בעולם הכדורסל יש מושג שנקרא "מרץ המשוגע", שבו מתקיים טורניר המכללות בארה"ב. בישראל זה תיאור מדויק למה שקרה החודש בתחום הסייבר שבו שלוש חברות ישראליות נמכרו בכ-900 מיליון דולר. הראשונה להימכר היתה פלואו סקיוריטי (Flow Security), שנרכשה על ידי קראודסטרייק בכ-200 מיליון דולר, ובשבוע שעבר נרכשו עוד שתי חברות סייבר ישראליות צעירות בכ-350 מיליון דולר כל אחת: ג'ם סקיוריטי (Gem Security) נרכשה על ידי חברת Wiz ואבאלור (Avalor) נרכשה על ידי ענקית הסייבר האמריקאית זיסקלייר.
פלואו סקיוריטי היא החברה הוותיקה מבין השלוש. היא הוקמה ב-2021 ונמכרה במחיר מעט נמוך משתי האחרות אך גייסה 13 מיליון דולר בלבד ומייסדיה ג'ונתן רויזין (מנכ"ל) ורום אשכנזי (CTO) צפויים על פי הערכה לרשום גם הם אקזיט של מעל ל-50 מיליון דולר לכל יזם. שתי החברות האחרות הוקמו ב-2022, והן רק בנות מעט יותר משנתיים. לפיכך הן לא הספיקו לגייס הרבה כסף ולדלל את בעלי המניות ובעיקר את מייסדי החברות.
2 צפייה בגלריה
עובדי ג'ם סקיוריטי
עובדי ג'ם סקיוריטי
עובדי ג'ם סקיוריטי
(צילום: עדי לם)
על פי הערכה בשתי החברות מחזיקים חמשת המייסדים בכ-10%-15% מהמניות, ולצד הסכום המשמעותי שיקבל כל אחד מהם בעקבות העסקה הם צפויים להיות מתוגמלים במניות של החברה הרוכשת. במקרה של זיסקלר מדובר על מניות בחברה ששווה כיום 30 מיליארד דולר, ובמקרה של חברת Wiz מדובר על מניות בחברה שאמורה לצאת להנפקה משמעותית בתוך שנתיים לכל היותר.
ג'ם סקיוריטי פיתחה יכולות זיהוי ותגובה לאיומים בענן (Cloud Detection and Response או CDR). החברה הוקמה במסגרת מודל הקמת החברות של Team8, על ידי אריה זילברשטיין (מנכ"ל), רון קוניגסברג (סמנכ"ל טכנולוגיות) ואופיר ברוקנר (סמנכ"ל מוצר). מייסדי החברה הכירו ביחידה 8200. בהמשך עבדו יחד זילברשטיין וברוקנר בחברת סיגניה, שנמכרה לקרן טמאסק. התוצאה של המכירה זמן קצר אחרי שהחברה נוסדה היא שגם כאן שלושת מייסדי החברה יקבלו סכום שנע בין 70-50 מיליון דולר כל אחד, וגם קבוצת Team8 תזכה להחזר משמעותי תוך זמן קצר מאחר שהיא בעלת המניות העיקרית בחברה. המכירה היא בעסקת מזומן שבה המשקיעים והמייסדים מקבלים את כל התשלום על העסקה במיידי ובמזומן.
הטכנולוגיה של אבאלור מאפשרת לחבר בלחיצת כפתור את כלל נכסי הדאטה של החברה - מכלי אבטחה ועד תוכנות ניהול כוח אדם - לדשבורד אחד, ללא מגבלה על כמות או סוג הדאטה. הרכישה תאפשר לזיסקלייר למנף את כמויות הדאטה האדירות שהיא מעבדת (כ-400 מיליארד טרנזקציות ביום) בפלטפורמת אבטחת הענן שלה, לחבר אותן לתמונה אחידה. זיסקלר שהעלתה פעם אחר פעם את הסכום שהציעה בעבור אוואלור. התוצאה היא ששני המייסדים, רענן רז, מנכ"ל החברה, וכפיר תשבי, המשמש כסמנכ"ל טכנולוגיות ראשי יקבלו על פי הערכה כ-70-60 מיליון דולר כל אחד, וגם קרן סייברסטארטס שהשקיעה בחברה בשלבים מוקדמים תרשום תשואה של לפחות פי 10 על השקעתה.
