בשיתוף אתר "המקצוענים"
אם גם אתם כבר התמכרתם לגינון, הרי שמדי פעם אתם בטח מסתובבים עם המזמרה ועורכים תספורת לצמחים השונים.
על מה חשוב להקפיד מבחינת בטיחות? באילו מקרים מוטב להשאיר את העבודה לכורת עצים מקצועי ומה יש לוודא שהוא עושה בסיום הגיזום, בכדי להגן על הצמחים ועליכם?
בכתבה הקודמת, התמקדנו בגיזום במהלך החורף: מדוע הוא חשוב ואיך יודעים מתי לגזום כל צמח.
בכתבה זו, נרחיב על שלב הביצוע: מה ההבדל בין סוגי הגיזום השונים ואיך להגן על העץ לאחר הגיזום, בכדי שלא ימשוך מזיקים ויפתח מחלות.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם סוגי הגיזום ומהי המטרה של כל אחד מהם?

קיצור ענפים בסכנת שבירה: אם ענפים מסוימים ארוכים מדי והם עלולים להישבר, מוטב לקצר אותם. בכל פעם, כדאי לקצר עד שליש מאורך הענף, על מנת לאפשר לו להתחדש בקלות רבה יחסית.
קיצור והתאמה לעיצוב ולמעבר נוח בשבילים: אם ישנם ענפים בולטים שלא מתאימים לצורת העיצוב שבחרתם לגינה שלכם, בהחלט ניתן לקצר אותם.
זה רלוונטי גם לענפים בולטים המפריעים למעבר בשבילים. גם במקרה זה, בכל פעם נכון לקצר עד שליש מאורך כל ענף.
הסחה המיועדת להשפיע על כיוון הצמיחה: סוג זה של גיזום מיועד לכוון את צמיחת השיחים או העצים לכיוון הרצוי לנו. ניתן לקצר את הענפים בצדדים, ובכך לעודד התפתחות של ענפים מרכזיים.
לעומת זאת, ניתן לקצר את הענפים המרכזיים, ובכך לעודד את התפתחותם של ענפים לצדדים. בכך, יוצרים נוף צר לגובה או נף רחב, בהתאם לצרכים ולהעדפה האישית.
דילול שנועד להכניס אור ואוויר אל מרכז הצמח: גיזום של ענפים שלמים עד לבסיס שלהם, מאפשר צמיחה של ענפים חדשים, שבהמשך יחליפו את הענפים הבוגרים יותר. בכך, מתאפשרת חדירה של אור ואוויר אל מרכז הצמח.
גיזום מסיבי שמטרתו חידוש הצמח: גיזום מסוג זה מביא להחלפת כל הנוף של הצמח. בגיזום למטרת חידוש למעשה גוזמים את כל הענפים של הצמח עד לבסיס שלהם, או שמשאירים ענפים קצרים במיוחד (באורך של 10-30 ס"מ בלבד).
גיזום זה, מתאים לחידוש של שיחים מנוונים. בגלל שזהו גיזום משמעותי, צריך להיזהר מאוד ולבצע אותו במיומנות, ורק בעונה המתאימה לכך (לרוב בסוף החורף) בהתאם לסוג הצמח.

על מה חשוב להקפיד במהלך הגיזום?

אם אתם גוזמים בעצמכם, יש כמה כללים שכדאי להיצמד אליהם למען בטיחותכם ולצורך שמירה על הצמחים והעצים שלכם.
עבדו רק עם כלים חדים: אם המזמרה או המסור לא מושחזים מספיק, מוטב להשקיע בהשחזתם. בכך, לא רק תחסכו זמן ומאמץ, אלא גם פחות תסתכנו עם הפעלת כוח ותנופה מסוכנת שיכולה לגרום לכם להיפגע מהם.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
התאימו את כלי הגיזום לסוג הצמח, לעובי הענף ולקשיחות שלו. זה לא רק עניין של נוחות העבודה, אלא האופן שבו הענף ייגזם.
ככל שהכלי יתאים יותר, כך הגיזום יהיה חלק יותר וימנע שבר שיתייבש וימשוך מחלות ומזיקים אליו. בסיום, שמרו על כלי הגיזום היטב: נקו אותם, מרחו עליהם שמן ואחסנו אותם בסביבה יבשה, על מנת שלא יחלידו.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גזמו בזהירות רבה, כשאתם עומדים על משטח יציב וערניים: שמרו על היד שמחזיקה את כלי החיתוך (מזמרה או מסור), רחוק מהיד שמחזיקה את הענף אותו אתם גוזמים.
מקמו את עצמכם כך שהמסור או המזמרה יפנו לכיוון הרחוק מהגוף שלכם, ובעת הפעלת לחץ עליהם התנועה לא תמשיך לכיוון הגוף שלכם.
לא תמיד קל להעריך את עוצמת התנופה, וכשיד אחת אוחזת משקל כבד והשנייה אוחזת בכלי, עוד יותר קל לאבד שיווי משקל. אל תעמדו במיקום שהענף שנגזם עומד ליפול, ובוודאי שאל תשבו או תישענו עליו.

