בבולסונרו, אלה שהתפרעו, יש תמיכה כספית, פוליטית ואפילו של חלק מהצבא. הם יכולים לעשות פעולות קיצוניות שיכניסו את כל הכלכלה ואת הפוליטיקה למצב של כאוס ושל אי-ודאות. למצבים כאלה יש השלכות כלכליות, זה לא נשאר רק במישור הפוליטי והביטחוני". כך אמר בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio ד"ר אפרים דוידי, מומחה להיסטוריה ולפוליטיקה של אמריקה הלטינית מאוניברסיטת תל אביב. רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
דבריו של ד"ר דוידי מגיעים ברקע המשך המאמצים של הרשויות בברזיל למצות את הדין עם תומכי הנשיא לשעבר ז'איר בולסונרו, אחרי ההסתערות שלהם על שלושת מוסדות השלטון בבירה ברזיליה השבוע - הקונגרס, ארמון הנשיאות ובית המשפט העליון - במחאה על תוצאות הבחירות שבהן ניצח יריבו איש השמאל לולה דה סילבה. לפי הרשויות, עד כה נעצרו אלפי אנשים, אולם לפי הדיווחים רובם לא נעצרו בגלל ההסתערות עצמה, אלא כחלק מפירוק מחנה שהקימו כבר לפני כמה שבועות מול מטה הצבא בברזיליה, שם קראו להפיכה צבאית נגד לולה.
1 צפייה בגלריה
ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו פורצים ל ארמון הנשיאות ב ברזיליה
ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו פורצים ל ארמון הנשיאות ב ברזיליה
תומכי ז'איר בולסונרו פורצים לארמון הנשיאות בברזיליה
(צילום: AFP)
לדבריו, "ברזיל היא מעצמה כלכלית בקנה מידה עולמי. לדוגמה, מעטים יודעים שמי שטס לאילת טס במטוס בריזלאי. יחד עם זאת, יש בה פערים ענקיים - התוצר לנפש בברזיל הוא מחצית מזה שבסין, שהיא לא בדיוק המדינה המפותחת ביותר מבחינת רמת חיים. זו כלכלה חזקה, עם פערים חברתיים עמוקים מאוד.
"לולה, הנשיא הנבחר, הציב יעדים מאוד שאפתניים בתחום החברתי. הוא מגיע מאסכולה סוציאל-דמוקרטית של מדינת רווחה והתחיל את הקדנציה שלו בשורה של צעדים בעלי השלכות כלכליות, פוליטיות וחברתיות, בהם העלאת שכר המינימום בכ-20%, החזרת קצבאות שנעלמו בתקופת בולסונרו וההגנה על האמזונס שנפגעו גם הם בתקופת הנשיא הקודם. הוא עושה צעדים חברתיים-כלכליים שמעידים על כך שהוא שונה בתכלית מבולסונרו".
עוד טען ד"ר דוידי, כי "במישור הכלכלי, כל ארגוני המעסיקים - מהתאחדות המעסיקים בברזיל ועד ועדי העובדים - הביעו תמיכה בלולה. בעקבות המאורעות שהיו בברזיליה לולה קיבל תמיכה גדולה, אבל השאלה כעת היא האם לאירוע הבודד הזה יהיו השלכות או שהוא הראשון בשורה של אירועים שבמישור הפוליטי יפגעו בתפקוד הממשלה והכלכלה".

"תחושה שבברזיל מתייחסים לזה כאל אירוע נקודתי"

יחד עם זאת, לדברי טלי סגל, הנספחת הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בברזיל אשר התראיינה גם היא ל"כסף חדש", מדובר דווקא ב"אירוע שהסתיים תוך כמה שעות וההדים שלו לא כל כך מורגשים. כמובן שדיווחו ושהתקשורת עסקה בזה, אבל התחושה היא שהברזילאים מתייחסים אל זה כאל אירוע מאוד נקודתי. כשאנחנו מסתכלים על הכלכלה ועל העבודה השוטפת שלנו, זה לא הורגש. זה לא הדבר הראשון שדיברנו עליו ביומיום ופשוט ממשיכים הלאה.
"לדעתי, המהומות שקרו היו בהיבט הפוליטי ופחות הכלכלי. זה קומץ של אנשים שלא הסכימו עם תוצאות הבחירות וזה פחות עניין כלכלי של רעב או של אנשים שמגיעים ממעמדות מאוד מסוימים. זה ידוע שבברזיל יש פערים כלכליים גדולים ולולה נבחר כגורם יותר סוציאליסטי, אבל צריך לזכור שהוא אומנם נבחר בסוף אוקטובר, אך הוא הושבע לפני 10 ימים בלבד, אז עדיין אין הצהרות".
עוד טענה סגל, כי "המצב הכלכלי בברזיל נמצא במגמת שיפור. ברזיל הייתה אחת מהמדינות שנפגעו הכי קשה מהקורונה, וכתוצאה מכך היא גם נפגעה כלכלית. יחד עם זאת, השוק רעב להמשיך הלאה ולהתקדם וזה קורה דווקא בצעדים יחסית גדולים. גם בברזיל האינפלציה יחסית גבוהה, אבל זה לא יותר מדי שונה מהמגמות העולמיות".
באשר להשפעה האפשרית של בחירת לולה על יחסי ברזיל-ישראל, אמרה סגל כי "אם יהיו שינויים, הם יהיו פחות גלובליים ויותר במקומות של להרים את המעמדות המתקשים יותר בתוך ברזיל. ברזיל וישראל הן כלכלות משלימות: אנחנו יכולים לייצא טכנולוגיה והם יכולים לייצא סחורות. לכן שתי המדינות שותפות חשובות".