שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן מקדם מהלך להעמקת ההנחה בחשמל לשלוש אוכלוסיות קשישים, כך שתעמוד על 65% מהצריכה עד 400 קוט"ש לחודש במקום 50%. מדובר בצרכנים מעל גיל פרישה המקבלים קצבת זקנה ותוספת הבטחת הכנסה, צרכנים מעל גיל הפרישה שמקבלים השלה לקצבת זקנה לנכה (שכן קודם לכן קיבלו קצבת נכה) וניצולי שואה. מדובר בשלוש אוכלוסיות של זכאים מתוך 11 קבוצות הזכאיות ל"תעריף חברתי". 8 הנותרות ימשיכו לקבל הנחה של 50% על צריכה עד 400 קוט"ש.
את ההחלטה קיבל השר כהן בהתאם לחוק משק החשמל, המקנה לשר האנרגיה והתשתיות סמכות בהתייעצות עם שר הרווחה ובהסכמת שר האוצר, לתת הנחות לאוכלוסיות נזקקות, כך שמי שימנה עמן ישלם תשלום מופחת על חשמל. מטעם השר נמסר כי: "פנייה לשרים הוגשה והם צפויים להצטרף להחלטת השר כהן".
2 צפייה בגלריה
חשבון חשמל
חשבון חשמל
חשבון חשמל
(צילום: חברת החשמל)
ההנחה תמומן מעודף תקציבי של כ-40 מיליון שקל - מתקציב שמיועד למתן הנחות רווחה ולפי השר: היא לא תהיה מוגבלת בזמן, לעת עתה. כיוון שזה מתקציב המדינה, אין לחברת החשמל יד בדבר.
בפועל, ההנחה ניתנת על צריכת חשמל של עד 800 קילו ואט לשעה לחשבון דו חודשי. לפי נתוני חברת החשמל, צרכן ביתי מייצג, עם חיבור תלת פאזי, צורך 8,000 קוט"ש לשנה, כלומר, כ-667 קוט"ש לחודש ו-1,333 קוט"ש לחודשיים. הוא משלם כ-700 שקל לחודשיים. כלומר אם לקוח ביתי מייצג זה צורך 1,333 קוט"ש לחודשיים והוא עומד בקריטריונים להנחה, הוא שילם עד כה 50% על צריכת 800 קוט"ש ומעתה 65% ו-100% על צריכה של 533.3 קוט"ש. מדובר בהנחה של מאות שקלים בשנה.
ההנחה ניתנת אוטומטית - הביטוח הלאומי מעביר לחברת החשמל מדי חודש את שמות הצרכנים הזכאים, לפי בדיקת נתוניהם. מי שמסיבה כלשהי לא מקבל את ההנחה למרות שהוא זכאי לה - עליו לפנות למוקד חברת החשמל. לעיתים החוזה אינו על שמו של הצרכן הזכאי לכן יש להעבירו על שם הזכאי כדי לקבל את ההנחה.
2 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
אלי כהן
(צילום: סיון שחור, לע״מ)
זכאים להנחות של 50% על 400 קוט"ש לחודש: צרכן שמקבל מהביטוח הלאומי קצבת שירותים מיוחדים בשיעור 112% ומעלה; צרכן הזכאי לגמלת ילד נכה בשל תלותו בזולת, צרכן הזכאי לקצבת סיעוד ברמה 5 או 6; יוצא צבא המשרת בשירות סדיר ומוגר כחייל בודד או שזכאי להשתתפות בשכר דירה מפאת מרחק מקום מגוריו ממקום שירותו; צרכן במשפחה חד הורית עם 3 ילדים ומעלה המקבל קצבת הבטחת הכנסה או השלמת הכנסה או דמי מזונות; משפפחה עם 4 ילדים ומעלה שמקבלת הבטחת הכנסה או השלמת הכנסה או דמי מזונות, נכי צה"ל עם נכות של 50% לפחות או צרכן שדרגת נכותו נמוכה מ-50% אך הוא מקבל תגמול קיום קבוע; ונפגעי פעולות איבה שנקבעה להם נכות בשיעור של 50% לפחות, או צרכן נפגע פעולות איבה עם נכות של פחות מ-50% שמקבל תגמול קיום קבוע לפי הוראות משרד הביטחון.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן: "מאות אלפי קשישים וניצולי שואה במדינת ישראל חיים על קצבת זקנה בלבד, ומתקשים לשלם את החשבונות ולגמור את החודש. החשמל הוא מוצר צריכה בסיסי. חימום הבית בחורף הוא לא מותרות, ואנחנו חייבים לעשות הכול על מנת לאפשר לקשישים לחיות בכבוד. נמשיך לסייע לאוכלוסיות המוחלשות, ולפעול להורדת יוקר המחיה".