ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לסיוע להורים לילדים עד גיל שלוש. ההצעה קובעת את הגדלת ההכנסה הפנויה של הורים עובדים דרך מתן נקודות מס, ומתן סיוע לאוכלוסיות עובדות בעלות הכנסה נמוכה באמצעות מענק עבודה מיוחד. ההטבה מוערכת בעלות של 2.2 מיליארד שקל לשנה.
הוועדה בראשות ח"כ משה גפני אישרה למעשה את התיקון לחוק מענק עבודה ותיקון לפקודת מס הכנסה, כך מוצעים בהצעת חוק זו שני מהלכים: האחד - תיקון לחוק מענק עבודה, והשני - תיקון לפקודת מס הכנסה.
1 צפייה בגלריה
תלוש משכורת
תלוש משכורת
תלוש משכורת
(צילום: shutterstock)
במסגרת חוק מענק עבודה, המוכר גם בשם "מס הכנסה שלילי", מוצע לערוך שינוי שיאפשר לתת מענק מיוחד, להורים עובדים שהכנסתם נמוכה, שיש להם ילדים שטרם מלאו להם שלוש שנים. המענק המרבי שיינתן מכוח ההסדר המוצע יהיה בגובה של 470 שקלים חדשים לכל חודש עבודה, בשל כל ילד שטרם מלאו לו שלוש שנים בשנת המס.
משום שבפועל מענק העבודה משולם להורה בשנת המס שלאחר השנה שבה הוא עובד, המענק ישולם להורה בשנות המס שבהן מלאו לילד שנה, שנתיים, ושלוש. בתקנות צוין כי המענק הנוסף צפוי להביא לעידוד השתלבות ההורים בשוק העבודה ולהגדלת הכנסתם הפנויה באמצעות הכנסתם מעבודה או מעסק.
לצד כך, הוצע לתקן את פקודת מס הכנסה, כך שתחול התחשבות בעלויות הנוספות של גידול ילדים עד גיל שלוש גם במשקי בית בעלי הכנסות גבוהות שאינם זכאים לסיוע באמצעות סבסוד עלויות מעונות יום או מענק עבודה. מוצע כי בחישוב המס של יחיד שהוא הורה לילד מגיל לידה עד שלוש, יובאו בחשבון שש נקודות זיכוי נוספות בסך הכול שיינתנו במשך השנים הרלוונטיות, בשל כל ילד: חלוקת נקודות הזיכוי תיעשה כך שבשנת הלידה ובשנה שבה מלאו לילד שלוש שנים תינתן נקודת זיכוי נוספת אחת בכל שנה, ובשנים שבהן מלאו לילד שנה ושנתיים, יהיה ההורה זכאי לשתי נקודות זיכוי נוספות. נקודות הזיכוי האמורות יינתנו בנוסף על נקודות הזיכוי הניתנות כבר כיום להורים לפי הוראות הפקודה.
שווי נקודת זיכוי, נכון לשנת 2024 הוא 2,904 שקלים חדשים לשנה, שהם כ-242 שקלים חדשים מדי חודש. כך, שווי הטבת המס המוצעת בהצעת חוק זו להורה שזכאי לשתי נקודות זיכוי (להורה לילדים בגיל שנה ושנתיים) עומד בממוצע על כ-484 שקלים חדשים לחודש לכל הורה, וכ-968 שקלים חדשים למשק בית של שני הורים לחודש בשל כל ילד בטווח הגילים האמור. בשנת הלידה ובשנה שבה הילד מגיע לגיל 3, תינתן נקודת זיכוי אחת לכל הורה - 242 שקלים לחודש להורה, וכ-484 שקלים לחודש למשק בית.
לפי האמור בהצעה, שני המהלכים צפויים להיטיב עם כ-82% ממשקי הבית העובדים שלהם פעוטות בגילי לידה עד שלוש ולהביא להגדלת הכנסתם הפנויה. הצעת החוק תחול על הכנסות החל משנת 2024, כך שהמשמעות היא שההטבה תשולם גם בדיעבד על החודשים שהסתיימו השנה.