בשיתוף אתר "המקצוענים"
"כשירדנו בשביל ממפלס הרחוב, הרגשנו את האנרגיה", משתפת מעצבת הפנים דלית גפן, על הרגע בו ראתה בפעם הראשונה בית העץ הישן שרכשה עם בן זוגה.
34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
ארבעת בני המשפחה הספיקו לחיות במנהטן, בשוק הפשפשים ביפו ובמושב גבעת חן שבשרון. החיפוש אחר בית לשיפוץ הוביל אותם לשכונה שקטה ומטופחת בהוד השרון, שמאופיינת במגרשים גדולים עם זכויות בנייה מוגבלות יחסית.
34 צפייה בגלריה
כך זה נראה לפני השיפוץ
כך זה נראה לפני השיפוץ
כך זה נראה לפני השיפוץ
(צילום: יח"צ)

34 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
הבית בן ה-23 נבנה בבנייה קלה (למעט התשתית והממ"ד שעשויים מבטון). התוכנית המקורית להרוס ולבנות מחדש נתקלה בקשיים, ולכן התקבלה החלטה לשפץ במגבלות ביורוקרטיות ותקציביות.
גפן החליטה להשאיר את הניצבים ואת הצלעות הקיימים במבנה ולא לחרוג מקו המתאר המקורי שלו.
34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
מיקום: הוד השרון.
סוג המבנה: בית דו-קומתי.
גודל: המגרש בשטח של 567 מ"ר וגודל השטח הבנוי הוא 200 מ"ר.
דיירים: זוג ו-2 בנות.
סכום השיפוץ: 1.3 מיליון שקל.
סוג השיפוץ: שיפוץ מקיף בו שונתה כל חלוקת החלל הפנימית של הבית. הוחלפו כל התשתיות: חשמל, אינסטלציה ותקשורת. נדרשו עבודות קונסטרוקציה, כל החזיתות חודשו והוקמה גינה חדשה.
משך השיפוץ: תהליך התכנון נמשך כחצי שנה, והשיפוץ בפועל ארך כ-8 חודשים.
עיצוב פנים: דלית גפן.
34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
"בעולם ללא מגבלות הייתי מתכננת מחדש קובייה מודרניסטית", היא אומרת.
"ברגע שהוחלט על שיפוץ, הרגשתי מחויבת לכבד את הקיים ולשמור על חיבור ליתר הבתים בשכונה. גם בהיבט של הפנים, הקפדתי להתאים את העיצוב לסביבה, אך גם להפוך אותו לחלל אישי שמייצג אותי ואת האמת העיצובית שאני מאמינה בה".
בשלב ההריסה, כשהתקרה נחשפה והתגלו קורות רקובות, הבינה גפן שאין מנוס מהוספת חיזוקים תומכים, ולפיכך הקומה הוקפה בחגורות בטון, הורכבה קורה תומכת ונוסף עמוד.
34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
את הניצבים מיקמה גפן בצמידות לצלעות העץ, בכדי להגביה את התקרה בכ-5 ס"מ. כמו כן, היא הוסיפה פרט ניתוק לעמודים התומכים, ליצירת אשליה אופטית של גובה. את הקורה שמלווה את הוויטרינה הגדולה, ומחברת לחצר האחורית, צבעה בשחור.
הבית ממוקם בשיפוע וגפן הרגישה חשופה מול מפלס הרחוב. הקירות הדקים לא אפשרו לה לשלב תריסים, ולכן תכננה גינה סבוכה ועשירה, הכוללת גם את עצי ההדר הבוגרים שהיו במגרש כשנרכש. הצמחייה, סיפקה את החציצה הנדרשת.
לבית תוכננו שתי כניסות: הכניסה הצדית, מאפשרת להיכנס ישירות מהחניה ובסמוך לה מורכב ארון אחסון למעילים ולתיקים. בכניסה הראשית לבית, מתקיים משחק מאוזן בין שקיפות ופרטיות, חוץ ופנים.
34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
דלת הכניסה אטומה, אך משני צדדיה מורכבות יריעות המאירות את המבואה, ועשויות מזכוכית פפיטה (זכוכית בדוגמת משבצות קטנות המשולבות זו בזו בצורת שתי וערב).
משמאל לדלת, מורכבת ספרייה שיצר מסגר על פי תכנון של גפן. היא מסתירה אמנם את החלק הציבורי, אך לא יוצרת חציצה מוחלטת.
