המגזין פורבס הרוסי פרסם את דירוג 20 המיליארדרים הרוסים - מתוכם ל-5 יש אזרחות ישראלית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
במקום ה-9 ברשימה מדורג מיכאל פרידמן ששוויו מוערך ב-12.6 מיליארד דולר; במקום ה-11 משה קנטור ששוויו מוערך ב-11.3 מיליארד דולר; במקום ה-12 מיכאל פרוחורוב ששוויו מוערך ב-11.3 מיליארד דולר; במקום ה-16 רומן אברמוביץ' ששוויו מוערך ב-9.2 מיליארד דולר ובמקום ה-18 גרמן חאן ששוויו מוערך ב-8.2 מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
במקום ה-16: רומן אברמוביץ' ששוויו מוערך ב-9.2 מיליארד דולר
(צילום: EPA)

בשנת 2022 עושרם המשולב של כל המיליארדרים הרוסים עלה מ-353 מיליארד דולר ל-505 מיליארד. הסיבה לכך ככל הנראה היא העברת הכספים הגדולה של האוליגרכים לרוסיה מחשש שיוחרמו במערב בגלל הסנקציות נגד רוסיה והאוליגרכים בעקבות המלחמה באוקראינה. עם זאת, עשרות מיליארדרים רוסים נפלטו מהרשימה לאחר שהמניות שלהם קרסו בגלל המלחמה והסנקציות (88 מיליארדרים מתוך 140 יצאו מהרשימה).
בשנת 2021 הונם הכולל של המיליארדרים הרוסים נאמד ב-606 מיליארד דולר כך שחלק ניכר מההון הרוסי נמחק גם בגלל ירידת שער הרובל. בשנים 2022-2023 מיליארדרים רבים תחת איום הסנקציות העבירו את נכסיהם לקרובים, חברים, שותפים, מנהלים, נאמנויות וקרנות צדקה. ככלל, רוב המיליארדרים כלולים ברשימות הסנקציות במערב.
2 צפייה בגלריה
משה קנטור נשיא הקונגרס היהודי האירופי
משה קנטור נשיא הקונגרס היהודי האירופי
במקום ה-11: משה קנטור ששוויו מוערך ב-11.3 מיליארד דולר
(צילום: הקונגרס היהודי האירופי)

ומי במקום הראשון?

במקום הראשון ברשימת עשירי רוסיה מדורג אנדריי מלינצ'נקו (51) מייסד יוגורם ו-SUEK שהונו יותר מהכפיל את עצמו בשנה ל-25.2 מיליארד דולר. מלינצ'נקו, שמתגורר כיום באיחוד האמירויות, עשה את הונו מפחם, דשנים ואנרגיה. הוא מחזיק צי יאכטות, אחת מהן מוערכת ב-255 מיליון דולר. בבעלותו גם יאכטת המפרש הגדולה בעולם ששוויה 425 מיליון דולר ואשר הוחרמה באיטליה לפני שנה כחלק מהסנקציות של האיחוד האירופי.
במקום השני נמצא ולדימיר פוטנין, בעל המניות הגדול ביותר של נורילסק ניקל, שהונו הוערך על ידי פורבס ב-23.7 מיליארד דולר. במקום השלישי: ולדימיר ליסין - יו"ר מועצת המנהלים של התאחדות הספורט הלאומות ששוויון מוערך ב-22.1 מיליארד דולר.
במקום הרביעי ברשימה ליאוניד מיכלסון שהוא יהודי והונו מוערך ב-21.6 מיליארד דולר. מיכלסון הוא יו"ר מועצת המנהלים של נובאטק PJSC.
לדברי הפעיל החברתי אלכס טנצר, בקרוב אמור פורבס רוסיה לפרסם את שמות כל 110 המיליארדרים הרוסים ויש להעריך שברשימה נראה עוד מספר מיליארדרים שקיבלו אזרחות ישראלית אך גרים ברוסיה, אנגליה, שוויץ וארה"ב ולישראל מגיעים במקרה הטוב כמה שבועות בשנה. "האזרחות הישראלית חשובה להם כמקלט לכל צרה. הגיע הזמן שישתקעו כאן וישקיעו כסף כאן".