מה חשוב מאוד לעשות בסיום הגיזום?

טפלו בפצעי הגיזום: בייחוד אם גזמתם ענפים עבים של העץ, חשוב למרוח את פצע הגיזום במשחת גיזום מקצועית שתפקידה לכסות את הפצע עד שיגליד ולמנוע מצב של התייבשות הענף או חדירת של מזיקים והתפתחות מחלות.
הגנו על הצמחים לאחר הגיזום מפני קור או שמש ישירה חזקה מדי: אם אתם גוזמים מהלך העונה הקרה, חשוב מאוד להגן עליהם מפני קור, ולצבוע אותם בלובן. כמו כן, אם אתם גוזמים בצורה אגרסיבית בשבועות של שרב כבד, השתדלו להצל את העץ עם רשת צל, ובכך תגנו עליו מפני כוויות בסמוך לגיזום.
הרחיקו את הגזם או רסקו אותו והשתמשו בו לחיפוי קרקע: השארת הגזם בשטח החצר שלכם לאורך זמן, לא רק מהווה מפגע בטיחותי לעוברי אורח, אלא גם יכולה לגרום להתפתחות ולהפצת מזיקים שיהרסו את הצמחים בחצר שלכם.
הקפידו על פינוי הגזם ביום הפינוי שנקבע לרחוב שלכם (ניתן בקלות לבדוק זאת מול הרשות המקומית), או הובילו את הגזם לנקודת פינוי מורשית.
אפשרות נוספת היא ליהנות מהגזם לחיפוי ערוגות בגינה. לשם כך יש לרסק אותו במרסקת גזם, ולפזר אותו על קרקע חשופה. בכך, לא רק תשיגו מראה מוקפד יותר אלא תמנעו צמיחה של עשבייה ותגנו על הקרקע מפני איבוד מהיר של לחות.
מעוניינים לדחות את הגיזום הבא? הימנעו מהשקיה מרובה ומדישון יתר: אם נמאס לכם לגזום את הצמחים בתדירות גבוהה, הימנעו מהשקיית יתר שלהם ואל תמהרו לדשן אותם.
עודף מים ודשן, יגרמו לצמיחה מהירה מאוד, ולא תמיד הכרחיים. צמחים יכולים להתפתח בצורה תקינה גם ללא כמות גדולה מדי של מים ודשן.

זקוקים לגיזום מורכב יותר או לכריתת עץ? אלו הדברים שכדאי לבדוק לפני

חברות גינון טובות שבהן יש גם גוזמים מקצועיים, יכולות לשלב את הגיזום כחלק מהטיפול החודשי בגינה שלכם. ישנן חברות שמתמחות בגיזום עצים. ישנם עסקים שמתמחים בשירותי כריתת עצים, לרבות דילול וגיזום של עצים גדולים. ישנם כאלו שמתמחים בניקוי וכריתת עצי דקל, שהיא מיומנות מאד ספציפית.
אם מדובר בכריתה, שהיא מעבר לגיזום, הרי שתצטרכו לעמוד בדרישות החוק לגבי קבלת היתרים מהרשות המקומית. כמו כן, יש כמה דברים שחשוב לוודא לפני שמזמינים כורת עצים.
ראשית, ודאו שיש לכורת העצים ביטוח. למרבה הצער, עדיין לא קיים שום חוק במדינה שמחייב את כורתי העצים ברישיון או הסמכה מיוחדת. לכן, הפרמטר הכי חשוב שעליכם לבדוק הוא הביטוח. מכיוון שמדובר בעבודה שעלולה לסכן הן את כורת העצים והן את עוברי האורח, עליכם לוודא מראש שיש לו ביטוח שיכסה את כל הצדדים בתרחיש כזה.
בדקו מראש מה המחיר: מכיוון שיש מגוון רחב של סוגי עצים בגדלים שונים, טווח המחירים הוא מאוד רחב.
לפני שאתם מזמינים את כורת העצים, שלחו לו תמונה של העץ על מנת שיוכל להעריך מרחוק את המחיר. לאחר מכן, השוו את המחיר הזה עם המחירונים הנהוגים בתחום.
ודאו שהמחיר כולל מע"מ: ודאו שהמחיר שאתם מקבלים בטלפון מכורת העצים הוא כולל מע"מ, אחרת תצטרכו לשלם את התוספת בתום העבודה.