המשבר בענף השיפוצים: עמותת "דף חדש", המייצגת כ-160 תאגידי כוח אדם מורשים בענף הבנייה והשיפוצים, פנתה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, בדרישה דחופה להסדיר את מסלול ההבאה הפרטית (B2B) לענף השיפוצים, בעקבות מה שהיא מגדירה "כישלון מתמשך של מסלול ההבאה הבילטרלי (G2G)".
המסלול הבילטרלי מבוסס על גיוס עובדים באמצעות הסכמים בין ממשלות, כאשר למעסיקים בישראל אין אפשרות לבחור מראש את העובדים או לסנן אותם מקצועית. לעומתו, במסלול ההבאה הפרטית התאגידים והמעסיקים מאתרים, בוחנים ומגייסים עובדים בהתאם לצורכי הענף והכישורים הנדרשים.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה תאונות בנייה
אילוסטרציה תאונות בנייה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
על פי הנתונים שהועברו למשרד הבינוי והשיכון, מתוך כ-1,000 העובדים הראשונים שהגיעו לישראל במסגרת המסלול הבילטראלי לענף השיפוצים, למעלה מ-20% כבר ברחו ממעסיקיהם. במקביל, יותר מ-1,000 עובדים נוספים שאושרו במסגרת המכסות הקיימות כלל לא נמשכו על ידי התאגידים, בשל חוסר התאמה מקצועית ואכזבה קשה מרמת העובדים שהגיעו עד כה.
לטענת העמותה, ענף השיפוצים והשיקום דורש עובדים מיומנים ומקצועיים בתחומי הגמר, השיקום והתחזוקה, אולם העובדים המגיעים במסגרת המסלול הבילטראלי אינם מספקים מענה לצרכים אלו. כתוצאה מכך, קבלנים ותאגידים נמנעים ממשיכת עובדים נוספים במסגרת המסלול, בעוד המחסור בכוח אדם מקצועי בענף ממשיך להחריף.

"לאפשר הפעלת מסלול הבאה פרטי"

עוד מציינים בעמותה כי כבר בשנת 2024 אושרה מכסה של 2,000 עובדים לענף השיפוצים במסגרת מסלול ההבאה הפרטית, אך הליכי ההקצאה טרם הושלמו, למרות שהתאגידים שילמו את כלל האגרות והערבויות הנדרשות.
מעמותת "דף חדש" נמסר כי היא קוראת למשרד הבינוי והשיכון להשלים באופן מיידי את פרסום הוראות ההקצאה ולהפעיל את מסלול ההבאה הפרטית, שלדבריה יאפשר הבאת עובדים מקצועיים ומנוסים וייתן מענה מיידי למצוקת כוח האדם בענף.
ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוציםערן סיבצילום: יוסי רוזנבויים
ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, מסר: "המציאות בשטח מוכיחה שהמסלול הבילטרלי אינו נותן מענה לצורכי ענף הבנייה והשיפוצים. כאשר יותר מ-20% מהעובדים שהגיעו כבר ברחו ממעסיקיהם, וכאשר למעלה מ-1,000 עובדים כלל אינם נמשכים על ידי התאגידים בגלל חוסר התאמה מקצועית, אי אפשר להתעלם מהכישלון. ענף השיפוצים נמצא בחזית השיקום של ישראל, והמדינה חייבת לאפשר באופן מיידי את הפעלת מסלול ההבאה הפרטית והבאת עובדים מקצועיים לענף".

"פועלים להגדלת היקף העובדים"

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "משרד הבינוי והשיכון פועל באופן רציף להגדלת היצע העובדים בענפי הבנייה והשיפוצים, ומאז פרוץ המלחמה גדל משמעותית היקף העובדים הזרים בענף, כאשר כיום פועלים בישראל כ-70 אלף עובדים זרים בענפי הבנייה והשיפוצים, בהם כ-1,000 עובדים שהגיעו לענף השיפוצים במסגרת המסלול הבילטרלי.
"מבלי להיכנס לטענות ביחס למסלול הבילטרלי, שממשיך לספק עובדים מקצועיים לענף, המשרד ממשיך לפעול להרחבת ההסכמים הבילטרליים עם מדינות נוספות ולהגדלת היקף העובדים המגיעים לישראל, כחלק מהמאמץ לשמור על הרציפות התפקודית של הענף. בנוסף, נדגיש כי בענף השיפוצים קיימת כיום מכסה מאושרת ומסלול מוסדר להבאת עובדים גם במסלול הפרטי, והמשרד העמיד את כלל הכלים והנהלים הנדרשים לצורך מימושו.
"יחד עם כלל שותפינו בממשלה ובהתאחדויות פועל המשרד להגדלת כוח האדם בענף, ולנוכח הצורך המשמעותי בעובדים קיימת חשיבות למיצוי כלל המסלולים להבאת כוח אדם לענפי הבנייה והשיפוצים".