בנק ישראל הודיע היום (שלישי) כי החל מהשקת המערכת המקוונת למעבר קל יותר בין בנקים בספטמבר 2021 ועד לסוף נובמבר 2022 הוגשו סה"כ כ-96,000 בקשות למעבר מבנק לבנק, כאשר בפועל כ-67 אלף לקוחות עברו בנק באמצעות המערכת המקוונת.
בהתאם לעדכון האחרון לפיו 40 אלף לקוחות עברו בנק באמצעות המערכת עד חודש יוני האחרון, נראה שבחמשת החודשים מאז עברו רק 27 אלף לקוחות נוספים. קצב של קצת יותר מ-5,000 לקוחות בחודש. במהלך התקופה הזאת הבנקים לא גלגלו את העלאות הריבית לפיקדונות והגדילו את רווחיהם במיליארדי שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
(צילום: רויטרס, עמית שעל)

מדובר ברפורמה למעבר מקוון בין בנקים שיצאה לדרך כאמור בספטמבר 2021, שמאפשרת ללקוחות ללחוץ על "כפתור" ניוד בכל אתר/אפליקציה של בנק ולהתנייד לכאורה בקלות: חשבון הבנק הישן נסגר וכל החשבונות והחיובים עוברים לחשבון הבנק החדש בפורמט "עקוב אחרי", מבלי שהלקוח צריך לעדכן את הגופים המחייבים (למשל הוראות קבע) והמזכים (למשל משכורת) במעבר. יחד עם זאת, העברת פיקדונות, חסכונות, משכנתאות והלוואות, מטופלים פרטנית מול הבנקים.
לפי בנק ישראל, מתוך כ-28 אלף בקשות הניוד שהוגשו אולם לא הושלמו בפועל נכון לסוף ספטמבר – 35% בוטלו ביוזמת הלקוח, כאשר ביטולים אלו נבעו בעיקרן מפעולות שימור של הבנקים ומהצעות לשיפור תנאי ניהול החשבון שהובילו את הלקוחות לבטל מיוזמתם את בקשת המעבר.
מתוך 65% מהבקשות לניוד שבוטלו ביוזמת הבנקים, כ-47% מהן נדחו מסיבות טכניות שונות (כגון אין זהות בעלים, מספר חשבון אינו קיים או חשבון אינו פעיל וכיו"ב), כ-38% נוספים נדחו מכיוון שהלקוח לא הסדיר את התחייבויותיו בבנק שאותו הוא מעוניין לעזוב וכ- 11% נוספים הינם מקרים בהם קיימת מניעה או מורכבות משפטית לביצוע הניוד באמצעות המערכת המקוונת.
בבנק ישראל מציינים כי במסגרת שירות "עקוב אחרי", אשר מאפשר ניתוב של חיובים וזיכויים (להלן – תנועות) באופן אוטומטי לאחר העברת הפעילות, מהבנק הישן לבנק החדש, בוצעו כ - 1,000,000 תנועות, מתוכן הועברו אוטומטית כ - 425,000 זיכויים (משכורות, העברות כספים וכיו"ב), כ- 540,000 חיובים (חיובי כרטיסי אשראי בנקאיים, הוראות לחיוב חשבון וכיו"ב) וכ - 37,000 שיקים. ניתוב התנועות באופן אוטומטי, אמור להוות פתרון לחסם המשמעותי שהיה למעבר בין הבנקים טרום השקת המערכת המקוונת, בכך שהלקוחות נדרשו לפנות למוטבים השונים כדי לעדכן אותם בפרטי הבנק החדש.
מבנק ישראל נמסר כי לפי סקר שביעות רצון שערכו בקרב לקוחות הבנקים, כמחצית ממהמשיבים עדיין לא מודעים לקיומה של המערכת המקוונת, וכי מרבית הלקוחות שכן עברו בנק עשו זאת מסיבות יזומות ובאופן אקטיבי. הסיבות העיקריות שהניעו לקוחות לעבור בנק היו שיפור בתנאים המסחריים ושיפור בשירות.