בשיתוף אתר "המקצוענים"
בטיחות, נוחות ותחזוקה: אלו השיקולים שכדאי לקחת בחשבון הרבה לפני שמתלבטים בעניין העיצוב.
בחירת מדרגות לבית קיים או לבית שנמצא בשלבי תכנון, מאתגרת גם אדריכלים ומעצבים.
בכתבה הקודמת, הרחבנו על הסוגים השונים ועל משמעות בחירת החומרים. בכתבה זו, נפרט על שיקולים בבחירה ועל הדברים שישפיעו על המחיר.

מהם השיקולים שכדאי לשקול בבחירת סוג המדרגות והחומרים?

אלו הגורמים שאמורים להילקח בחשבון בשלב הבחירה.
בטיחות, לפני הכל: כשאתם מתלבטים בין מדרגות סטנדרטיות, מדרגות מרחפת או מדרגות ספירלה, אל תזלזלו בשיקול הבטיחות. העדיפו את האפשרות שטובה לא רק לתנאי השטח ולתקציב שלכם, אלא גם את האפשרות הבטוחה ביותר שניתן להשיג במסגרת התקציב.
מוטב לוותר על אלמנטים אחרים, או לדחות את רכישתם, ולהגדיל את התקציב המיועד למדרגות, על חשבון דברים אחרים שמשפיעים יותר על העיצוב, מאשר על הבטיחות שלכם.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בדקו מספר אפשרויות בשטח (בבתים של אחרים או באולמות תצוגה), ותוך כדי שאתם עולים ויורדים במדרגות, תשאלו את עצמכם האם יהיה לכם נוח להשתמש בהם לאורך זמן.
ככל שהגיל עולה, והמצב הרפואי מאתגר יותר מבחינת יכולות העלייה והירידה במדרגות, חשוב שהן יהיו כמה שיותר בטוחות לשימוש. שיקול זה, אמור לגבור על שיקול העיצוב, ללא כל ספק.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם בחרתם במדרגות מרחפות, ודאו שקיימת תשתית תמיכה מפלדה, שתוכל לעמוד לאורך זמן בעומס המשקל. אל תקלו ראש בכך, דאגו לחיבורים של המדרגות לקיר בצורה יציבה ותוך שימוש בחומרים איכותיים ועמידה בתקנים שנקבעו להתקנה.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תחזוקה: חשוב שתהיו מודעים לרמת התחזוקה שמצפה לכם וכיצד היא אמורה להשפיע עליכם בשלב בחירת החומרים למדרגות.
אם אתם מהטיפוסים שחייבים לשטוף את הבית עם כמות גדולה של מים, לא בטוח שמדרגות עץ הן בכלל הפתרון המתאים לכם. זאת, משום שאת מרבית סוגי העץ אין לשטוף במים, אלא להסתפק בניקוי שלהם בסמרטוט לחה בלבד או בחומרי ניקוי עדינים וייעודיים לעץ.
8 צפייה בגלריה
בוחרים מעקה זכוכית? תזכרו שמישהו יצטרך להקפיד לנקות אותו ביומיום
בוחרים מעקה זכוכית? תזכרו שמישהו יצטרך להקפיד לנקות אותו ביומיום
בוחרים מעקה זכוכית? תזכרו שמישהו יצטרך להקפיד לנקות אותו ביומיום
(צילום: shutterstock)
אם בכל זאת תרצו להרטיב את מדרגות העץ, תוכלו לבחור בעץ המיועד לחללים רטובים, ואף מותקן בתוך מקלחונים – עץ איפאה או טיק בורמזי, למשל). מחירם אמנם גבוה יותר, אך הוא יאפשר לכם ליהנות משני העולמות: מראה עץ וניקוי יסודי שלו עם מים ביומיום.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
סגנון עיצוב והחומרים שמתאימים לו: מעבר לעניין הבטיחותי ולעניין הפונקציונלי, הרי שלכל סגנון עיצוב מובהק יש את סוג החומרים והגוונים המזוהים איתו. אם חשוב לכם לשמור על סגנון עיצוב אחיד, הרי שגרם מדרגות הוא אלמנט מאוד בולט ודומיננטי בחלל הציבורי של הבית. זהו לא דבר שקל להחליף (בשונה מצבע, טקסטיל או ריהוט), ולכן להשקיע מחשבה ולבדוק דוגמאות שונות בשטח.
גם אם בחרתם בעץ מסוג זול יחסית, אל תתפשרו על עץ חשוף, ובחרו בחומרי גלם שעברו הליך חיטוי ובעל רמת גימור ראויה. מומלץ לבחור בעץ מאסיבי יחסית (אלון אירופאי, למשל), ולא להתפשר על עץ זול יותר.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמובן שניתן להשקיע גם בעץ טיק, עץ דובדבן או אגוז אפריקאי, אם התקציב מאפשר לכם. תרוויחו עמידות גבוהה יותר לאורך זמן, ותחסכו בעלויות תחזוקה או עלויות החלפת העץ בעוד מספר שנים.
גם לגימור של העץ השפעה על מחירו, שכן הוא מונע מכם תחזוקה בתדירות גבוהה. למשל, לכה אפוקסית, מצריכה ניקוי עדין בלבד. לעומת זאת, עץ שאינו כולל ציפוי, יכול לגרור התעסקות של שיוף, שימון וצביעה מחדש פעם-פעמיים בשנה.

