בשיתוף ידיעות הנדל"ן


מה עושים כשפועלי בניין וקבלנים לא מסכימים בנושאים מהותיים? איך פותרים בצורה נכונה סכסוכים שעלולים להשפיע על הפרויקט כולו? מה תפקידה של ההסתדרות בכל זה? ומה היא הוועדה הפריטטית הפועלת בתחום הבנייה? יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות וממלא מקום נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, ועוה"ד פאדל בדרנה יועץ משפטי וחבר בוועדה הפריטטית - הגיעו לאולפן ידיעות הנדל"ן כדי להשיב על השאלות הללו.
"בהסכם הענפי שנחתם ב2010- הכנסנו את הנושא של הוועדה הפריטטית", התחיל מיאל והסביר. "מהסיבה שהיו המון תביעות כנגד מעסיקים, ורצינו לבדוק מה הסיבה של התביעות". נסביר כי הוועדה הפריטטית היא ועדה המטפלת במחלוקות הקשורות ליחסי עבודה בין עובד ומעביד, מסלול חלופי לבית הדין לעבודה. בוועדה נציגים של המעסיק והעובד במספר שווה, ותפקידה למצוא פתרון לסכסוך ללא צורך בבית משפט. כאמור, המנגנון פועל במסגרת סכסוכים בענף הבנייה בין עובדים למעסיקים, ולאחר כמה שנים של פעילות מויאל מסביר כיצד כבר מדובר בהצלחה. "בעבר היו תביעות רבות, והיו הולכים לבית הדין לעבודה. שם היו מחכים זמן רב. לפעמים בתביעה של הודעה מוקדמת או פיצוי כזה או אחר היה לוקח לך שלוש שנים. אמרתי - בואו נקים מנגנון ליישוב חילוקי דעות, שיהיו בו נציג ההסתדרות ונציג ההתאחדות - עו"ד פאדל בדרנה מייצג את ההסתדרות בוועדה הזאת - וננסה לבדוק אם זה יעבוד וייקצר את התהליך. ואחד הדברים היפים שקרו, שזו הייתה הפתעה מרעישה.
הגענו למצב שאפילו בתי דין אזורי לעבודה או הארצי שולחים את התובעים ואת הנתבעים לוועדה. למה? כי זה חוסך זמן. כי לפעמים על תביעה של משהו כללי קטן, אתה יכול להמתין זמן רב וצריך לקחת עו"ד שעולה לך המון כסף. גם המעסיק משלם המון ימי עבודה. המנגנון הזה ליישוב חילוקי דעות זכה להצלחה. אפילו בינלאומית".
עו"ד בדרנה הסביר עד כמה מדובר בהליך שחוסך זמן ואיך הוא עובד בפועל: "למנגנון הזה יש שני נציגים. נציג אחד מטעם ההתאחדות ונציג אחד מטעם ההסתדרות. בנוסף, יש לנו גם מזכירת ועדה מטעם הקרן. חובה לפנות לוועדה הפריטטית לפני שפונים לבית הדין. ההליך חוסך כסף רב לשני הצדדים, אם זה לתובע ואם זה לנתבע. ההליך גם חוסך הרבה זמן לשני הצדדים. במקום שתתדיין עכשיו בבית הדין שנה וחצי - שנתיים, בישיבה הראשונה תוך חצי שעה שעה אתה סוגר את התיק. ויש עוד דבר מאוד חשוב. העובד והנתבע נפגשים בוועדה. לפעמים הם מתחבקים לאחר סיום התיק ולעיתים המעסיק גם מבקש מהעובד לחזור לעבודה. בדיוק היום זה קרה. לאחר שסיימנו את התיק וחתמנו על הסכם, המעסיק אמר לעובד 'תשמע מה דעתך שתחזור לעבודה', והעובד ענה 'בסדר גמור אבל לא עכשיו תן לי עוד חודש'". עו"ד בדרנה גם הוסיף כי עד היום דנה הוועדה בלמעלה מ-7,000 תיקים.

"מנגנון שמסייע לצד החלש"

בהמשך התייחס מויאל לעוד מספר יתרונות של הוועדה הפריטטית. "הוועדה מביאה למצב שיהיה שוויון. עוזרת לחלש, למי שאין יכולת להגיע לבית הדין ולממן עו"ד. כשהתחלנו את התהליך הרבה אנשים הרימו גבה, אמרו אז - 'מי יבוא? זה לא יעבוד'. אבל ההפתעה המדהימה היא שמשנה לשנה המספרים גדלים. ב-2021 היה השיא – 1,600 תיקים. חסכנו למדינה בבתי הדין לעבודה כסף, חסכנו למעסיקים כסף, חסכנו לעובדים ימי עבודה - חסכנו לכולם. זו הצלחה אדירה של הוועדה הפריטטית וזה משרת את כולם. זהו מנגנון ליישובי חילוקי דעות שהוכיח את עצמו וזה מצליח ונותן את המענה. הוועדה פועלת מ-2015 ונכון לעכשיו הגענו ללמעלה
מ-7,000 תיקים". עוד סיפר מויאל שהצלחת המנגנון עוררה עניין גם בחוץ לענף, ואפילו מחוץ לארץ: "אנחנו חברים, ההסתדרות, בארגון העולמי של הבניין. שמעו שם על הדבר הזה, כי אנחנו מסייעים גם המון לעובדים פלסטינים, והגיעו בעצמם לראות איך המנגנון הזה עובד. רוצים להעתיק אותו בעולם".
עו"ד בדרנה הוסיף לגבי לוחות הזמנים הקצרים בוועדה לעומת בית הדין: "בבית הדין אתה יכול לחכות לפסק דין שלוש שנים. אצלנו זו ישיבה אחת, חצי שעה או שעה. אנחנו דנים בכל המרכיבים של התביעה, ובכל הזכויות ויש לנו גם ניסיון. מסיימים את זה מהר".
מויאל סיכם וסיפר כי לאור ההצלחה ישנם מקרים שבתי הדין שולחים באופן יזום צדדים בסכסוך לוועדה, גם אם הם לא קשורים לענף. "שופטים התבלבלו ואפילו שולחים לנו נציגים שלא קשורים לענף לטפל בוועדה הפריטטית. רוכבים על ההצלחה. מתחילים עכשיו להעתיק את זה בכל מיני מקומות. גם בעולם. היו כאן משלחות משוודיה ומגרמניה התרשמו מאוד, והם רוצים לבדוק למה בארץ זה תפס".
בשיתוף ידיעות הנדל"ן