השלט על קניון בת ים, שהוקם לפני 30 שנה, יוחלף היום (רביעי) ל"ביג פאשן בת ים", בטקס חגיגי בנוכחות הבעלים – חברת ביג וחברת אשטרום, שרכשו את הקניון לפני שש שנים מבעליו הקודמים. בימים אלה הסתיימו שלוש שנות שיפוץ שבוצעו בקניון בעלות של 100 מיליון שקל, והפכו את הקניון המיושן לעדכני ונוצץ, כולל דרגנועים חדשים וחזיתות חדשות לחנויות. "בבסיס השיפוץ, ההבנה כי קניות הפכו מזמן לאירוע חברתי ותרבותי, המציע חיבור בין אופנה, פנאי, בילוי וקולינריה", נמסר מהקניון.
בתחום הקולינרי, ביג נמצאת במו"מ להכנסת מסעדנים לקניון, תוך ניצול קשריה עם שפים ידועים – כבעלת שוק האוכל במתחם שרונה ת"א. בקניון, ששטחו 30 אלף מ"ר, ישנם 130 שוכרים, ביניהם: H&M, קסטרו, רנואר, פוקס, סופר-פארם, קולומביה, פוט לוקר, ניין ווסט, הודיס, בילבונג, סקארה, מקדונלד'ס ועוד (ללא סניף של זארה). הקניון כולל גם כ-1,000 מקומות חנייה.
4 צפייה בגלריה
קניון ביג בת ים
קניון ביג בת ים
קניון ביג בת ים
(צילום: יריב כץ)
הקניון ששופץ בתקציב ענק הפך את חוויית הקנייה לזו של קניון חדיש שזה עתה נפתח, למרות שחגג יום הולדת 30. מסכי וידאו חדשים על הקירות בחלל הפנימי מקרינים מיצגים אמנותיים ולא פרסומות. 2.7 מיליון שקל הושקעו בתאורת לד נעימה. ציפוי עדכני של מרישי עץ חובק את העמודים. בנוסף, יחל לפעול במקום מתחם בתי קולנוע שיופעל על ידי "מובילנד", בשיתוף העירייה.

לא רק עיצוב מחדש

צמוד לקניון בונים הבעלים מגדל מגורים בן 42 קומות עם 164 דירות, ולצדו בניין משרדים – שיספקו לקניון "בוסט" נוסף של לקוחות.
חי גאליס, מנכ"ל ביג מרכזי קניות, אמר ל-ynet כי "לאחר השלמת השיפוץ ויצירת הזהות המותגית החדשה, אנו שמחים להכליל את קניון בת ים תחת הקונספט המצליח של הביג פאשן. הקניון ששופץ הפך לקניון חדש".
4 צפייה בגלריה
קניון ביג בת ים
קניון ביג בת ים
גם חזית הקניון שודרגה
(צילום: יריב כץ)
ירון רוקמן, מנכ"ל אשטרום נכסים, אמר: "חידוש הקניון הינו מהלך חשוב ביותר שמצטרף לפרויקט אוליו, שהוא חלק מהקומפלקס ומהווה מתחם עירוב שימושים יפהפה – קניון דומיננטי ולצדו מגדל מגורים ובניין משרדים שיושקו בתוך כשנתיים ויהפכו את המתחם כולו למרשים ביותר במרחב העיר".
יעל ארגמן, מקסיופאה גרופ אדריכלים, מציינת כי בתכנון הקומפלקס הושם דגש על פיתוח סביבה עירונית הפונה לרחוב ומשתלבת בו. הבניין, בעיצוב אייקוני, עושה שימוש בצורת גלים מסוגים וגדלים שונים המשתלבים בציר המוביל לים. עיצוב הפנים עושה שימוש בקונספט דיגיטלי המבוסס על "מסע לקוח" המעצים את חוויית המבקרים.
ביג מתמחה בקניונים פתוחים כמו גלילות, נצרת, אשדוד וכו'. מה העניין בקניון סגור בבת ים? גאליס: "בסוף אנחנו שחקן חזק של נדל"ן מניב. הבסיס שלנו הוא מתחמי מסחר פתוחים, אבל כשיש הזדמנויות – גם בחו"ל – של נכס טוב, לא נפספס. יש לנו גם קניונים סגורים בטבריה, בבית שמש, וקניון סגור לאאוטלט בירכא. קניון בת ים חזק מסחרית. בראייה של 20 שנה קדימה – ברור לנו שחייבים להתחדש ולכן לא חסכנו בשיפוץ. בת ים בתהליך צמיחה, גדלה כל הזמן ומוסיפה שכונות מגדלים".
4 צפייה בגלריה
קניון ביג בת ים
קניון ביג בת ים
קניון ביג בת ים
(צילום: יריב כץ)
השיפוץ מרשים אבל המותגים הם אותם מותגים שבשאר הקניונים? גאליס: "זה פופוליסטי להגיד שבכולם אותן חנויות. הפדיונות מוכיחים שאלו המותגים שהציבור רוצה, ולפי זה אנחנו בונים את התמהיל. לדוגמה, עכשיו הציבור רוצה המון לולו-למון, אז אנחנו מכניסים לתמהיל. אנחנו מכניסים לפה חנות גדולה של אדידס במקום בנק שנסגר, קרולינה למקה במקום חנות של הגרה. אנחנו כל הזמן ערים לטרנדים בציבור".