מה ישפיע על עלות המדרגות מעץ?

סוג המדרגות וסוג העץ שתבחרו: טווח המחירים לצורך הקמת מדרגות מעץ הוא גדול במיוחד. הוא מושפע דבר מסוג המדרגות ומהתשתית הנדרשת להן ומסוג העץ שתבחרו.
אם התשתית היא מבטון ורק המדרכים מחופים מעץ, הרי שתשלמו פחות על העץ, אבל הקמת התשתית תעלה הרבה יותר. לעומת זאת, אם תרצפו את המדרגות באריחים רגילים, תשלמו פחות מאשר חיפוי של מדרגות מבטון בעץ.
לכן, לפני שממהרים לקחת הצעות מחיר, כדאי להיסגר על הסגנון שאתם רוצים, ולקחת הצעות מחיר שכוללות מפרט טכני מדויק מכמה בעלי מקצוע. רק כך תדעו שאתם משווים תפוחים לתפוחים, ותדעו לאמוד את שווי ההצעות ומה בדיוק הן כוללות.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמו כן, קחו בחשבון שככל שהעץ נדיר יותר ועמיד יותר כנגד מים וכנגד שריטות, מחירו יהיה גבוה בהתאם. עץ אורן הנפוץ והזמין בארץ, לא יעלה כמו עץ איפאה היקר יותר.
גם גודל גרם המדרגות ישפיע מן הסתם על המחיר הכולל, אך בהחלט ייתכן שבעבור כמות גדולה יחסית של מדרגות, המחיר לכל מדרגה יהיה נמוך יותר. יש לכם 4 קומות? המחיר לכל מדרגה יהיה אטרקטיבי יותר.
צורת המדרגות: גם לצורך המדרגות תהיה השפעה על המחיר. מדרגות בחיתוכים מיוחדים (למשל, לצורך הקמת מדרגות ספירלה או הקמת מדרגות מרחפות) יעלו יותר. אמנם תשלמו בנפרד על הקמת תשתית מברזל, אך גם עלות המדרגות עצמן תהיה גבוה יותר לכל מדרגה, שכן לא מדובר בקו אלכסוני ישר וסטנדרטי.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמות הפודסטים שיהיו בכל גרם מדרגות: אם יש לכם 4 קומות, הרי שתידרש כמות גדולה יותר של פודסטים. פודסט הוא אותו מישור אופקי שנהוג לשים כל כמה מדרגות, בייחוד בסיבוב שביניהן. הוא קיים גם בגרם מדרגות ישר, ונועד למנוע נפילה מכמות גדולה של מדרגות. הוא מעין 'משטח עצירה' ששובר את רצף המדרגות.
מדרגה זו נחשבת להרבה יותר ארוכה ורחבה מאשר מדרגה רגילה, ולכן מצריכה שימוש בחומר גלם רב יותר.