טוב מראה עיניים – הייתם קונים אוטו בלי לראות אותו? שלא לדבר על דירה בישראל. אם בכוונתכם לרכוש נכס מעבר לים, חשוב לעשות מאמץ ולראות בעבור מה אתם משלמים. תמונות זה טוב ויפה, גם סרטונים, אבל אי אפשר להשוות את זה להגעה פיזית לנכס. גם בחינה של הדירה או הבניין וגם של הסביבה יכולות לעשות את ההבדל בין השקעה טובה לנפילה.
המרחק הוא פונקציה - ברכישת נכס מעבר לים יש גם הבנה והשלמה עם העובדה, שמישהו אחר יטפל עבורכם בעניינים השוטפים, כמו תחזוקה וכד'. המרחק וגם הבדלי שעות הם פקטורים שיש לתת עליהם את הדעת, ולהבין שרמת המעורבות שונה מנכס להשקעה בישראל. מה שהופך אגב את הסעיף הראשון לרלוונטי אף יותר. צריך לבחון האם השקעה בנכס כוללת גם חברת ניהול, מה התשלום החודשי, מה קורה אם היא מפסיקה לפעול ועוד.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הבטחת תשואה – לא פעם אפשר למצוא פרסומים מפתים שמתייחסים להבטחת תשואה. הבטחה גורפת לתשואה, ודאי אם מי שהבטיח אותה גם נוקב בסכום או באחוזים, היא נורת אזהרה רצינית. השקעה בנדל"ן כוללת תמיד גם אפשרות לבלתי צפוי או בלתי מתוכנן. היעדר שוכר, תחזוקה לקויה של נכס, שיפוץ שמתארך ואפילו מס חדש שמוטל במדינת היעד עלולים לשנות את כל התמונה.
מדיניות המס וחוקים מקומיים – מעטפת העסקה לא פחות חשובה בסופו של דבר מהעסקה עצמה. דברים, כמו מבנה המס במדינת היעד או חוקים שונים של הגנת הדייר, צריכים להיות ידועים ומוכרים מראש. לא כדאי לגלות מאוחר מדי, שחלק ניכר מהשכירות החודשית "נשאב" בגלל קנסות על אי כיסוח דשא או אי עמידה בחוק עזר עירוני כזה או אחר, שבישראל כלל לא קיים. הדבר נכון גם לגבי החוזה או רישום הנכס, שבחלק מהמדינות נעשה באופן אחר לחלוטין מישראל.
מערכת מידע מקומית זמינה – כמו בכל עסקה בנדל"ן, תמיד כדאי לפעול בשוק שהוא כמה שיותר שקוף ומשוכלל. אם בוחרים להשקיע בחו"ל, כדאי לבחור מדינה שבה מסד הנתונים בנדל"ן מאפשר בחינה ובדיקה של כמה שיותר פרטים. תופתעו לגלות כמה דברים אפשר ללמוד על נכס בחלק ממדינות מערב אירופה או ארצות הברית מבלי לצאת מהבית.