פרשת הסלמונלה במפעל הממתקים של שטראוס פגעה קשות בענקית המזון, כשהרווח הנקי שלה בשנת 2022 ירד ב-73% לעומת השנה הקודמת, והסתכם ב-174 מיליון שקלים, לפי דוחות שהחברה פרסמה היום (חמישי). כזכור, שטראוס עוד הודיעה קודם לכן כי לא תחלק דיבידנדים השנה, לעומת 260 מיליון השקלים שחילקה לבעלי מניותיה ב-2021.
בפרסום הדוחות לרבעון השלישי של שנת 2022, דיווחה שטראוס כי היא צופה שהרווח הנקי שלה לכל השנה בעקבות פרשת הסלמונלה יגיע לעד 310 מיליון שקלים. נכון לשעות הצהריים, מניית שטראוס יורדת בכ-3.4% במסחר בבורסת תל אביב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
מפעל עלית בנוף הגליל
מפעל עלית בנוף הגליל
המפעל בנוף הגליל שנסגר כתוצאה מפרשת הסלמונלה
(צילום: שרון צור)
יחד עם זאת, נראה שהציבור סלח לשטראוס על השבתת מפעל הממתקים במשך חצי שנה והיעדרות חלק ממוצרי הדגל של החברה מהמדפים. נתח השוק של הממתקים, וביניהם שוקולד פרה, פסק זמן וטורטית, עומד כבר על 24%, כאשר בשיאו עמד על 29.5%.
הרווח הגולמי של שטראוס נשחק לרמה של 29.8% לעומת 36.9% ב-2021, והרווח התפעולי נשחק ב-61.4%, זאת למרות צמיחה של 6.5% בהכנסות הקבוצה, למעט בארה"ב, שם חזרה לפעול אחרי שגם המפעל שלה הושבת ע"י השלטונות.
על תוצאות החברה השפיע גם הפסד של 19 מיליון שקל בגין מחיקת נכסים כתוצאה מההחלטה לסגור את פעילות הסלטים באירופה, הפסד של 26 מיליון שקל בחברת הפודטק פאמס לבשר מתורבת ששטראוס שותפה לו, לאחר שבשנה שעברה כתוצאה מגיוס הון בפאמס רשמה שטראוס רווח של 71 מיליון שקל.
בשטראוס מציינים כי הקבוצה רשמה צמיחה בכל יתר פעילותיה, בעיקר חברת הקפה הבינ"ל, שהייתה לה שנה טובה וסיימה עם רווח תפעולי של 460 מיליון שקל לעומת 352 מיליון שקל ב-2021, חלקה כתוצאה מעליות מחירים בברזיל.
2 צפייה בגלריה
עופרה שטראוס
עופרה שטראוס
עופרה שטראוס. תוצאות לא טובות
(צילום: שאול גולן)
יש לציין כי עליות המחירים של שטראוס בישראל תבוא לידי ביטוי רק בדוחות הרבעון הראשון של 2023, וכמוה גם השפעות תוכנית ההבראה של החברה, במסגרתן 150 עובדים עזבו אותה.
עלות שכרה של עופרה שטראוס, יו"ר הקבוצה, הייתה 2.8 מיליון שקלים. עלות שכרו של שי באב"ד, המנכ"ל החדש, שעבד רק חודשיים בשנה האחרונה, הייתה 1.09 מיליון שקל (150 אלף שקל ברוטו שכר חודשי, יחד עם שווי אופציות, אבל ללא בונוס שלא יחולק השנה). עלות שכרו של גיורא בר דעה, המנכ"ל הפורש, עמדה על 4.9 מיליון שקל.
"אנחנו מסכמים שנה של התמודדות עם אתגרים פנימיים וחיצוניים, כאשר במקביל ממשיכים ומשקיעים בתשתיות הפיזיות והניהוליות של החברה כבסיס לחוסן שלנו בעתיד", אמרה עופרה שטראוס.
שי באב"ד: "חרף השחיקה ברווחיות השנה החברה מציגה צמיחה משמעותית הנובעת מביצועים חזקים בפעילויות הבאות: הקפה, שטראוס מים, חטיבת האוכל, המחלבות והחטיפים המלוחים בישראל. סברה וחטיבת הממתקים בישראל חזרו לייצר והן משפרות בעקביות את נתחי השוק שלהן".
פורסם לראשונה: 11:59, 23.03.23