למרות רווחי שיא של 320 מיליון דולר לתעשייה האווירית בשנת 2023, וחלוקת בונוס בסך 100 מיליון שקל לכל עובדי החברה בגין אותם רווחים, העובדים לא מרוצים.
מחר (רביעי) יכריז ועד עובדי התעשייה האווירית בראשות יאיר כץ על סכסוך עבודה, שפירושו שיבושים בעת מלחמה בהפעלת החברה שמייצרת ציוד ביטחוני לצה"ל ולצבאות זרים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
התעשייה האווירית
התעשייה האווירית
התעשייה האווירית
(צילום: אבי מועלם)
תע"א היא חברה ממשלתית, ובנושאי שכר כפופה לנוהלי הממונה על השכר באוצר. בחברה התגלו לפני מספר שנים חריגות שכר בהיקף של מאות מיליוני שקלים, בעיקר למהנדסים, שבגינן הממונה על השכר מתנגד לקידומי עובדים בדרגות הגבוהות 45 ו-46, המקבילות לשכר סמנכ"ל ומנכ"ל, אלא אם יחזירו העובדים (כולל פנסיונרים ) ששכרם חרג לקופת המדינה את סכום החריגה, בעוד הוועד, בתמיכת הנהלת תע"א והיו"ר עמיר פרץ, דורש אישור קידום עובדים בדרגות הגבוהות.
יאיר כץיאיר כץצילום: יח"צ
היום שלח כץ מכתב ל-15,000 העובדים בו נכתב: "אתמול קיימתי פגישה עם נציגים מטעם הממונה על השכר ונציגים מאגף האכיפה במשרד האוצר. במסגרת הפגישה, הוצג ע"י נציגי הממונה מתווה להסדרת חריגות השכר, לכאורה, בחברה. המתווה שהוצג מנותק לחלוטין מהמציאות ויוביל לפגיעה אנושה בתנאי השכר של העובדים, דווקא בעת הזו כשלכולנו היה ברור עד כמה גדולים האיומים הביטחוניים ועד כמה חשובה תעשייה אווירית חזקה לביטחון הלאומי של כולנו.
"הצעתו של הממונה כוללת הפחתות שכר בגובה אלפי שקלים לעובדים רבים, אי מתן דרגות, וכן קנס כספי עצום דרך ויתור על פעימות השכר של הסכמי מסגרת (עבר ועתיד) ושינוי שיטת התגמול בגין עבודה בשעות נוספות. אי לכך, ביום רביעי הקרוב נאשר במועצה את סכסוך העבודה ונעביר אותו לאישור ההסתדרות". לטענת הוועד, גם בדרגות הגבוהות עדיין מדובר בשכר נמוך מחברות שאינן ממשלתיות. מוועד העובדים נמסר כי ההסתדרות תומכת במאבק.
תע"א היא יצרנית "החץ", שנכנס לפעילות מבצעית לראשונה במלחמת חרבות ברזל בהגנה מפני מתקפות הטילים של החות'ים. כמו כן, מייצרת התעשייה לצה"ל מגוון טילים, לווייני תצפית, לווייני אופק לריגול ועוד.
כץ אמר: "80% מתוצרת תע"א מיועדת ללקוחות זרים ו-20% לצרכי צה"ל. אנחנו לא נשבש במסגרת סכסוך העבודה את הייצור עבור צה"ל. השיבושים יבואו לידי ביטוי בייצור עבור לקוחות בחו"ל כדוגמת עסקת טילי החץ שנחתמה עם גרמניה".
לטענת האוצר, הם אינם מתנגדים להעלות שכר וקידומי עובדים, כל עוד לא יביאו להעמקת החריגות הקיימות.