בשיתוף המקצוענים
פרויקט שיפוץ יכול להיות ארוך, מתיש ומסורבל, אך הוא לא חייב להיות כזה. תתפלאו, אבל יש לא מעט פרויקטים של שיפוצים שעומדים במסגרת הזמן שנקבע.
נכון, לרוב זה קורה כשיש לצידכם מעצב-פנים, מפקח בנייה וקבלן שיפוצים שאחראי על מרבית בעלי המקצוע שבתחומו, ועדיין, לא מדובר במשימה בלתי אפשרית.
גם אם אתם נכנסים לתהליך הזה לבד, עם ניהול נכון, משמעת עצמית והיצמדות לתהליכי עבודה שנהוגים בתחום, גם אתם יכולים להצליח.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בעזרת מידע, קובץ אקסל ונטייה בסיסית לסדר ולארגון, תוכלו לצלוח את פרויקט השיפוץ כשאתם במעקב ושליטה על המתרחש.
בשביל שתהיו בצד הנחמד יותר של הסטטיסטיקה, חשוב מאוד להשקיע בשלב התכנון והדיוק בבחירת החומרים, הספקים ובעלי המקצוע.
מדובר בקונצרט שבו הכל צריך להיות מתואם, לפני שיוצאים לדרך ומגיעים לשלב הביצוע בפועל.
ברגע שתבינו מהם השלבים שמצפים לכם ומהן הסיבות למרבית העיכובים הנפוצים – תוכלו להיערך בהתאם ואת רובם למנוע. בחירת לוח-זמנים לא ריאלי, גם הוא מתכון לכישלון מובטח.

שאפו לעבוד לפי השלבים המומלצים, אך גם גלו גמישות להפתעות שיצוצו בדרך

היצמדו לשלבי העבודה המקובלים בתחום: "מומלץ לעבוד בשלבים כדי לייצר תהליך בריא בו מקבלים החלטות גדולות וקריטיות בהתחלה ובהם גם משקיעים את מירב התקציב והם יהוו את הקווים העיצוביים לבית", ממליצה מעצבת הפנים, שיראן סולניק.
"אני קוראת לזה המסגרת של הבית ותמיד אומרת ללקוחות שלי שכשהמסגרת של הבית טובה ויציבה, מתוכננת היטב לצרכים שלנו ועשויה מחומרים איכותיים, כמעט כל מה שנכניס אליה יעבוד".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שלב ראשון: סיור מקדים וקבלת הצעות מחיר ראשוניות

מאיפה מתחילים? סיור מקדים בין ספקים (לבחירת אריחים, פרקטים, מטבח, ארונות, כלים סניטריים וכדומה) וקבלת הצעות מחיר ראשוניות.
"שלב זה חשוב לעשות לפני שמקבלים החלטות תכנוניות", מסבירה סולניק.
"זאת, משום שרק כך תבינו האם הרצונות שלכם הם במסגרת התקציב שעומד לרשותכם. יש לזכור, שאלו מחירים חלקיים, שעליהם צריף להוסיף גם עלות של ביצוע ועלות של חומרי בניין (חומרים 'שחורים')".

6 צפייה בגלריה
(צילום: שיראן סולניק)
האם כדאי להזמין את החומרים השחורים עצמאית או דרך קבלן השיפוצים?
סולניק: "גם חומרים שחורים ניתן להזמין לבד, אך במקרה זה דווקא יכולת הקנייה של קבלן השיפוצים מאפשרת להשיג אותם במחיר נמוך יותר. הם רוכשים כמות גדולה של חומרים אלו, ולכן יש להם יתרון במחיר".
מה עוד חשוב לבדוק בשלב זה של הסיור המקדים?
סולניק: "כבר בשלב הסיור יש לרשום מהם זמני האספקה של כל מוצר או שירות שאתם מעוניינים בו. חשוב לוודא אם המוצרים קיימים במלאי ואם לא מה הצפי של הגעתם לארץ".

לא הכל בהתחלה: מה ניתן לבחור תוך כדי תנועה או בסיום השיפוץ?

