בשיתוף אתר "המקצוענים"
זוכרים את מרפי מחוק מרפי? לרוב, הדברים ישתבשו בבית בזמן הכי פחות מתאים. המזגן יתקלקל ביום הכי חם בשנה, התנור לא יעבוד דווקא בזמן הבישולים לחג ותהיה סתימה בכיור או באסלה דווקא בסוף שבוע, כשהטכנאים גובים תוספת מחיר על תיקון.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אמנם לא את כל התקלות ניתן למנוע, אך בהחלט יש לנו השפעה על תדירות התקלות. לא הכל נגרם כתוצאה מבלאי טבעי, אלא גם משימוש לא נכון ואי הקפדה על תחזוקה מונעת.
אם תשאירו כחלק מתקציב ההוצאות השוטפות שלכם גם סכום המיועד לתחזוקה (לפחות כמה אלפים מדי שנה, בהתאם לגודל הבית, למצבו ולסוג מוצרי החשמל שבו), לא תתעצבנו כל-כך כשזה קורה בהפתעה, בדיוק בחודש שבו אתם במינוס.
הנה הצ'קליסט של התקלות הנפוצות ביותר. בראש הרשימה, הנפוצות ביותר. כלומר: התקלות שהכי חשוב לתפוס בזמן (ועוד יותר חשוב למנוע).

בראש הרשימה: 15 אחוז מהפניות קשורות לתקלות במיזוג

כמדינה חמה במיוחד, שבה לפחות ב-8 מבין חודשי השנה המזגן פועל על קירור, ובשאר הזמן, בשל הפרשי טמפרטורה גבוהים במיוחד בין הקיץ לחורף, פועל על קירור, לא פלא שתקלות בתחום המיזוג הן בראש הרשימה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמה טיפים למניעת התקלות במיזוג: שלושת הכללים החשובים ביותר הם: הכלל הראשון, להקפיד על תחזוקה פשוטה (ניקוי פילטרים) מדי חודש-חודשיים, בהתאם לכמות האבק בסביבת המגורים שלך. הכלל השני, הוא להיות ערים לרעשים מוזרים ולתקלות מיד כשהן מתגלות, ולא להגדיל את הנזק.
הכלל השלישי, אם המזגן מקרטע, תקנו או החליפו אותו לפני העונה החמה. אז, תבטיחו שאתם לא משלמים תוספת מחיר של 20-30 אחוז רק בגלל שזו עונת השיא של טכנאי המזגנים.

המכה השנייה: סתימות באסלה

לרוב, סתימות באסלה לא מתהוות בין לילה. יש סימנים מקדימים שכוללים ניקוז איטי יחסית. גם במקרה זה, לא כדאי לחכות אפילו כמה ימים, כדי לא להגיע למצב לא נעים שבו מי הביוב עולים על גדותיהם, והאסלה הופכת לבלתי שמישה.
כמה טיפים למניעת סתימות באסלה: הימנעו מלהשליך מגבונים ותחבושות היגייניות אל האסלה, אלא להקפיד להשליך אותם לפח. כמו כן, לעתים הסבונייה שתלויה על האסלה נופלת פנימה, ואם לא מוציאים אותה ומדיחים את המים, זה יכול לגרום לסתימה. בנוסף, בבית שבו מתגוררים ילדים קטנים כדאי להקפיד על סגירת המכסה, כדי שהם לא ישליכו לתוכה צעצועים.
מקרים מורכבים יותר, נגרמים בשל חדירת שורשים אל תוך הצנרת. זה קורה במקרים שבהם יש חיבור לא תקין של הצנרת, או חורים בשל בלאי בצנרת.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

המכה השלישית: סתימות או נזילות מים מהכיור

בין אם מדובר בטפטוף, סתימה, נזילת מים, כל דבר אחר, יש לטפל בהן מיד כשהן מתגלות ולא להפוך את הסתימה לכזו שכבר הרבה יותר מסובך לפתוח, שכן היא הגיעה לעומק הצנרת.
כמה טיפים למניעת סתימות בכיור: סתימה בכיור המטבח, הסתימה לרוב נגרמת מהצטברות של שאריות מזון, שומנים וקפה.
סתימה בכיור האמבטיה לרוב נגרמת בשל הצטברות של שיערות וחול בסיפון.
אם הסיפון ישן ובלוי, נצלו את העובדה שהאינסטלטור אצלכם והחליפו אותו בחדש. כדי למנוע סתימות חוזרות, כדאי להקפיד להניח רשת על פתח הניקוז של הכיור במטבח.