הקיץ עשה להם טוב: הקניונים שזינקו במכירות ביולי

חודש יולי האחרון היה חגיגה לקמעונאות הישראלית. על פי נתוני ריס, ממוצע המכירות הארצי בקניונים רשם עלייה של 8.5% לעומת יולי 2024, חודש שנחשב לשיא היסטורי בענף. העלייה בולטת במיוחד על רקע חודש יוני האחרון, שבו נפגעו המכירות בעקבות מבצע "עם כלביא", שבמהלכה נותרו הקניונים סגורים שמונה ימים.
בפילוח הנתונים עולה כי הפאוור-סנטרים רשמו את הזינוק המרשים ביותר – עלייה של 13.5% בפדיון, עם ממוצע יומי למ"ר של 47 שקל, לעומת 42 שקל ביולי אשתקד. הקניונים האזוריים עלו ב־6% והגיעו לממוצע של 77 שקל למ"ר ליום, לעומת 73 שקל בשנה שעברה. בענף מציינים כי העלייה במכירות בולטת במיוחד לנוכח העובדה שיולי שעבר נחשב לשנה יוצאת דופן בעוצמתה.
עוד עולה מהנתונים כי מספר המבקרים בקניונים גדל ביולי בכ־15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד - תוצאה של חופשות בארץ והחמסינים שהובילו רבים להעדיף מרחבים ממוזגים. עם זאת, גורמים בענף מדגישים כי העלייה בתנועת המבקרים אינה תמיד מתורגמת לעלייה מקבילה בפדיון. בקניונים מעריכים כי גם חודש אוגוסט צפוי להמשיך את מגמת הגידול.
4 צפייה בגלריה
מטיילים ביום הבחירות
מטיילים ביום הבחירות
עזריאלי ירושלים
(צילום: עמית שאבי)
בראש דירוג הקניונים המצטיינים ביולי, עם ממוצע יומי למ"ר של מעל 77 שקל, ניצב ביג אילת, עיר הנופש המועדפת על ישראלים, עם מכירות של 112 שקל למ"ר, עלייה של 23% לעומת השנה שעברה. אחריו ברשימה: ביג פאשן נצרת עם 97 שקל למ"ר (עלייה של 15%), קניון עופר הגדול בפתח-תקווה עם 93 שקל למ"ר (עלייה של 10%), קניון עזריאלי ירושלים עם 90 שקל למ"ר (עלייה של 9%), גרנד קניון חיפה עם 83 שקל למ"ר (עלייה של 16%), קניון הזהב בראשון-לציון עם 83 שקל למ"ר (עלייה של 9%), קניון עופר רחובות עם 82 שקל למ"ר (עלייה של 10%) והקריון בקריות עם 80 שקל למ"ר (עלייה של 10%).
מליסרון, שבשליטת ליאורה עופר, מחזיקה בארבעה מהקניונים ברשימת 10 הקניונים המובילים, והשקיעה בשנה החולפת מאות מיליוני שקלים בשיפוץ מרכזיה: קניון רחובות בשיפוץ של 50 מיליון שקל, גרנד קניון חיפה – 40 מיליון שקל, הקריון – 140 מיליון שקל, וקניון פתח־תקווה לפני שיפוץ מתוכנן של כ־100 מיליון שקל.

הקהל עלה לרגל

הזינוק בקניונים הוא ככל הנראה חלק מתופעה רחבה יותר. "אנחנו אומה לא נורמלית, שבין היתר מנסה לעשות נורמליזציה דרך השופינג והבילוי בקניונים", אמרה ל"ממון" ד"ר דנה טבת, מומחית בהתנהגות צרכנים מאוניברסיטת רייכמן. את ההוכחה לכך ניתן היה לראות בנהירה של 150 אלף איש ביום לקניון ביג גלילות החדש בשבתות הראשונות לפתיחתו. נכון להיום הוא הקניון הגדול ביותר בארץ, שהוקם בהשקעת עתק של 1.2 מיליארד שקל. הקהל עלה אליו לרגל מכל קצות הארץ, כאילו מדובר בבית המקדש החדש.
הישראלים אוהבים קניות וקניונים, שהולכים ומתרבים אפילו לפי נתוני הצפייה באתר ynet: כל ידיעה שנוגעת לקניונים זוכה לצפיות שיא. דוגמה טובה עד כמה אנחנו אוהבים שופינג ו"מולים" – כשמם בחו"ל – ניתן ללמוד מרעיון מצליח של חברת ישראייר, שהחלה לפני מספר חודשים להציע חבילות לוורשה ו/או בודפשט כשהאתר המרכזי והיחיד שכלול בחבילה הוא נסיעה לקניון הממוקם 20 דקות מהעיר, שיש בו גם סניף של רשת פריימרק המוזלת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו