פשרת הפופקורן למען הצרכנים: בית המשפט המחוזי בירושלים אישר היום (שני) הסדר פשרה במסגרתו רשת בתי הקולנוע "סינמה סיטי" התחייבה להימנע מלהתקשר בהסכמים במסגרתם תיאסר על בתי עסק אחרים במתחמים בהם היא פועלת מכירת פופקורן. כמו כן, החל מה-15 באוגוסט 2022 תחל הרשת למכור גביע פופקורן קטן ב-10 שקלים בלבד למשך ארבע שנים במזנוני האוכל בכלל מתחמי הקולנוע שלה, ולספק הנחה משמעותית ללקוחותיה ברכישת פופקורן פעם בשבוע.
הסדר הפשרה הושג במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהגישה לקוחה של הרשת, באמצעות עוה"ד שמוליק קסוטו וניר פרידמן בשנת 2018, כנגד רשת סינמה סיטי ורשתות קולנוע נוספות. יודגש כי הסדר הפשרה הושג רק מול סינמה סיטי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
(צילום: עידן אסלן)
במסגרת הבקשה לאישור התביעה הייצוגית, טענה המבקשת כי הרשתות הנתבעות דורשות מקניונים בהם הן מפעילות בתי קולנוע לאסור על בתי העסק מכירת פופקורן טרי. עוד נטען כי ההסדר האמור ביסס את מעמדן של המשיבות (רשתות בתי הקולנוע) כמונופול במכירת פופקורן לצרכנים, מעמד אותו נטען שניצלו לרעה כשגבו מחיר מופרז בעבור מוצר זה. מנגד, דחתה סינמה סיטי את טענות המבקשת. הרשת טענה כי בחינת המחיר עבור חווית הצפייה הכוללת בבתי הקולנוע הייתה מעלה כי בניגוד לנטען קיימת תחרות, כי אין שוק נפרד בעל זכות קיום עצמאית למכירת פופקורן ואין מונופול. עוד טענה כי המחירים שגבתה עבור פופקורן הם סבירים.
בסופו של יום המבקשת והרשתות הנתבעות פנו להליך גישור אשר צלח רק ביחס למבקשת ולסינמה סיטי, שגיבשו הסדר פשרה. על פי ההסדר, סינמה סיטי התחייבה לבטל את כלל הסכמי הבלעדיות בהם היא קשורה בכל הנוגע למכירת פופקורן חם וטרי במתחמים מסחריים בהם היא מפעילה בתי קולנוע. המשמעות היא כי כל בית עסק במתחמים האמורים יוכל למכור פופקורן כפי שיחפוץ. עוד התחייבה הרשת להימנע מלהתקשר בהסכמים עתידיים במסגרתם תיאסר על בתי עסק אחרים במתחמים בהם היא פועלת מכירת פופקורן. עוד התחייבה הרשת להודיע לבתי העסק הפועלים במתחמים לצדה כי הסכמים המקנים לה בלעדיות לגבי מכר פופקורן חם וטרי, ככל וישנם כאלה, בטלים וכי אין מניעה כי כל בית עסק אחר ימכור בהם פופקורן.
עוד התחייבה הרשת כי למשך שנה וחצי לפחות מיום אישור הסדר הפשרה בפסק דין סופי, יימכרו כל גביעי הפופקורן במזנונים בבתי הקולנוע שלה בהנחה של 35 אחוזים מהמחיר הרגיל, זאת באחד הימים בכל שבוע, ולפרק זמן של לא פחות משלוש שעות, בין 16:00-23:00, לפי שיקול דעתה.
2 צפייה בגלריה
פופקורן
פופקורן
פופקורן
(צילום: shutterstock)
עורכי הדין שמוליק קסוטו וניר פרידמן, באי כוח המבקשת מסרו בתגובה כי "בהתאם לפשרה, סינמה סיטי מוותרת על על התניות הבלעדיות בכל המתחמים בהם היא פועלת, כך שכל חנות או דוכן שקיים בקניונים האלה יוכל למכור פופקורן, עובדה שתיצור תחרות שתוריד את המחיר. כמו כן, סינמה סיטי התחייבה להוסיף גביע נוסף שהוא מעט יותר גדול ממחצית הגביע הקטן הנוכחי ולמכור אותו ב-10 שקלים, בחצי מהמחיר של הגביע הכי קטן היום, מה שיאפשר לילדים ליהנות מפופקורן בסרט במחיר נוח ועוד".
מרשת סינמה סיטי נמסר כי "החל מה-15 באוגוסט 2022, רשת הסינמה סיטי תמכור גביע פופקורן קטן ב-10 שקלים למשך ארבע שנים במזנוני האוכל בכלל מתחמי הקולנוע של הרשת ברחבי הארץ (גלילות רמת השרון, ראשון לציון, ירושלים, חדרה, באר שבע ואשדוד). בנוסף, החל מחודש ספטמבר, ימכרו כלל גדלי גביעי הפופקורן במזנון בהנחה בגובה 35% למשך 3 שעות, יום אחד בשבוע, למשך שנה וחצי (פרטים יפורסמו בהמשך באתר החברה). בשורה זו באה בעקבות הסדר הפשרה שהוגש מטעמה של סינמה סיטי בתביעה ייצוגית, שהוגשה כנגד מספר רשתות בתי קולנוע. הסדר זה יטיב עם לקוחותינו ויאפשר חוויית צפייה בסרט מלווה באכילת פופקורן חם וטרי במחיר אטרקטיבי. הסדר הפשרה שאושר הינו מטעמה של סינמה סיטי בלבד, בעוד התביעה ממשיכה להתנהל מול המשיבות האחרות, מבלי כל קשר להסדר שאושר. יש להדגיש כי הצדדים הגיעו להסדר פשרה זה מבלי שהודו האחד בטענות משנהו".