"שיפוץ הוא תהליך שלם של קבלת החלטות תכנוניות, עיצוביות ותקציביות", אומרת סולניק. "לא ניתן לבחור את כל מכשירי החשמל, הטקסטיל, הריהוט וגופי התאורה בבת אחת".
לדבריה, "הדברים תלויים זה בזה, וחשוב להתחיל עם בחירת הדברים הקבועים המחוברים לתשתית הבית, לרבות נגרות המטבח. את השאר, בהחלט אפשר להשאיר להמשך, בייחוד אם מדובר בהלבשת הבית וירידה לפרטים הקטנים של אביזרי הנוי".
6 צפייה בגלריה
הערה:גרונג מתאר סגנון חיתוך בשפת האריח בזווית של 45 מעלות, מאפשר חיבור של אריחים בפינות הקיר מתקדם ואסתטי יותר.
הערה:גרונג מתאר סגנון חיתוך בשפת האריח בזווית של 45 מעלות, מאפשר חיבור של אריחים בפינות הקיר מתקדם ואסתטי יותר.
הערה:גרונג מתאר סגנון חיתוך בשפת האריח בזווית של 45 מעלות, מאפשר חיבור של אריחים בפינות הקיר מתקדם ואסתטי יותר.
השלב השני: קבלת הצעות מחיר מקבלני שיפוצים
"לאחר קביעת התקציב הראשוני, ניתן לגשת לקבלת הצעות מחיר עבור השיפוץ מבעלי המקצוע השונים", אומרת סולניק.
"רצוי להשאיר סעיף סל ריק של 25-30 אחוז מהתקציב להפתעות שבדרך, שתמיד צצות ולא ניתן לצפות אותן מראש".
פעמים רבות מתגלה בעיה בצנרת, בעמוד תומך שלא ניתן להזיז במגבלות של תנאי השטח או אפילו בתיאבון שנפתח וגורם לנו לרצות לנצל את השיפוץ לתוספות שלא התכוונו אליהן מראש.
שימו לב, שחשוב שקבלן השיפוצים יבקר במבנה המיועד לשיפוץ, ולא יתבסס על צילומים שאתם שולחים לו. בכך, תגרמו להצעת המחיר להיות צמודה כמה שיותר לצרכים שלכם, ותמנעו אי הבנות מיותרות בהמשך.
יש להגיע לפגישה עם הקבלן מצוידים בדפים וכלי-כתיבה (או לפטופ), בטבלת תמחור שהוכנה מראש ולתעד כל דבר שנאמר במהלך השיחה.
אין למהר ולחתום על העסקה, גם אם נדמה לכם שהכימיה מצויינת, אלא מוטב 'לישון על זה' ולקחת את הזמן עם ההחלטה. אם סוכמו דברים כלשהם בעל-פה, העלו אותם על הכתב ודאגו לתיעוד שלהם: במייל או אפילו בווטסאפ, העיקר שזה ישלח אל בעלי המקצוע בכתב.

מה צריכה לכלול הצעת המחיר? כמה שיותר פרטים

רצוי לפרק כל הצעה לשלב השיפוץ ולהתאימה לבעל המקצוע הרלוונטי. יש לתמחר עלויות של שינויים אפשריים, בכדי לקבל תמונת מצב אמיתית של עלות השיפוץ ובכדי לשלוט בעלויות של כל תוספת ותוספת.
רק לאחר התמחור המדויק של העבודה, החומרים, המוצרים וכלל השירותים – תוכלו לדעת כמה באמת צפוי לעלות השיפוץ. הערכה כללית היא דבר נחמד, אך היא מנותקת מהמציאות, ויכולה להכפיל ואף לשלש את עצמה עד סיום השיפוץ.

שלב שלישי: הצעת מחיר כתובה ומפורטת ככל הניתן

לאחר קיבוע מהויות עבודה של בעלי מקצוע אתם חייבים לקבל הצעת מחיר כתובה המכילה את הטבלה ותנאי תשלום נדרשים.
סולניק: "רוב בעלי המקצוע יבקשו מקדמה של כ-20 אחוז, כהתחייבות לפרויקט. תשלום המקדמה הוא התחייבות שלכם לפרויקט, שכן בעל המקצוע משריין אתכם ביומן ומתבסס עליכם. אם מדובר בנגר שכבר נדרש לרכוש חומרים לתחילת העבודה, המקדמה יכולה להגיע גם ל-35 מסך העסקה".
לדבריה, "את שאר תנאי התשלום מומלץ לקבוע ביחס לקצב התקדמות השיפוץ. למשל, בסיום ההתקנה לשלם 30-35 אחוז נוספים מהסכום, ואת היתרה רק לאחר סיום הפרויקט ותיקון כל הריג'קטים (הליקויים) שיתגלו.
"בקביעת מועדי ביצוע (שהם גם מועדי התשלום), ודאו שהתאריך אינו נופל על חגים, ובמידת הצורך עדכנו את בעל המקצוע לגבי זה, כדי שלא יהיו אי הבנות ודחיות הנובעות עקב מועדים מיוחדים שלא נלקחו בחשבון".
6 צפייה בגלריה
(צילום: שיראן סולניק)

מה שלא כתוב, הוא פתח לצרות בהמשך

זכרו, כל מה שהוחלט בע"פ ולא נכתב על דף בצורה מסודרת ובשפה שברורה לשני הצדדים, הוא מתכון לבעיות בהמשך.
זמני אספקה וביצוע, מחירים של תוספות מיוחדות, ביטוחים, עלויות של חומרים והובלות וכן הלאה – כל אלו צריכים להיות מוסכמים ומתועדים.
חבל לשכוח אותם, להשאיר את המידע עמום ולהיגרר למחלוקות מיותרות בתקופה שהיא עם פוטנציאל להיות טעונה ממילא.

הפגישה הסתיימה וקיבלתם הצעה? השוו אותה בחכמה

"בדקו את מחירוני השיפוצים הנהוגים בתחום לפני שאתם ממהרים לסגור עם קבלן שיפוצים", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"אל תתביישו להתמקח, לברר, לשאול ולהשוות. זכרו שהדרך הכי קלה לקבלן להעלות מחיר היא להמציא תוספות שונות ומשונות בהמשך. לכן, ככל שהתוספות האלו יתומחרו מראש, גם אם לא תממשו אותן בסופו של דבר, הרי זה לטובתכם. קבלן שרוצה לזכות בעבודה, יוכל להציג בפניכם תמונת מצב לא ריאלית, עם מחיר נמוך משמעותית מהמחיר הסופי שהוא מתכנן לגבות לאחר תוספות ושדרוגים.
"ככל שתכנית השיפוץ, כתבי הכמויות וההחלטות שלכם לגבי חומרי גמר, נגרות וכן הלאה יהיו מגובשות יותר, כך התמחור יהיה יותר ריאלי, ויאפשר לכם להיצמד למסגרת התקציב שהקצתם לשיפוץ".