שטראוס צומחת במכירות אבל נשחקת ברווחיות: החברה רשמה הכנסות של 2.67 מיליארד שקל ברבעון השלישי, גידול של 7.3% לעומת הרבעון המקביל, כאשר בישראל נרשמה עלייה של 20% במכירות. יחד עם זאת, הרווח נקי ברבעון הסתכם ב-120 מיליון שקל לעומת 35 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - אלא שברבעון המקביל ב-2022 סבלה החברה מריקול ענק בעקבות סלמונלה במפעל השוקולד, שהושבת. לכן, אם משווים את הרווח ברבעון השלישי של השנה לרבעונים המקבילים ב-2020 וב-2021 החברה עדיין לא חזרה לממדי הרווחיות שלה בעבר - ברבעון השלישי ב-2021 הרווח הנקי הסתכם ב-204 מיליון שקל וב-2020 עמד הרווח ברבעון המקביל על 150 מיליון שקל.
שיעור הרווח הגולמי ברבעון הנוכחי עמד על 32% לעומת 29.9% ברבעון המקביל אשתקד, אולם ברבעון המקביל בשנת 2021 שיעור הרווח הגולמי עמד על 36%. שיעור הרווח התפעולי הרבעון האחרון עמד על 8% - כפול מהשנה שעברה, אך פחות מברבעון השלישי בשנת 2021, אז עמד הרווח על 13.1%.
1 צפייה בגלריה
שטראוס
שטראוס
שטראוס
(צילום: shutterstock)
חלק מהשחיקה ברווחיות נובעת כתוצאה מעלייה בחומרי הגלם. למשל, מחיר קפה מסוג רובוסטה הגיע לשיא כל הזמנים, אחרי עלייה של 26%. מאידך, מחיר הערביקה ירד לעומת השנה שעברה. עוד גרמה לשחיקה השפעת האינפלציה של שער החליפין.
הגידול במכירות בישראל בא לידי ביטוי ברבעון האחרון בנתח השוק של שטראוס מסך שוק המזון (לפי נתוני סטורנקסט) שהגיע ל-12% בהשוואה ל-10.3% אשתקד. שטראוס ישראל סיימה את הרבעון עם הכנסות של 1.08 מיליארד שקל, כאמור צמיחה של 20% בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד.
בחלוקה למגזרים, במחלבות נרשמה עלייה במכירות בשיעור של 10%, שנבעה מעליות מחירים ברבעון קודם והגדלת נתח שוק. הרווח התפעולי של המחלבות עלה ב-53% בהשוואה לרבעון הקודם. מכירות מגזר הממתקים "תענוג והנאה" גדלו ב-70% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שבו בוצע הריקול, אך רשמו הפסד תפעולי של 8 מיליון שקלים בשל עלויות החזרה לפעילות המפעל ועלייה במחיר חומרי הגלם כמו הסוכר, הקקאו וכו'. נתח השוק של המגזר לא חזר לקדמותו, ועמד ברבעון האחרון על 24% לעומת 27%, וזאת בגלל התגברות התחרות בשוק. גם במכירות הקפה בישראל נרשמה עלייה של 5% במכירות.
בפעילות בחו"ל: שטראוס קפה רשמה ירידה בסך 3.6% בהכנסות, שהסתכמו ב-1.278 מיליארד שקל, וירידה של 50% ברווח התפעולי, בעיקר בגלל התגברות התחרות בברזיל והמחירים הגבוהים של הקפה הירוק (חומר הגלם). שטראוס מים מסכמת את הרבעון עם הכנסות בסך 221 מיליון שקל - הגבוהות ביותר שלה אי פעם, עם צמיחה של 5%, אבל ירידה ברווח התפעולי של 17% מול הרבעון המקביל, בגלל השפעת האינפלציה על שער החליפין.
חברת סברה רשמה התאוששות במכירות לאחר שהמפעל היה סגור ברבעון מקביל בגלל דרישות מנהל המזון האמריקני - וחזרה ל-40% נתח שוק, אולם בשיאה החזיקה ב-60% נתח שוק. החברה רשמה ברבעון רווח תפעולי של 35 מיליון שקל אבל כתוצאה מתשלום דמי ביטוח בגין נזקים שנגרמו למפעל אילולא הביטוח, החברה היתה מסיימת בהפסד. סברה סובלת מתחרות גוברת מצד מתחרים ובעיקר מכניסת מותגים פרטיים של רשתות השיווק לתחום, שמקטינות את חלקה על המדף. בשטראוס מעריכים כי סברה לא תחזור לנתחי השוק שהיו לה בעבר.
שי באב"ד, מנכ"ל שטראוס, אמר: "רבעון סביר. אנחנו נמצאים בסיטואציה שבה ההכנסות שלנו צומחות ב-7%, אבל אנחנו עדיין נשחקים ברווחיות בגלל עלייה משמעותית במחירי התשומות". ביחס למלחמה, אמר באב"ד כי "המלחמה משפיעה עלינו, יש לנו עובדים שנרצחו או נחטפו, המון עובדים שפונו מבתיהם ומפעלינו בדרום עדיין עובדים בתפוקות של 80% (יד מרדכי, מפעל החטיפים בשדרות ומפעל הירקות בברור חיל). עם זאת, ההשפעה לא מהותית כרגע".

דיפלומט שוב מתריעה על עליית מחירים

אתמול בערב פורסמו גם הדוחות הכספיים של דיפלומט לרבעון השלישי של 2023. היבואנית סיכמה את הרבעון עם עלייה במכירות של 13.9% ל-863.7 מיליון שקל, אך הציגה גם היא שחיקה ברווח הנקי שהגיעה ל-19%, כך שהרווח הסתכם ב-21.5 מיליון שקל.
בתוך כך, התריעה דיפלומט בדוחות כי ייתכן שתייקר את מוצריה ב-2024: "למיטב ידיעתה של החברה, חלק מספקיה מתכוון להמשיך בהעלאות המחירים במהלך 2024, משכך ולאור הימשכות היחלשות השקל אל מול היורו והדולר, החברה צופה כי תיאלץ להעביר התייקרויות אלה ללקוחותיה, שאם לא - תהיה לכך השפעה מהותית על תוצאותיה הכספיות", כתבה דיפלומט בדו"ח.
דיפלומט ציינה כי במהלך הרבעון השלישי התמודדה עם עליות מחירי המוצרים שהיא מייבאת, ובשל החלטתה לדחות את העלאות המחירים לצרכן ברבעון הרביעי בעקבות המלחמה שפרצה בישראל, רווחיותה הגולמית של החברה על חלק ממוצריה נשחקה.