חקלאים ממושב צופר שבערבה תובעים את חברת "הזרע" בגין נזקים כספיים בסכום של כ-8.5 מיליון שקל. על פי כתב התביעה, החברה שיווקה לחקלאים זרעים שאינם מתאימים לגידול, ולכן לא ניתן היה לשווק את העגבניות לרמי לוי בשל מוצקות נמוכה, משקל גבוה מדי (חצי ק"ג לעגבניה) וחיי מדף נמוכים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי)
החקלאים מעבדים שטחים חקלאיים של כ-400 דונם ומגדלים עגבניות מזה שנים. בשנת 2020-2021 גידלו את העגבניות של החברה מסוג "קלוני" בהיקף של כ-200 דונם. בשנת 2016 התקשרו עם רמי לוי לספק לו ירקות שהם מגדלים, ולקראת העונה של 2021-2020 התחייבו לספק לו עגבניות במשקל של 25-27 טונות מדי יום. העגבניות היו צריכות להיות איכותיות, במשקל של 230-300 גרם ובעלות חיי מדף ומוצקות גבוהה. זאת מכיוון שעגבניות רכות לא נרכשות על ידי הצרכן.
2 צפייה בגלריה
הפגנה של חקלאים נגד הרפורמה של אביגדור ליברמן על פתיחת שוק חופשי וביטול המכסים בחקלאות
הפגנה של חקלאים נגד הרפורמה של אביגדור ליברמן על פתיחת שוק חופשי וביטול המכסים בחקלאות
חקלאים במושב צופר
(צילום: ראובת רבין, מושב צופר , הערבה התיכונה)
על פי כתב התביעה, חברת הזרע שיווקה לחקלאים זן שמחירו יקר בפער של עד כ-62% מזנים אחרים בשל הטענות לאיכותו הגבוהה לכאורה והתאמתו לאזור הגידול ולרשתות השיווק. את זן ה"קלוני" שיווקו לחקלאים כמתאים לגידול בערבה: "במיוחד בשבילכם בערבה, מינימום עבודה - מקסימום יבול". בתביעה נטען כי בשל הכשל בזרעים, לא ניתן היה לספק לרשת רמי לוי את התוצרת לה התחייבו והרשת נאלצה לייבא באותה עונה עגבניות מטורקיה.
לטענת התובעים, כתוצאה מהכשל בזנים, נאלצו התובעים לפסול עוד לפני השיווק תוצרת במשקל של כ-478 טונות, ועוד כ-100 טונות נפסלו לשיווק על ידי רמי לוי לאחר המשלוח. לאחר מכן נאלצו התובעים לעקור את יתרת השטחים, וכך ירדו לטימיון גידולים פוטנציאלים נוספים של כ-1,500 טון, בהיקף מיליוני שקלים.
התביעה הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז באמצעות עורכי הדין אייל בר אליעזר וקרין דיאמנט פורת ממשרד בלטר גוט אלוני ושות', המייצגים את החקלאים מהערבה.
חברת הזרע מסרה בתגובה: "הזרע סידס היא חברה בינלאומית מובילה בתחום טיפוח, יצור ומכירה של זרעי ירקות; מדובר בחברה ותיקה ומוערכת בתעשייה הישראלית והעולמית הידועה באיכות הגבוהה של מוצריה. חברת הזרע משקיעה משאבים עצומים על מנת לספק לכלל לקוחותיה זרעים איכותיים שעברו בקרת איכות קפדנית, והדבר נכון גם לגבי זרעים מזן העגבנייה קלוני.
"החברה מוקירה את המגדלים והמשתלות ועושה כל שלאל ידה על מנת להעמיד בידיהם זרעים איכותיים שיבטיחו תוצרת חקלאית משובחת. כך בכלל וכך בפרט גם בעניינם של התובעים. יבול לא מוצלח יכול להיות תוצאה של גורמים רבים; זאת יודע כל חקלאי. פניית התובעים נבדקה על ידי חברת הזרע ונמצא כי אין בסיס לטענות התובעים וכי לא נפל כל פגם בזרעים. החברה מסרה זאת לתובעים וצר לנו כי בחרו להגיש תביעה לבית המשפט ובזמן סמוך לאחר מכן מיהרו לפרסמה באמצעי התקשורת. החברה לא תיגרר לקרב תקשורתי ותציג את מסכת טענותיה בבית המשפט ולא במסגרת כתבות באמצעי התקשורת".