האם קוקה קולה תפסיק לגרור את המדינה לבתי משפט כפי שקרה במשך שנים ותשלם סוף סוף את הקנס שהוטל עליה על ניצול מעמדה כמונופול ופגיעה בתחרות? בית הדין לתחרות קבע היום (ג') כי הוא דוחה את רוב הערר שהגישה הבעלים של קוקה קולה ישראל, החברה המרכזית למשקאות קלים.
ברשות לתחרות מסרו כי: "בית-הדין לתחרות דחה את מרבית טענותיה של החברה המרכזית וקבע כי החברה המרכזית ניצלה את מעמדה המונופוליסטי לרעה והפרה הוראות שניתנו לה, צו מוסכם שנעשה איתה וכן תנאים שבהם הותנה מיזוגה עם חברת נביעות. כזכור, הממונה הטילה על החברה המרכזית עיצום כספי בסך כ-39 מיליון שקל. לפי פסק הדין, סכום זה יוקטן במידה מסוימת, כפי שיחושב במועד מאוחר יותר".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
קוקה קולה העולמית
קוקה קולה העולמית
קוקה קולה
(צילום: shutterstock)
נזכיר כי הקנס המנהלי הוטל על החברה על ידי הממונה לשעבר על התחרות מיכל הלפרין ב-2017, כלומר לפני 6 שנים. החברה הצליחה לצמק אותו מ-62.7 מיליון שקל ל-39 מיליון שקל וכעת יוקטן שוב לכ-30 מיליון שקל.
הסיפור החל בחקירה שנפתחה לפני כמעט עשור - ב-2014. החברה, שמחזיקה במותגים פריגת, קרלסברג ונביעות בין היתר, נחשדה בהפרת צו מוסכם שחתמה עליו, בהפרת תנאי מיזוג עם חברת נביעות ובניצול מעמדה כדי לקדם את מוצרי מחלבת טרה שגם היא בבעלותה.
החשדות עלו כשגורמים בחברה התנו מכירה בהנחה של מוצרי קוקה קולה במכירת מוצרי טרה, ברשתות קמעונאיות ובתי קפה. בשוק הקר (ברים לדוגמא) נחשדה כי ניצלה את המונופול שלה במוצרי קוקה קולה כדי לחייב קנייה של מוצרי משקאות קלים שהיא מייצרת, שם היא לא מונופול. החברה לכאורה איימה בביטול הנחות והוצאת מקררים מבתי העסק, ועוד נחשדה החברה בחיוב רכישת סל מוצרים האסור על מונופול, דחיקת מתחרים ופגיעה בייבוא מקביל.
מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים נמסר: "בית הדין לתחרות קיבל חלק מטענות החברה המרכזית בערר שהגישה על החלטת רשות התחרות להטיל על החברה עיצומים מנהליים. פסק הדין בערר מפחית את גובה העיצומים שהוטלו על החברה על ידי הרשות בשנת 2017.
"יצויי כי זו הפעם  השלישית בה מופחת סכום העיצום שהוטל על החברה המרכזית וזאת בעקבות שימועים ובעקבות הערר הנוכחי. החברה שוקלת את המשך צעדיה בנוגע לשאר טענותיה שנדחו".