בכך היא מאפשרת לכל מי ששוהה בקומה לשמוע ולראות את האחר. החציצה בעצם לא נועדה לחסום את אזור הסלון, אלא לסייע בהגדרה שלו.
34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
החלק הציבורי של הבית תחום מצדו האחד על-ידי הקיר החיצוני המקביל לחניה ומצדו השני על-ידי הספרייה.
גפן רצתה שיהיו בחלל הציבורי שתי פינות ישיבה נפרדות – אחת לצפייה בטלוויזיה והשנייה לישיבה, אירוח וקריאה.
בין שתי הפינות מפריד רהיט דו-צדדי שעל חלקו התחתון מונחות פלטות בטון ומעל תוספת של יחידת מדפים. בין התקרה ליחידת המדפים מחבר צינור עליון שדרכו עובר החשמל.
34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
"רציתי שיהיה מרחב אנושי ומשפחתי שיאפשר לנו לקרוא או לרבוץ על הספה של הגדולים ובמקביל לראות את הילדים בזמן שהם מתרוצצים או צופים בטלוויזיה", מספרת גפן.
"אני נהנית לעמוד במטבח, לבשל ולצפות בכולם תוך כדי".
גפן ביקשה לייצר חלל סיפורי שיזכיר לדייריו את ההיסטוריה הפרטית שלהם ויחבר אותם אליו ברמה הרגשית.
"בכל פרויקט חשוב לי ליצור חוויה. הכלים שלי הם המבנה, השכבות שאני מייצרת בעיצוב הפנים, החומרים והמפגש ביניהם ובין האובייקטים שנבחרים, מקטן ועד גדול", היא מסבירה.
השפה העיצובית שבה היא מרגישה בנוח תחומה ומדויקת. לרצפה היא בחרה יציקת בטון מגוונת שעין רגישה במיוחד תקלוט את הפיגמנט הירוק המשולב בה, שמוסיף למרחב חמימות.
34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
בבית משובצים פרטים שתוכננו בשנות ה-50 של המאה הקודמת, תקופת העיצוב המועדפת על בעלת הבית, שמתרגשת מהחיבורים בינם לבין פריטים עכשוויים. הם נאספו לאורך השנים וכל אחד מהם נושא בחובו סיפור שמעלה על פני בעליו חיוך נוסטלגי.
גפן מתייחסת אליהם כאל נדוניה עיצובית: "אנחנו אספנים והבאנו איתנו דברים מכל מקום שגרנו בו. בפינה נסתרת בחנות הספרים Taschen בסוהו בניו יורק מצאנו את ה-1949 Chieftain Chair האיקוני שעיצב פין ג'והל וכעת הוא חלק מהסלון שלנו; הספה בחדר המשפחה היא של פאולה לנטי, זה דגם מרופד בפשתן שהוכן לתערוכה במילאנו ונפסל על ידה.
"נכנסתי למכירה באיזו חנות, בדיוק באותו זמן פרקו את הספה מהמשאית וקניתי אותה מייד. רוב הפריטים שלנו כאלה, אפילו קנקנן המים הוא ירושה מסבתא שלי".
34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
ליד הספה מורכבת מנורת פרנטזי שעיצב אקילה קסטיליוני, וגפן תלתה את הדגם האהוב גם לצד המיטה בחדר ההורים. "זה פריט על-זמני שאני מאוד אוהבת והוא מופיע כמעט בכל בית שעיצבתי", היא משתפת.
את המטבח מיקמה גפן בסמוך לחזית האחורית והוא מואר הודות לוויטרינה גדולה ורחבה. הוא מורכב משני צירים: האחד – אי עם כיור. השני – כולל מקרר, תנור וארון גבוה.
מאחורי המטבח ממוקם ממ"ד שמתפקד בימי שגרה כמזווה וכשלוחה שבה מאוחסנים ומופעלים מכשירי החשמל. כדי לייעל תהליכים הותקן בו כיור שבזכותו הוא מתפקד כמטבח שני.
34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
על גבי קיר פינת האוכל נתלתה יצירת אמנות של מרים כבסה. הפינה כוללת שולחן מברזל וכיסאות עץ, והיא פעילה גם במהלך השבוע ולא רק במקרה של אירוח.
"בשיפוץ יש פחות גמישות מאשר בתהליך של בנייה, וזה אחד הדברים שצריך להתמודד איתם", מתארת גפן.