לדברי ליאור סיימון, שותפה בקרן סייברסטארטס, שליוותה את אבאלור "הסייבר חזק מתמיד, קונסולידציה תמיד היתה בשוק. חברות רצו להרחיב פלטפורמות וחלק מהרכישות היו של חברות עם הכנסות משמעותיות של עשרות מיליוני דולרים, חלקן צעירות מאוד. זו התפתחות טבעית של השוק. זיסקלייר היו מאוד אסטרטיביים וידעו מה הם רוצים והיתה להם תזה שלמה שהם צריכים לפתור בעיה ואבאלור תהיה הפתרון עבורם. זו חברה שהיתה צומחת מדהים גם בלעדיהם אבל היא תמשיך לצמוח שם. יש עדיין מקום לחברות להפוך להיות משמעויות, יש התפתחויות של שווקים בתחום הסייבר שצריכים פתרונות משמעותיים שהם לא ספין-אוף של מוצר קיים. נמשיך לראות גם חברות ותיקות שלא יידעו לספק פתרון ראוי אלא וחברות סייבר שיצליחו לספק אותו: למשל אם אתה צריך פתרון דאטה סקיוריטי לא בטוח שחברה גדולה תשיג אותו ודווקא חברה טריה שיודעת רק את זה - היא לעיתים הפתרון המדהים".
לצד הרכישות המשמעותיות שהיו בתקופה האחרונה יש גם חברות שחזרו לגייס סכומים גבוהים מאוד בשווים שמזכירים את 2021. חברת הסייבר סיירה (Cyera) מתכוונת להשלים בתקופה הקרובה גיוס של 200 מיליון דולר בשווי של 1.5 מיליארד דולר - פי 3 משוויה הקודם ב-2023.
2 צפייה בגלריה
מייסד Wiz אסף רפפורט
מייסד Wiz אסף רפפורט
Wiz של אסף רפפורט רכשה את ג'ם סקיוריטי
(עומר הכהן)
סיימון אינה מתייחסת לגיוס של החברה אבל אומרת "סיירה צומחת באופן מדהים ומוכיחה שיש ביקוש אדיר בשוק לפתרונות ספציפיים, ומוכנים לשלם על זה הרבה כסף. בסייבר מרגישים עוצמה רבה של משקיעים ורוכשים. החדשנות בשוק הזה ממשיכה לקרות עם שינויים, ובעיקר עם התפתחות הבינה המלאכותית שמביאה איתה הרבה בעיות מאוד חדשות שצצות, ומולידה סביבה מוצרים ואפליקציות רבות שייגעו בכל תחום הקשור בסייבר אל מול ה-AI. זכות הקיום של סייבר סקיוריטי היא רק בזכות חדשנות שנוצרת במקומות אחרים - ולכן נראה את הסייבר גם שם".
על השאלה האם לדעתה צפויים עוד אקזיטים בשנה הקרובה השיבה סיימון: "אני מניחה שיהיו עוד אקזיטים בסייבר ב-2024 היכן שחברה משמעותית רוצה דריסת רגל ואין לה את המשאבים והיא מאחרת לשוק, היא תרצה לעשות רכישה. היא תגיע לכאן. היכן שיש כמה חברות בקטגוריה זה לא יישאר כך לעד - חלקן יירכשו ומעט מהן ימשיכו לצמיחה משמעותית".
לדברי שי ניסן מישל, שותף בקרן מרלין ונצ'רס, המשקיעה בחברות סייבר בתחילת דרכן: "השוק נמצא היום בתהליך של מירוץ חימוש וקונסולידציה. חברות טכנולוגיה גדולות מתחרות אחת בשנייה על רכישת הטכנולוגיות המבטיחות והחדישות ביותר כדי לשמור על עצמן רלוונטיות לשוק ולתחרות, מתוך הבנה שגם לסטארט-אפים עצמם יש שוק גדול - והן רוצות לשלוט גם בו. מירוץ החימוש הזה מאפשר לחברות הגדולות להגדיל מכירות אצל הלקוחות באמצעות מתן מחירים תחרותיים.
"ניקש ארורה, מנכ״ל פאלו אלטו, דיבר לפני כמה חודשים על כך ששם המשחק הוא קונסלידציה ונתן משנה תוקף לעניין. דוגמה לעניין הזה יכולה להיות רכישת חברת סייבר מסוימת ומיד אחרי כך לתת את המוצר חינם ללקוחות החברה הרוכשת. חברות גדולות שנערכות למצב החדש ורוצות לקחת חלק פעיל בתחרות היום יצטרכו לרכוש יכולות, וזאת מתוך הנחה שהסייבר ימשיך להיות תחום חם ויצמח לא מעט בשנים הקרובות".