שנת שיא ביבול אבוקדו למרות המלחמה והקשיים בעיבוד חלק משטחי הגידול. יבול האבוקדו צפוי לעמוד העונה על 250 אלף טון לעומת כ-150 אלף ב-2023. השיא הקודם עמד על כ-210 אלף טון אבוקדו ב-2022. הנתונים ניתנו בכנס מגדלי האבוקדו ביוזמתאמ מו"פ צפון במכון המחקר מיגל, ושה"מ במשרד החקלאות.
משה ברוקנטל, מנהל ענף הפירות במועצת הצמחים, ציין כי "הענף נמצא בצמיחה אדירה חרף הקשיים שהערימה המלחמה על החקלאות הישראלית, לרבות מחסור בכוח אדם בכל הארץ וגישה מוגבלת למטעים צמודי גדר בצפון ובדרום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אבוקדו
אבוקדו
אבוקדו
(צילום: אלעד גרשגורן)
"רוב הפרי נקטף במרבית ענפי הפירות בזכות התושייה ואומץ ליבם של המגדלים, וההתגייסות של אלפי מתנדבים שהבינו את גודל השעה וחשיבותה של החקלאות, ולכן אין חשש מפני מחסור בפירות בשווקים".
לדבריו של ברוקנטל, "ענף האבוקדו נהנה פתיחת שווקים חדשים ברחבי העולם, לרבות המזרח הרחוק. במקביל, הצריכה לנפש בקרב הצרכן הישראלי גדלה מ-9-8 ק"ג ל-12 ק"ג פרי בשנה".
לגידול גם תרמה העובדה שב-20 השנים האחרונות היקף שטחי גידול האבוקדו בישראל גדל פי 5.3, מכ-40 אלף דונם מטעים בשנת 2004 לכ-143 אלף דונם, מגמה שצפויה להימשך גם בשנים הקרובות עם קצב נטיעה שנתי של 6-5 אלף דונם. הזנים הפופולריים ביותר הם השחורים (האס ודומיו), שבשל ביקושם הגבוה בשווקים העולמיים הם מהווים כבר כ-62% מהגידול בישראל, בעוד הזנים הירוקים (בראשם האטינגר והפינקרטון) מהווים כ-38% מתוך יבול של 250 אלף טון.
בהתייחס לשוק המקומי, עולה כי הגידול המשמעותי בכמויות הטיב עם הצרכן, שכן המחירים ירדו. ברשתות רמי לוי, ויקטורי, יוחננוף ושופרסל, המחירים נעים בין 6.9 שקלים לק"ג ל-10.9 שקלים לק"ג. בטיב טעם המחיר הוא 12.9 שקלים לק"ג, ב-AM:PM המחיר 16 שקלים לק"ג, ובחנויות פרטיות הוא יכול להגיע לעד 29 שקלים לק"ג, תלוי בסוג ובאיכות, זאת בהשוואה למחיר שיא בעבר בתחילת עונה שהגיע עד 44 שקלים לק"ג.
דרור אייגרמן מנכ"ל גליל אקספורט, שמייצאת את התוצרת החקלאית של קיבוצי הגליל, הוסיף: "השוק טוב בסה"כ, אנחנו לא הגורם הכי גדול באבוקדו באירופה. גם צ'ילה, מרוקו וספרד מגדלות אבוקדו. ישראל כ-25% עד 30% מהשוק באירופה. המחירים טובים יחסית, 9-8 שקלים לק"ג להאס, הזן המרכזי. אך יש בהחלט בעיות ברמה של מדינות, למשל סקנדינביה, שם ממש מבטלים לנו הזמנות. גם בצרפת לא פשוט כי הרבה סוחרים מוסלמים. בשאר המקומות זה למזלנו יותר תופעה נקודתית.
"במובן הזה קשה לנו לא רק באבוקדו אלא בייצוא בכל סוגי הגידולים. אבל בגדול מסתדרים, משחקים בין השווקים ובין הלקוחות. בינתיים הפגיעה לא דרמטית. יותר נפגענו בהדרים, שחלקם, כמו אשכוליות אדומות, ושם החות'ים עצרו אותנו. היו מכולות פרי בדרך וחזרו על עקבותיהן ונגרם לנו נזק משמעותי. יש חשש גדול יותר, על רקע המלחמה בייצוא התמרים. עונת הרמדאן היא עונת השיא בשווקי חו"ל, כשעיקר הצריכה מגיעה מציבור מוסלמי. היום בגלל החות'ים אנחנו משלחים פירות לייצוא במסלול עוקף אפריקה, אבל רק פירות שעמידים לזמן ההובלה הממושך שפוגע באיכות ובעמידות של הפרי, מבחינת חיי מדף שלו".