המכה הרביעית: סתימה או בעיית איטום בחדר הרחצה

סתימה במקלחון או באמבטיה, הם עוד תקלה נפוצה בבתים רבים.
כיצד ניתן למנוע מבעית הניקוז להפוך לסתימה רצינית: לא כדאי להמתין עד למצב של סתימה מלאה, אלא ניתן לשים לב מראש לסימנים מקדימים.
אם ניקוז המים הופך לאיטי יותר מיום ליום, סביר להניח שמתפתחת סתימה. הסיבות העיקריות לכך הן הצטברות של שערות, חול ושאריות סבון, שנהפכות לגוש שחוסם את מעבר המים בצנרת.
לעתים, במהלך ההתקנה, בעל מקצוע שמכין את תשתית האינסטלציה חותך את אחד הצינורות כך קצהו נותר מחוספס ובולט מעט פנימה.
זה גורם ללכלוך ולשיער להיתפס בקצהו ולהיערם בקופסת הביקורת. במקרה כזה, יש לקטום את קצה הצינור. בנוסף, צנרת ברזל ישנה עלולה לגרום לסתימות.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

המכה החמישית: תקלה במנעול של דלת הכניסה

אחת הסיבות הנפוצות לכך שגורמות לדיירים להיתקע מחוץ לדלת הכניסה לבית היא שהמפתח נכנס אל תוך הצילינדר, אך לא ניתן לסובב אותו.
זה קורה בעיקר בדלתות פלדת, אשר הן הנפוצות ביותר בישראל. בשל בלאי, הצילינדר 'נתפס', ואם יש לכם מזל ותפסתם את העניין בזמן, או בשעות שבהן החנויות פתוחות, תוכלו לרסס ספריי נגד חלודה אל תוך הצילינדר, ולרוב הבעיה תיפתר.
אחרת, תצטרכו להזמין מנעולן, ולרוב זה קורה ברגע הכי פחות נוח: כשאתם מאחרים בבוקר לעבודה או כשאתם עייפים אחרי בילוי לילי בסוף שבוע, בו תעריפי בעלי המקצוע גבוהים יותר.
כיצד ניתן לתפוס תקלות במנעול בזמן: לרוב, המנגנון לא מתקלקל בבת-אחת, אלא בשלבים. לכן, אם הוא 'נתפס', כדאי לרסס ספריי נגד חלודה אל תוך הצילינדר ולרוב הבעיה תיפתר.
לא כדאי להתעלם מקושי בפתיחה ובסגירה של המנעול, שכן בסופו של דבר תמצאו את עצמכם בזמן הכי פחות מתאים נעולים בתוך או מחוץ לבית.
כמו כן, במקרה שהמנעול נתקע, חשוב לא לנסות להחדיר חפצים חדים (מחטים, סיכות וכו'), וכן להימנע מהפעלת כוח על המפתח, שכן הדבר יכול להגדיל את הנזק.
במקרים מסוימים, שבר שנגרם לצילינדר יכול לגרום להחלפת הדלת והמשקוף. הוצאה מיותרת שרק תעלה לכם ביוקר.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

המכה השישית: בעיות רטיבות בשל כשל איטום או בעיה בניקוז

גם בדירות קבלן חדשות, בעיות רטיבות הן מכת המדינה הכי גדולה. לעתים, מגלים את הנזק מוקדם יחסית, וניתן לדרוש תיקון מהקבלן, אך לעתים הנזק מתגלה רק לאחר שתשתיות הבית כבר ניזוקו.
אין טעם לצבוע קירות ולתקן את נזקי הרטיבות לפני שפותרים מהשורש את מקור הבעיה. רק איתור של כשלי איטום ותיקון שלהם, ימנעו את הסיכון לתקלות חוזרות.
כיצד ניתן להקטין את הסיכון לבעיות רטיבות שניתן למנוע מראש: לעתים, רק בשל היעדר תחזוקה, מתפתחות בעיות איטום.
לכן, לפני כל חורף, כדאי לדאוג לבדוק שהמרזבים פתוחים ולא נסתמו מעלים, שאין בעיות ניקוז במרפסת, שאין סדקים בקירות חיצוניים (ובייחוד באזור החלונות) וששכבת האיטום של הגג תקינה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