"חלק מהפשרות שעשיתי, נוגעות לפינת האוכל. מאחר שהייתי חייבת לתכנן עוד מקומות אחסון במטבח יש סביב האי רק שלושה מקומות ישיבה".
34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
בצמוד לממ"ד, שובץ משרד ביתי שתוכנן כך שיוכל במקרה הצורך להיהפך ליחידת מגורים. את דלתות הארון ואת דופן השולחן חיפתה גפן בשעם טבעי ופרקטי, שעליו היא תולה דימויים וסקיצות.
34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
גרם המדרגות הקיים נשאר במיקומו המקורי ומדרגות העץ נצבעו בצבע אפוקסי שחור.
"יש בבית מפגש בין חומרים גולמיים לחומרים מהוקצעים, שילוב שאהוב עליי במיוחד", היא אומרת. על גרם המדרגות מונח גוף תאורה בצורת כדור, שמאיר את דרכם של העולים והיורדים מגובה נמוך".
34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
הקומה העליונה תוכננה כך שלא תהיה קומה של דלתות, אלא תספק לבני המשפחה מקום שהות נוסף, ולכן הושארה בו המבואה המקורית.
גפן פתחה בה חלון תקרה נוסף, שהתפעול החשמלי שלו מקל את השימוש ומאפשר הכנסת אור ואוויר. היא מיקמה בה שידה קלאסית, שניחנה במראה המזכיר רהיטים שיוצרו בשנות ה-50.
מנורת הקריאה שמונחת עליה היא הפריט הראשון שבני הזוג רכשו יחד, והיא עוצבה בידי ג'ונתן אדלר שהיה קרמיקאי לפני שנהפך למותג עיצוב.
34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
המבואה מפרידה בין שני אגפים: יחידת ההורים, שלאחר שינוי בחלוקת הפנים בקומה הוצמד לה גם חדר רחצה; וחדרי השינה של הבנות, שנמצאים בצד השני של הקומה.
34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
באחד מחדרי השינה של הבנות שובץ ארון שידה ש-20 סנטימטרים מעומקו מוסתרים בתוך נישה. הוא בולט לתוך החדר ב-40 סנטימטרים, אבל בפועל מספק שטח אחסון גדול יותר. המיטות שנבחרו לחדרים נמוכות, בסגנון יפני והעיצוב העל-זמני שלהן יתאים גם לגילאים בוגרים יותר.
קורות העץ החשופות בחדרים נצבעו בשחור והן בולטות על רקע הקירות הלבנים.
34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

34 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
הקורות בחדרי הרחצה צבועות בלבן ומייצרות חוויה שונה מזו המתקבלת בחדרים, שגפן חידדה והעמיקה באמצעות מספר אלמנטים.
ביניהם: חיתוך אלכסוני של המראה, מנורת לד שתלויה במקביל לשיפוע בתקרה וחלון תקרה שמאפשר לראות את השמיים בשעות שונות של היום והלילה.
לחיפוי הרצפה בחרה גפן באריחי טרצו עם אגרגטים בגוון ירוק, שהולמים את חיבתה לעושר גולמי של חומרים.

איך זה נראה לפני ובמהלך השיפוץ?


34 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

34 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

34 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

34 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

34 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

34 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

34 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

34 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
סקירה זו של השיפוץ היא אחת מבין עשרות פרויקטים של בתיהם האישיים של מעצבים ואדריכלים, המופיעים בספר 'ביתו של אדריכל 3' מאת שרון היבש, בהוצאת סטימצקי.