המכה השביעית: תקלה במקרר

התקלות הנפוצות ביותר במקרר הן נזילות מים (בשל סתימה בתעלת הניקוז), רעשים מהמקרר (בשל בורג רופף, במקרה הטוב או עקב תקלה במאוורר או במדחס, במקרה המורכב יותר לתיקון). גם הצטברות קרח נחשבת לתקלה נפוצה במקררים ישנים, עקב בעיות איטום במקרר או עקב סתימה במערכת הניקוז. במקרר חדש, הבעיה היא תקלה בתרמוסטט, בטיימר של המנגנון או בשל בריחת גז.
תקלות נוספות קשורות לבעיות במערכת החשמל: קפיצות חשמל, קצרים, בעיה בשקע או בתקע – כל אלו יכולות להרוס את הכרטיס האלקטרוני, ולהפוך את התיקון ליקר במיוחד.
כיצד ניתן להקטין את היקף התקלה במקרר: הקפידו לא להעמיס בו יותר מדי מוצרים (בייחוד במקפיא), דאגו לבדוק מדי פעם שגומיות האטם לא התבלו. ככל שהאיטום גרוע יותר, כך נוצר יותר עומס על רכיבי המקרר, ומכאן הדרך לתקלות קצרה יותר.
בנוסף, כדי למנוע קצרים ותקלות במקרר, כדאי להתקין מכשיר השהייה של 5 דקות שתפקידו למנוע מהמקרר לחזור לפעולה מיידית בעקבות קצר או הפסקת חשמל.
תמורת סכום זניח (100 שקל) תוכלו להגן על מקרר שעלה לכם כמה אלפי שקלים. בכל מקרה, אם אין לכם מכשיר כזה, חשוב למהר ולנתק את המקרר מהחשמל במקרה של קצר או הפסקת חשמל ולהחזירו לפעולה רק כאשר החשמל חוזר לפעול בצורה תקינה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

המכה השמינית: דוד השמש התקלקל ואין מים חמים

הסיבה הנפוצה ביותר לתקלות במערכת של דוד השמש היא שגוף החימום מתקלקל כתוצאה מהצטברות אבנית.
התיקון אינו מסובך, ולרוב כלל אין צורך לפתוח את הדוד בשביל להחליף חלק. ועדיין, פעמים רבות מומלץ להחליף את כל הפלאנג' ולא רק את גוף החימום, ואף לנקות בצורה יסודית את הדוד משאריות של אבנית וחלקי פלסטיק של מאיץ החום שהתפוררו.
כמו כן, ישנם סוגי דודים שבהם לא ניתן להחליף את גוף החימום בלבד, ובכל מקרה חייבים להחליף את כל הפלאנג'. תדירות ההחלפה המומלצת של גוף החימום היא אחת ל-3 שנים.
פלאנג' ניתן להחליף לעתים רחוקות יותר, מדי 4-5 שנים, בהתאם לכמות האבנית במים שיש באותו האזור.
תקלות נוספות הן תרמוסטט מקולקל (אשר יש להחליף אחת ל-3 שנים), קצרי חשמל בשל נזילת מים מהדוד או תקלה במערבל המים שבתוך הדוד.
כיצד ניתן להקטין את כמות התקלות בדוד השמש: לא להשאיר את הדוד דולק שעות ארוכות, שכן נזק לתרמוסטט יכול לגרור פיצוץ של הדוד, פיצוץ צנרת או הרס גוף החימום.
אם אתם מכירים את עצמכם ויודעים שיש לכם נטייה לשכוח אותו דלוק, כוונו שעון מעורר בכל הפעלה שלו, כדי שיזכיר לכם לכבות אותו בזמן.
לחלופין, התקינו טיימר והקפידו להשתמש רק בו. עלות התקנת הטיימר מזערית ביחס לחיסכון בחשמל הנובע מהפעלה מדודה יותר של הדוד, ומאריך את חיי רכיבי הדוד בשל כך.
הקפידו על תחזוקה אחת לשנתיים, בה הטכנאי ינקה את קולטי השמש, יבדוק את תקינות גוף החימום ובמידת הצורך יחליף אותו.
בנוסף, התקינו מסנן אבנית. אמנם רק מחצית מהצרכנים מקפידים על התקנתו בכניסה לדוד, אך זו טעות. זהו רכיב שמפחית משמעותית את כמות האבנית שנכנסת אל תוך הדוד, ובכך מקטין משמעותית תקלות גדולות יותר.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

המכה התשיעית: בעיות של מזיקים בבית

דם, צפרדע וערוב? בארץ זה יותר: נמלה, ג'וק ויתוש. הן ללא ספק המכה המטרידה ביותר בעונת הקיץ. כדי ליהנות מעונה כמה שיותר 'נקייה', דאגו לבצע את ההדברה כבר בעונת האביב.
כמה טיפים למניעה של חדירתם לתוך הבית מראש: הדבר החשוב ביותר הוא לא להשאיר שאריות מזון חשופות. זה אומר, לא להשאיר מוצרים פתוחים על השיש או בארונות ובמגירות המטבח. כמו כן, זה אומר לא להשאיר את הכיור מלא בכלים ומזון למשך שעות ארוכות.
יש להקפיד לסגור פחי אשפה עם מכסה. בייחוד בעונה החמה, חשוב לרוקן את פחי האשפה בתדירות גבוהה, ולהקפיד על שימוש בפח אשפה עם מכסה, בתוך הבית ומחוץ לו.
ישנם אזורים בישראל שפשוט לא ניתן לחיות בהם ללא רשתות, בשל מפגעי יתושים בגלים חוזרים ונשנים. חשוב לוודא שהרשתות אינן קרועות או בלויות, ולהחליפן במידת הצורך.
יש לאטום סדקים בקירות. לא רק קור וחום נכנס דרך הקירות, אלא גם מזיקים. לכן, יש להקפיד לאטום סדקים שנפערו בקירות, באריחי הרצפה, בין משטחי העבודה ובין הקירות ליתר פתחי הבית (דלתות וחלונות).
בדיקת מכסי ביוב: לעתים, הפתרון הרבה יותר פשוט משנדמה, ומגלים אותו רק אחרי שיש כבר מכת מזיקים בתוך הבית.
יש לוודא שכל מכסי הביוב בקרבת הבית סגורים היטב, ולא מאפשרים כניסת מזיקים למערכת הביוב.
כדאי מאוד לדאוג שלא רק הבית יהיה נקי, אלא גם שטחים משותפים בבניין וחצרות. הזנחת עשבייה, השארת מזון חשוף בחוץ ומקומות שיכולים להיות בית גידול נוח למזיקים – כל אלו, הם רק עניין של זמן עד שהמזיקים ייכנסו גם אל תוך הבתים הסמוכים.
9 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)

המכה העשירית: מכונת כביסה מקולקלת

התקלה הנפוצה ביותר של מכונת הכביסה היא שהיא לא מרוקנת את המים. לרוב זה בשל סתימה במשאבת המים של המכונה. עוד תקלה קשורה בכך שהמכונה לא מבצעת את פעולת הסחיטה. לעתים, ניתן לפתור אותה בלחיצת כפתור, ולעתים יש צורך בגלל סתימה במסנן. רק לעתים נדירות, זה יקרה בשל תקלה ברצועת המנוע.
תקלות נוספות קשורות לנזילות מים ממכונת הכביסה, או לקצרים חשמליים שגוף החימום שלה גורם.
כיצד ניתן למנוע תקלות בעזרת שימוש נכון במכונה והקפדה על תחזוקה: ריקון הבגדים היטב, שכן מטבעות, סיכות ושאר חפצים יכולים לגרום לתקלות במשאבת המים.
התאמת כמות הבגדים לנפח ולמשקל אותם המכונה מיועדת לשאת. הכניסו פריטים קטנים במיוחד (תחתונים זעירים וגרביים קטנות) אל תוך סל נפרד, בכדי שהם לא יהרסו את הפילטר ואת המשאבה. הימנעו משימוש בתכניות ארוכות שלא לצורך: זה גורם לבלאי מואץ של המכונה, לשווא. מעבר לכך, זה בזבוז מיותר של מים וחשמל.